Trimma ktm exc 125.

F000l

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Umeå
Hoj
KTM EXC -05
Tjena Tjena!
Har en ktm exc 125 (2005) som jag skulle vilja trimma och skulle behöva eventuella råd och tips =)

Har tänkt:

Dra pluggen i kröken.
Bestycka om förgasaren.
större framdrev (är lite osäker på hur många kuggar, hade tänkt 2 till)
Eventuellt ett trimrör om jag har råd (Ger det mycket effekt??)

Vad finns det mer att göra?

Råd och tips uppskattas :tummenupp
 

kawahasse

Åka hoj.
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Motala
Hoj
-04 Duke
Låter som lite moppetrim det där!!!
Var ska du köra med den? i skogen?
Svårt att tänka mig att det finns en plugg i kröken på en endurohoj! Drevning är ju knappast någon trimmning.
Det jag kan tänka mig är att en ljuddämpare från en ktm 125 cross kanske kan ge något, möjligtvis ett annat rör.
 

F000l

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Umeå
Hoj
KTM EXC -05
Låter som lite moppetrim det där!!!
Var ska du köra med den? i skogen?
Svårt att tänka mig att det finns en plugg i kröken på en endurohoj! Drevning är ju knappast någon trimmning.
Det jag kan tänka mig är att en ljuddämpare från en ktm 125 cross kanske kan ge något, möjligtvis ett annat rör.



Ska köra med den parallellt på väg och bana, mest bana dock (tar och drevar ned den då jag ska köra där)
 

kawahasse

Åka hoj.
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Motala
Hoj
-04 Duke
Jag är nog benägen att hålla med "discharge", ska du få riktig kräm i den så kostar det! Kanske finns något begagnat avgas från någon crossåkare men annars är det nog bättre att byta upp. Kör med det du har och lär dig utnyttja det som finns. Oftast åker man fortare om man satsar pengarna på fjädring i stället. Cross/enduro handlar inte om vem som sprutar mest grus utan den som åker fortast och med rätt förare på en sån hoj tror jag nog den kommer att framföras i en hiskelig hastighet!
 

F000l

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Umeå
Hoj
KTM EXC -05
Jag är nog benägen att hålla med "discharge", ska du få riktig kräm i den så kostar det! Kanske finns något begagnat avgas från någon crossåkare men annars är det nog bättre att byta upp. Kör med det du har och lär dig utnyttja det som finns. Oftast åker man fortare om man satsar pengarna på fjädring i stället. Cross/enduro handlar inte om vem som sprutar mest grus utan den som åker fortast och med rätt förare på en sån hoj tror jag nog den kommer att framföras i en hiskelig hastighet!

Jao det har du helt rätt i, önskar bara att den hade lite extra kraft i dem där kraftiga uppförsbackarna och så :huvet
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jao det har du helt rätt i, önskar bara att den hade lite extra kraft i dem där kraftiga uppförsbackarna och så :huvet


Vad ska du då med 2kugg större framdrev till, det lär ju bara förvärra dina problem?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På en 125exc finns där ingen enkel effekt att hämta mer än att se till att alla slitdelar i motorn hålls fräscha och att bestyckningen är perfekt....
Skall man plocka ut mer effekt sen börjar det kosta massor och är inte värt det om du inte skall åka enduro sm......
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad är det för utförande på motorn. Finns ju dom som är nerstrypta till 5 eller 7 kw... eller vad det är. Då finns det ju naturligtvis mycket att hämta genom att ta bort alla strypningar som finns.
En riktig Enduro-modell har ca 30 hk, det räcker mycket väl till rejäla bakhjulsåkningar. Är man på den nivån ska man absolut inte trimma om man vill åka på väg. Det håller inte.

SÅ att.. vad har du idag för effekt, och vad är det för effekt på en ostrypt motor?

Mats
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top