Trimma modern hoj??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Japp, finns ju många sätt! Men jag undrar lite hur allt det med miljöprylarna fungerar. Som ex så har min XT bla ett system som heter AIS. Det är ett system som tar luft från luftboxen för att skicka in i avgaserna bla för att (som Yamaha säger) tillsätta mer syre till ev oförbrändt bränsle så att även detta brinner upp (fast det fungerar ju även som en ren utspädning :tungan ). Sedan så går ju vevhus ventilationen rakt in i luftburken? Det måste ju innebära att motorn även får in sig en massa oljedimma. Så finns det inte lite effekt att tjäna genom att tex leda ut vevhusventilationen från luftburken och att stänga till AIS systemet (så att det inte tar luft från luft boxen). Anledningen till att jag funderar över detta är att en motor som tex en stor stånka lär väl behöva en hel del luft för att fungera bra! Problemet för vissa hojar (tex XT;N) är ju att kan vara svårt att få till en större luftburk. Finns inte alltid plats. Så om man gör dessa modefieringar så borde man ju iaf göra luft burken mer effektiv, eller?? Blir det en mätbar effekt ökning eller är allt bara i teorin??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alla moderna hojar har vevhusventilationen till luftburken. De flesta nya hojar har återcirkulering av avgas till insuget. Om det stjäl effekt? Inte så att du märker det i arslet när du kör, möjligen på en Dynobänk. Du tjänar mer på att byta ut den strypta ljuddämparen och porta toppen. Ljuddämparen och allt annat märks iofs vid besiktningen men det gör inte trimningen av topplocket och andra interna delar som t.ex. big bore, stroker och högre komp.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
andersbrink skrev:
Alla moderna hojar har vevhusventilationen till luftburken. De flesta nya hojar har återcirkulering av avgas till insuget. Om det stjäl effekt? Inte så att du märker det i arslet när du kör, möjligen på en Dynobänk. Du tjänar mer på att byta ut den strypta ljuddämparen och porta toppen. Ljuddämparen och allt annat märks iofs vid besiktningen men det gör inte trimningen av topplocket och andra interna delar som t.ex. big bore, stroker och högre komp.

Med andra ord, inte värt besväret att plocka bort det.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jag tror att många kastar sig på prylarna utanför motorn bara för att det är
lättare. 'Tappade nycklarna borta i mörkret, men letar under gatlyktan eftersom det är ljusare där.'
O det är klart att kan man tumma lite på dom regler tillv
måste följa (t.ex. ljud) så finns det kanske lite att hämta där. Men oftast blir
det väl bara en liten högljudd dämpare istf en stor tyst.

Men måttlig portning o komphöjning har i stort sett bara fördelar. Utom att
det kan bli dyrt om man inte mekar själv.
Sen kan det vara dags för andra prylar.

Men det finns inga generella regler, det beror på hur hojen är gjord. Ju bättre
från början, desto svårare göra den ännu bättre.
/u
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
finns en bok av Graham Bell som heter "four-stroke performance tuning", vet inte hur pass mycket den innehåller men en annan bok i samma serie, "two-stroke performance tuning" är mycket bra. Visserligen finns det mycket mer man kan göra själv på en 2-taktare men det kanske ändå skulle vara nått för dig
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
ulf_lundin skrev:
Jag tror att många kastar sig på prylarna utanför motorn bara för att det är
lättare. 'Tappade nycklarna borta i mörkret, men letar under gatlyktan eftersom det är ljusare där.'
O det är klart att kan man tumma lite på dom regler tillv
måste följa (t.ex. ljud) så finns det kanske lite att hämta där. Men oftast blir
det väl bara en liten högljudd dämpare istf en stor tyst.

Men måttlig portning o komphöjning har i stort sett bara fördelar. Utom att
det kan bli dyrt om man inte mekar själv.
Sen kan det vara dags för andra prylar.

