Trimma hojen med Game Boy

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Jag kommer bli duktigt dum förklarad nu...

Var på Mc Varuhuset i Fredags och fila lite på prylarna.
En av mekanikerna rullar in en Peugeot moped bredvid mig. Lyfter på sadeln och pluggar in en game boy i nån kontakt vid cdi boxen.

Fråga ifall han hade långtråkigt och skulle lira lite på rasten. Trodde han skulle sno el från batteriet till sin game boy.
- Näe, ska mappa om den.
-Va?
-Ska mappa om den. Strypa den då den går för fort.
-Va???
-Ja, moppen är ny, Dom går för fort som nya.
Va??????
-Ja... Dom är olagliga från början..
Öööööh...

Då gick diskutionen vidare och det visa sig att med den där jäkla game boy´n kunde han strya ALLT i hela hojen! Ställa om varvstoppen, styra om bränsle och luft blandningen, lufta oljesystemet, Tanka in nya trim mappar m.m..... Ja... allt!

Varför kommer det inget sånt till större hojar?
Skulle va tok läckert att plocka fram game boy´n och ställa om hojen för rejs eller långtur eller vad man nu ska göra!
Istället måste man köpa en Power comander, lämna in hojen för injustering, fixa och trixa och det är ju inte direkt gratis.

Mera game boy åt folket! :Rockbanan

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Visste att det fanns till Aprilias scootrar du stoppar i ett "spel" med all programvara o köper en speciell sladd :)

hmm... kanske skulle ta o mappa om syrrans Speedfight :hihi

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Din hoj tror jag faktiskt det funkar på. Den har ju redan Super Mario som chaufför så....

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
kajlyl skrev:
Visste att det fanns till Aprilias scootrar du stoppar i ett "spel" med all programvara o köper en speciell sladd :)

hmm... kanske skulle ta o mappa om syrrans Speedfight :hihi

Går inte på Speedfight, det är inte insprutning på dom

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Rigge skrev:
Din hoj tror jag faktiskt det funkar på. Den har ju redan Super Mario som chaufför så....

Hörrö, Ådi! Fel... fel fel fel.. Super Matti heter jag.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Jepp, vet att en kompis gjorde det för ~2 år sedan. Riktigt tufft :)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Matti skrev:
Varför kommer det inget sånt till större hojar?
Skulle va tok läckert att plocka fram game boy´n och ställa om hojen för rejs eller långtur eller vad man nu ska göra!
Till Triumph-hojar så kan man köpa ett program (TuneBoy/TuneEdit) och en sladd för inkoppling mellan hojen och en dator så att man kan mappa om, kolla felkoder och justera det mesta. Jag har för mig att TuneBoy funkar även till vissa Aprilia-hojar.

De flesta hojar med insprutning och databoxar lär väl ha sådana system antar jag? Men orginalprylar kostar nog en hel del och är enbart tillgängliga för auktoriserade verkstäder, TuneBoy-programmet är skrivet av en privatperson som antagligen gjort en hel del reverse-engineering för att lista ut dataprotokoll och sånt.

Edit: Hittade länken till TuneBoy: http://www.tuneboy.com.au/

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
sgtpepper skrev:
Till Triumph-hojar så kan man köpa ett program (TuneBoy/TuneEdit) och en sladd för inkoppling mellan hojen och en dator så att man kan mappa om, kolla felkoder och justera det mesta. Jag har för mig att TuneBoy funkar även till vissa Aprilia-hojar.

De flesta hojar med insprutning och databoxar lär väl ha sådana system antar jag? Men orginalprylar kostar nog en hel del och är enbart tillgängliga för auktoriserade verkstäder, TuneBoy-programmet är skrivet av en privatperson som antagligen gjort en hel del reverse-engineering för att lista ut dataprotokoll och sånt.

Edit: Hittade länken till TuneBoy: http://www.tuneboy.com.au/
Smart grej om man är ett litet gäng som köper en ihop.. de e väl inget som man måste ha på hela tiden!?

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
kajlyl skrev:
Smart grej om man är ett litet gäng som köper en ihop.. de e väl inget som man måste ha på hela tiden!?

Gruppköp kan ordnas av MrK i Radical Riders-forumet :hihi

Ganska fräsigt :) Kan man lägga in tetris i hojen kanske?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
TheDude skrev:
Ganska fräsigt :) Kan man lägga in tetris i hojen kanske?
Jupp, det finns till Yamaha Fazer. Sidledsförflyttningar med blinkersraglaget och rotation med gashandtaget. Lättaste, dvs enda, sättet att göra nåt kul med Fazern :arsele :D

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Son någon tidigare sa så finns det programvara och sladd för att koppla ett gameboy till en aprilia sr50 Ditec och på så sätt kunna kontrollera insprutningen och maxhastighet mm.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Egentligen hade det nog inte varit svårt att programmera en vara som skulle kunna fungera i större mobiler, t.ex. SE P900 eller handdatorer som Garmin iQue 3600(då kan man ha navigator i samma med :rofl ). Sedan skulle allt kopplats till cdiboxen trådlöst via Bluetooth.

Problematiken är att det kostar väl att utveckla samtidigt som att den krets som normalt jobbar med mc inte är så sugna på att programmera :hihi

Men visst hade det varit fränt att få mer kontroll över mc:n via en handdator som även var navigator.

Fan, nästan så att man skulle utvecklat det...hmm, nu avslöjade jag världens bästa idé... :huvet

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Låter ju kanonbra, om man klotar så är det bara att trycka på new game, dessutom så har man obegränsat med liv

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...