Trimma 600 kubikare?

flp.eriksson

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
Ydre
Hoj
Honda CBR 600 F3 -98
Tjenna allihopa!

Undrar om någon har några bra, enkla, billiga och HÅLLBARA tips när det gäller trim av 600 kubikare.
Hojen är en Honda CBR 600 från -98. (förgasare ej insprutning)

Alla kommentarer, tips och trix är välkommna! :D
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Det är ofta dyrt och svårt att trimma en sån hoj så man känner en märkbar skillnad. Dock kan man optimera den som att byta luftfilter och avgas och mappa den efter det. Men det ger ingen större skillnad direkt.

/A
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
banta några kilon (förutsätter att man har något att banta ner) oftast billigt och bra :D

okej jag tyckte att jag var väldigt lustig nu :tungan

har inget annat att tilllägga lycka till med hojjen :)
 

flp.eriksson

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
Ydre
Hoj
Honda CBR 600 F3 -98
Det är ofta dyrt och svårt att trimma en sån hoj så man känner en märkbar skillnad. Dock kan man optimera den som att byta luftfilter och avgas och mappa den efter det. Men det ger ingen större skillnad direkt.

/A

Ok, men skulle det göra hojen "rappare" om man säger så?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har du tröttnat så byt hoj till en 750 eller 1000. släng inte pengarna på trim, det kostar mycket, mycket, mycket mer än det smakar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ny pipa/rör + ombestyckning påstår polaren gjorde stor skillnad på hans cbr600-92, speciellt mellanregistret (placebo?)

Allt mer avancerat än så får jag nog instämma i kören om att köpa 750/1000 istället, det blir snabbt dyrare än mellanskillnaden mot en samtida Fireblade...
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Att trimma är dyrt så det kanske är dags att kliva upp ett snäpp.
En juste literhoj är ju alltid trevligt, när du tröttnat på den så är det kanske dags att börja trimma.
MVH
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om du bara vill ha den rappare, o inte ligger o matar på topphastighetstest, så kugga ner den en kugge fram. Gjorde det på min gamla cbr o blev som en helt ny hoj, o den orkade helt plötsligt varva ut på högsta växlen. Kostnad ca 100 kr.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Billigt förutsätter att du har den nödvändiga kunskapen, och då tror jag inte frågan hade behövt ställas. :krama

Det som kan göras är:

Portning (flödesoptimering) av toppen, kanske med andra kamaxlar. Öka kompet en gnutta, kanske går med annan topplockspackning eller planing av toppen.
Annars byta till högkompskolvar.

Vikta vevstakar/kolvar mot varandra så allting väger lika mycket.

Justera tändning och förgasare tills den går som bäst. Eventuellt lite större förgasare beroende på hur stora de är.

Nog billigare att byta till hoj med mer effekt från början.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Det är ofta dyrt och svårt att trimma en sån hoj så man känner en märkbar skillnad. Dock kan man optimera den som att byta luftfilter och avgas och mappa den efter det. Men det ger ingen större skillnad direkt.

/A
Skall du mappa en moped utan sprut får du det jobbigt:tungan
Nej ingen ide o gör det på en sådan gammal moped.
Min är ordentligt uppskrämd men då e det ju en fabrikare så det gills väll ej i sammanhanget.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Skall du mappa en moped utan sprut får du det jobbigt:tungan

Jobbigt och jobbigt.. Klart det går att mappa den. Allt är ju relativt:tungan bästa alternativet är nog att byta upp sig i kubik. Eller som någon sa, dreva om är också en väg att gå.

/A
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jobbigt och jobbigt.. Klart det går att mappa den. Allt är ju relativt:tungan bästa alternativet är nog att byta upp sig i kubik. Eller som någon sa, dreva om är också en väg att gå.

/A
Fast att dreva ger ju inte mer effekt :mattias

Räkna med ca 1000kr/hk om du ska trimma. Turbo kan troligen bli billigare, om du kan göra det mesta själv och inte skjuter nånting på vägen.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jobbigt och jobbigt.. Klart det går att mappa den. Allt är ju relativt:tungan bästa alternativet är nog att byta upp sig i kubik. Eller som någon sa, dreva om är också en väg att gå.

/A

Nej, för det finns ingen "map" att ändra om du inte har insprutning.
Förgasare bestyckar man om på det gmla sättet genom att byta munstycken, det kan bli en jävla massa munstycksbytande innan det är optimerat.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Nej, för det finns ingen "map" att ändra om du inte har insprutning.
Förgasare bestyckar man om på det gmla sättet genom att byta munstycken, det kan bli en jävla massa munstycksbytande innan det är optimerat.

Okej. Skrivfel/tänkefel av mig. Men det går fortfarande att ställa hojen i bänk och justera/optimera.

Tror TS har fått dom svar han behöver!

/A
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Fast att dreva ger ju inte mer effekt :mattias

Räkna med ca 1000kr/hk om du ska trimma. Turbo kan troligen bli billigare, om du kan göra det mesta själv och inte skjuter nånting på vägen.

men hojen känns klart mycket rappare när man tappar en kugg fram.
så ett avgas,ett dynajet kit och ner en kugg så har du en ny hoj
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Nej, för det finns ingen "map" att ändra om du inte har insprutning.
Förgasare bestyckar man om på det gmla sättet genom att byta munstycken, det kan bli en jävla massa munstycksbytande innan det är optimerat.
Precis det jag menade!
Tror det skall gå fint o sätta i en Hrc packning i den där modellen med.
Ger ju lite iaf.

Skall man få ut pulver ur en med sprut. Så måste man kunna ändra både tändning samt sprut.
Men inga billiga prylar carmo har tror min kostar en 25 då jag i somras trodde den gått sönder=(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top