Trimma minicross

ludis

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
stocholm
Hoj
suzuki TS Med Fler
Hejsan . Jo jag har en kina minicross 49cc RT-1 som jag har börjat trimma lite. Jag vet att det finns hysterisk mycket trådar om juste detta men jag e lite lat så jag orkar ej leta igenom alla så jag startar en ny. jag har borrat upp insuget så mycket det går. sen ska jag nog jacka kolven eller kapa den vet ej vilken metod som e bäst tacksam för tips. sen tänkte jag plana toppen men kom på att den är i ett stycke så det går ej. Sen tänkte jag borra upp kanalerna och borra upp utblåste alltså där kröken sitter på cylindern. Sen vet jag ej mer tacksam för mer trimm tips.MVH Ludde

Ursäkta den usla stavningen jag är dyslektiker så det är inte så lätt.
 
Last edited:

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Du stavade ju bara 1 ord fel :tummenupp Det kan vem som hellst gö :)

Okej lite Trimmtips:


En liten trimm skola kanske???? i så fall börgar vi här & nu..

*Först & främst ska du lätta på kedjan..(skämt)

*öppna upp luftfilet (orginalet alltså) genom att borra upp några (ca 10mm)
hål bakifrån.

*lyft upp nålen i förgasaren, 1-2 steg.(genom att flytta clippset nedåt, mot den spettsiga ändan.

*byta ut reedventilen till glasfiber (membranet då då)för att den ska öppna lättare & för att glasfibet inte sabbar motorn om den bryts av.slipa till membra stoppet så att den kan öppna mer.eller gören ny membranstopp som har en vassare vinkel, (då måste oxå en adaporplatta sättas dit så att stoppen inte slår i vevaxel i vevhus..(bild kommer).för den late, beställen ny reedventil.

*modda pipan, genom att färlänga expantionskammaren 50mm & ta an ca 20mm på röret innan kammaren. när du delat pipan på mitten av expantionskammaren, då kan du se om dom anslutande rören av resten av plåset sticker in i expantionskammaren. gör dom det..ta bort dom.

(HAR DU KOMMIGTT SÅHÄR LÅNGT, PROVA & SE OM DU ÄR NÖJD MED ÖKNINGEN, annars drar du till en viss handlare å handlar vissa saker så att trimskolan kan fortskrida.....)

**antagligen är du inte nöjd med resultatet efter som du läser detta, så fall inhandlar du en bigbore cylinder..kolven är då 44mm i diameter.montera denna cylinder med befintliga andra modningar.. när du kommigt såhär långt, ja då vågar man dra till go cart banan, (men akta er för polini fantasterna...)

**fortfarande inte nöjd?? jajaa okej då dra till handlare igen då. fixa en Walbro fugge finns två modeller som är någerlunda anpassade till detta ändamål.( mer vill jag inte säga än, ni fattar med tiden kanske)

** VA redan här....nu är det dax att byta walbron mot "mikuni" 16,5 eller 20 beror på hur händig du är...mikuni 16.5 (från den kära gammla vännen MT5) passar direkt på insugsplattan -4mm, fila upp anslutningsöronen på fuggen 2mm på varge sida. Åååå sätt igen vakumanslutningen.expremetera sedan fram lagom munstycke börga med 110 (110 är inget mått på munstycket) gå så smått uppåt.ställ luftskruven väldigt snålt. minimotos är väldigt kinkiga när det gäller inställningen, den hänger gärna upp sig på väder & vind, höjdskillnader mm mm, ja vem vet kanske den blir kinkig om den inte fått en sup på senaste... ge han då startgas de e mumma de för denn lille..
med all säkerhet är du nöjd efter detta.. för att vara kina moppe då då
 

ludis

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
stocholm
Hoj
suzuki TS Med Fler
hmm. Jo det står minimoto i inlägget över. Detta är en minimoto cross och minimotor motorerna är väl på 39cc och denn som sitter på minimoto crossarna är väl 49cc kommer bigbore cylindern att passa då??.MVH Ludde
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Den som sitter på minimoto crossarna är väl 49cc kommer bigbore cylindern att passa då??.MVH Ludde[/QUOTE]


Det beror på vad det e för moddell.. Min förra 14e var 39cc min 14x är 49cc.
OM du kan så kan du ju alltid skruva bort cylindern och mäta kolven.'

Lycka till !:tummenupp
 

ludis

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
stocholm
Hoj
suzuki TS Med Fler
Hej igen. Min kompis kan hjälpa mig att jacka kolven så jag tror jag kanse gör de men e riksken stor om man jackar kolven på dom här maskinerna att dom skär. Min farsa tror att det e dumt att jacka efter som den redan varvarut så bra . Vad tror ni??.MVH Ludde
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Hej igen. Min kompis kan hjälpa mig att jacka kolven så jag tror jag kanse gör de men e riksken stor om man jackar kolven på dom här maskinerna att dom skär. Min farsa tror att det e dumt att jacka efter som den redan varvarut så bra . Vad tror ni??.MVH Ludde


Skulle jag vara du så skulle jag trimmat den. Skär den så e det så billiga reservdelar/motorer. En ny motor får man under 1000-Lappen.

Det beror på om den går bra nu ochså ? Kanske räcker med att dreva ?

Om du vill att den ska gå fortare eller starkare så skulle jag ha drevat men då går den saktare/svagare också...

Om den går som dom flesta Orginal gör så skulle jag trimmat.

Du måste ju inte jacka kolven... Det finns andra sett ochså men själv skulle jag köpt ny cylle och kolv (trim).
 

ludis

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
stocholm
Hoj
suzuki TS Med Fler
då får det blir så. men vart köpte du din trimm cylle och kolv och vart får man tag på drev har bara hittat drev så att den blir snabare jag ska köra bergs klättring med min s¨å jag vill ha den starkare.
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
då får det blir så. men vart köpte du din trimm cylle och kolv och vart får man tag på drev har bara hittat drev så att den blir snabare jag ska köra bergs klättring med min s¨å jag vill ha den starkare.

Ja det finns www.birkaimport.se (dåligt om jag får tycka till)
superbilligt.se
mds.se har väll men det e dyrt

Nån som vet nå mer ? Det finns många fler. SJälv har jag köpt en metalldragstart ( mkt bättre).

Bärgsklättring går nog inte så bra, om inte du menar åka på en grusväg uppför ?

Annars går det nog inte så bra.

Men det går alltid testa !:tummenupp
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top