Trimma 15hk båtmotor, 2-takt.

Kapten Haddock

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Ort
nyköping
Hoj
r1-05
Har en gammal surzuki 15 hk - 83. Jag måste få båten att gå fortare. Ska jag köpa en 20 hkare eller ska jag trimma den jag har?

Är ju tuffare att trimma men jag fattar inte exakt vad jag ska göra. Plana toppen, lätta kolven och porta. Blir det någon skillnad?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Trimmar man (särskilt tvåtaktare) båtmotorer, så får man problem.
Behövs annan propeller.
Skiten rasar.
Köp nytt.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Banta tio kilo, smörj in båten med smör och kapa rutan så går det fortare utan att du rör motorn.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Hur stor är båten ?

Köp en starkare/större, de är ganska så billiga.
Att trimma en utombordare kostar ofta mer än det smakar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade "Poker-run" här i stan i dag.
För dom som inte vet så är det en "båt-tävling" fast egentligen inte... :va

Man åker skitfort mellan en massa kontroller där man drar ett kort ur en kortlek vid varje kontroll, sedan spelar man handen man har samlat ihop vid målgång.

Kravet var att man skulle kunna snitta minst 40 knop för att få vara med.

Det gick betydligt fortare än så.... Ungefär dubbelt så fort... Mitt i Umeälven, mitt i stan...

Ska du vara med nästa år?
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Du har högst troligt en motor som finns mellan 8-15 hästar så den är redan "maxxad" :)
om du börjar fila på den så förlorar du bara bottendrag o kommer kanske inte ens upp i plan/varv ( där du kan börja uttnyttja dina framfilade 0,3 häst extra).


TJÖP en större motor, 8-15 hästare brukar man få ganska bra betalt för (samma eller dyrare än 20-25 hästare).

Jag gjorde misstaget att fulporta en gammal mercury 20hästare för många år sen o den vart inte rolig, jag kom upp i plan ändå o den gjorde några knop till men både jag o båten vägde som en flugskit ungefär :) ,den vart riktigt slö kan jag säga.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja det blir väl att köpa större motor då. Hur mycket mer väger en 20-25 hkare mot nuvarade tror ni? Det är en gammal utter plast eka som redan är övermotoriserad. Nästan farligt vinglig när man är själv, och flyttar sig någon när man kör tippar den ganska elakt. Men känns det farligt är det kul. Sen drömmer jag om att ha en båt som man bara törs köra på halvgas.

Tror det står max 10KW i båten. När går akersspegeln sönder?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Akterspegeln säger upp sig när det är dags.Det går inte att säga nåt datum för det . Båtar byggs olika. Jag har en Big Buster som är "godkänd" för 60 hk men det har setat en 85 hk på sen den var ny -93. håller ännu.
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
din 15 hästare väger ca 35 kg och en 20-25 hk väger ca 55, 20 kg diff alltså, lite beroende om det sitter elstart på 25:an annars kan du räkna av en 3-4 kg.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill du vara hård och hotrod så avveckla kåpan och bygg cylinderseparata expansionskammare som på de gamla galoscherna. Då höjer man hela kurvan om man räknat rätt. Men åas sidan får du då samma nackdel som oss tändkulebåtägare: Det blir det ingen bra båt för tjuvfiske, fyllkörning och smuggel....alla hör vem det är som är ute i natten.

/J
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
din 15 hästare väger ca 35 kg och en 20-25 hk väger ca 55, 20 kg diff alltså, lite beroende om det sitter elstart på 25:an annars kan du räkna av en 3-4 kg.

Väger den verkligen så mycket? Kändes mer som 20 sist jag lyfte den.

Vill du vara hård och hotrod så avveckla kåpan och bygg cylinderseparata expansionskammare som på de gamla galoscherna. Då höjer man hela kurvan om man räknat rätt. Men åas sidan får du då samma nackdel som oss tändkulebåtägare: Det blir det ingen bra båt för tjuvfiske, fyllkörning och smuggel....alla hör vem det är som är ute i natten.

/J

Jag vill vara hård! Hur jobbigt är det hur mycket tror du det gör? Kåpan tar man ju av för att kunna öppna spjället lite till när man är ute. Jag änvänder den mest ut till segelklubbens ö och gör tuffa landsättningar i full fart upp på sanden. Så om motorn ser hårdrock ut är det bara bättre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vi hade "Poker-run" här i stan i dag.
För dom som inte vet så är det en "båt-tävling" fast egentligen inte... :va

Man åker skitfort mellan en massa kontroller där man drar ett kort ur en kortlek vid varje kontroll, sedan spelar man handen man har samlat ihop vid målgång.

Kravet var att man skulle kunna snitta minst 40 knop för att få vara med.

Det gick betydligt fortare än så.... Ungefär dubbelt så fort... Mitt i Umeälven, mitt i stan...

Ska du vara med nästa år?

Det låter precis som en tävling jag måste vara med på....
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Akterspegeln säger upp sig när det är dags.Det går inte att säga nåt datum för det . Båtar byggs olika. Jag har en Big Buster som är "godkänd" för 60 hk men det har setat en 85 hk på sen den var ny -93. håller ännu.
Jag har haft en 115 hk mercury (tower of power rak sexa) på en weedo. Dock bara en halv säsong men de gick :hihi

köpa en selva racing motor från t-15 klassen eller vad dom heter, va väll i år 2-takt racemotorer förbjöds?
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vi hade "Poker-run" här i stan i dag.
För dom som inte vet så är det en "båt-tävling" fast egentligen inte... :va

Man åker skitfort mellan en massa kontroller där man drar ett kort ur en kortlek vid varje kontroll, sedan spelar man handen man har samlat ihop vid målgång.

Kravet var att man skulle kunna snitta minst 40 knop för att få vara med.

Det gick betydligt fortare än så.... Ungefär dubbelt så fort... Mitt i Umeälven, mitt i stan...

Ska du vara med nästa år?

Var anmäler man sig? Och var hittar man en 80 knop båt för en rimlig peng? Finns det bilder från tävlingen någonstans?

Det låter precis som en tävling jag måste vara med på....

Låter hur coolt som helst.
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Nästan ogörligt att bygga expansionskammare på din 2 cyl då den har gemensamt utblås för bägge cyllarna, under "locket" är det bara ett stort hål och det blir sketasvårt att fixa till nått vettigt utblås, måste nog svetsas och då är nog chansen stor att du får en tvåtakts "NR" pga de numera ovala cylindrarna :)

Sorry att behöva skjuta dina trimidee'r i sank.

en 9.9 mariner från -84 väger 36 kg så vikten stämmer allt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top