Men det finns inga generella regler, det beror på hur hojen är gjord. Ju bättre
från början, desto svårare göra den ännu bättre.
/u

Japp, så är det med all säkerhet! Men vad jag har förstått så är tex vevhusventilationen ett särskillt kännsligt kapitel på en tex stor stånka. Pga att det blir väldigt stora tryckväxlingar pga att det är en stor massa som rör sig åt samma håll sammtidigt. Detta gör väll (enligt mina teser :rolleyes: ) att en sådan motor borde vara mest mottaglig till att dumpa vevhusventilationen rakt ut istället för in i luftburken?? Kan även tänka mig att den eventuellt inte räcker till om man ökar varvet på hojen eller får den att svara rappare på gasen. Vad tror ni om det :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kobolt skrev:
finns en bok av Graham Bell som heter "four-stroke performance tuning", vet inte hur pass mycket den innehåller men en annan bok i samma serie, "two-stroke performance tuning" är mycket bra. Visserligen finns det mycket mer man kan göra själv på en 2-taktare men det kanske ändå skulle vara nått för dig

Den skall jag kolla på :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den lilla mängd redan expanderad och delvis förbränd gas som går ut via vevhusventilationen och in i insuget är en sån liten del av totalen att det är försumbart. Insuget för övrigt, skapar ett lätt vakum i vevhuset och man får mindre pumpeffekter, dvs en effektvinst. Sug på den du! :D

bebbe skrev:
Japp, så är det med all säkerhet! Men vad jag har förstått så är tex vevhusventilationen ett särskillt kännsligt kapitel på en tex stor stånka. Pga att det blir väldigt stora tryckväxlingar pga att det är en stor massa som rör sig åt samma håll sammtidigt. Detta gör väll (enligt mina teser :rolleyes: ) att en sådan motor borde vara mest mottaglig till att dumpa vevhusventilationen rakt ut istället för in i luftburken?? Kan även tänka mig att den eventuellt inte räcker till om man ökar varvet på hojen eller får den att svara rappare på gasen. Vad tror ni om det :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
andersbrink skrev:
Den lilla mängd redan expanderad och delvis förbränd gas som går ut via vevhusventilationen och in i insuget är en sån liten del av totalen att det är försumbart. Insuget för övrigt, skapar ett lätt vakum i vevhuset och man får mindre pumpeffekter, dvs en effektvinst. Sug på den du! :D

Turbo :crash
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nu pumpar stånkan knappast så mycket ut i vevhusventilationen för att det är
en stånka. Det som pumpas ut är i princip vad som läcker förbi kolvringarna.
O det gäller även 4or o annat.

Att volym- och tryckvariationen är stor under ett varv är en annan sak. Sen
finns det andra layouter som oxå ger stora tryck, V-motorer, boxern t.ex.
Det funkar ju precis som ovanför kolven, kvoten mellan störst och minst volym
avgör trycket. Tar du alltför grov avluftning (ungefär som kolven ?)
och leder till luftburken så kan det förstås störa insugningen.

Senaste bmw-boxern (som ju pumpar som en 1200 stånka) har en backventil
i ventilationen. Det gör att det blir ett undertryck i vevhuset, vilket minskar
pumpförlusterna där. Den har ju oxå separat vxllåda, så vevhusvolymen är
kanske lite mindre. Men det är fortfarande en våtsumpsmotor.
Undrar hur guldvingen gör, den är ju ännu större, 1800 cc ?
/u
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bebbe skrev:
Japp, så är det med all säkerhet! Men vad jag har förstått så är tex vevhusventilationen ett särskillt kännsligt kapitel på en tex stor stånka. Pga att det blir väldigt stora tryckväxlingar pga att det är en stor massa som rör sig åt samma håll sammtidigt. Detta gör väll (enligt mina teser :rolleyes: ) att en sådan motor borde vara mest mottaglig till att dumpa vevhusventilationen rakt ut istället för in i luftburken?? Kan även tänka mig att den eventuellt inte räcker till om man ökar varvet på hojen eller får den att svara rappare på gasen. Vad tror ni om det :)
På tomgång o lågvarv andas den/pulserar den rejält (ungefär som en kanin under parning!) ,men så fort den överstiger 3-4000v så blir det + - 0 i vevhusventen.. Har provkört med slangen i käften!!!! :kocko Not kidding!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boost 2 skrev:
På tomgång o lågvarv andas den/pulserar den rejält (ungefär som en kanin under parning!) ,men så fort den överstiger 3-4000v så blir det + - 0 i vevhusventen.. Har provkört med slangen i käften!!!! :kocko Not kidding!

Hahaha.... alla sätt är bra utan de dåliga :tungan :D

Hur som hällst så är slutsatsen den att man kan lika gärna låta dessa prylar vara. Om man nu inte vill jaga vikt att skala av förstås. Fast då finns det andra ställen att börja på (som fotpinnarna :skrämd )
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
DU LJUGER! Om du kör med 1 Bar laddtryck har du isf en VÄLDIGT stor mun. :D

Eventuella pumpeffekter med eller utan vakum, fundera lite på det. Tryckskillnadsstorleken vid vevhusventilationsutloppet och en lång slang till munnen är också väldigt stor.

Boost 2 skrev:
På tomgång o lågvarv andas den/pulserar den rejält (ungefär som en kanin under parning!) ,men så fort den överstiger 3-4000v så blir det + - 0 i vevhusventen.. Har provkört med slangen i käften!!!! :kocko Not kidding!
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
bebbe skrev:
.....Hur som hällst så är slutsatsen den att man kan lika gärna låta dessa prylar vara. ........

Det låter bra, det finns ju faktiskt en anledning till att dom satt där från början.... :)

/Peter
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Skilj på pulsandet och nettoflödet av luft genom vevhusventilationen.
Om den går väldigt långsamt kommer den förstås trycka hela slagvolymen
ut o in genom slangen.
Om den varvar hinner den inte med att trycka så mycket luft genom slangen
varje varv.

Vill man veta nettoflödet får man väl mäta det på nåt sätt. Slangen till en
ballong kanske. Ev. nedstoppad i en full hink så man kan mäta hur mycket
vatten som runnit över kanten efter en stund.

Bara en ide, nettoflödet kanske är alldeles för stort för den uppställningen.
/u
ps. Kanske en kondom och en pool.. Stalin lär ha bett USA fixa kondomer åt ryska soldater.
Storleken skulle vara 18 tum. (Han bara var sån, Stalin). Ok, säger Rooswelt.
Men, säger han åt tillverkaren, det ska stå Texas Medium på dom. ds.
 

hasse w

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
vallentuna
Hoj
CBR 600 RR ssp
Trimm

Det enda rätta är att dona i en högkomp kolv!det gör susen på xt 600!
slit ur insatsen i ljuddämparen eller ersätt den så har du en avsevärd skillnad!
Dessa två "enkla" åtgärder ger dig en ny maskin. :yoparty
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
andersbrink skrev:
DU LJUGER! Om du kör med 1 Bar laddtryck har du isf en VÄLDIGT stor mun. :D

Eventuella pumpeffekter med eller utan vakum, fundera lite på det. Tryckskillnadsstorleken vid vevhusventilationsutloppet och en lång slang till munnen är också väldigt stor.
Körde utan turbo då! Får man mycket ökat vent-tryck vid överladd? Ska man ventilera på någe annat sätt vid turbo-matning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du vill inte ha laddtryck i vevhuset. Dina motorkåpspackningar och packboxar klarar inte av 1 Bar laddtryck. Du ska ventilera en turbomotor till en extern uppsamlingstank som antingen kan vara återcirkulerande eller envägs.

Boost 2 skrev:
Körde utan turbo då! Får man mycket ökat vent-tryck vid överladd? Ska man ventilera på någe annat sätt vid turbo-matning?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
andersbrink skrev:
Du vill inte ha laddtryck i vevhuset. Dina motorkåpspackningar och packboxar klarar inte av 1 Bar laddtryck. Du ska ventilera en turbomotor till en extern uppsamlingstank som antingen kan vara återcirkulerande eller envägs.
Orginal ventilation sitter rakt ovanför växel-lådan, Men där har jag monterat återrinning från turbon, Har fixat ny vent i ventilkåpan! filter direkt på. Blir det fel på någe vis?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top