Trimma scooter

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har precis kompletterat vagnparken med en BMW C1 scooter. Den där med tak ni vet. 125cc. Toppar ca 90. Behöver inte högre toppfart, men det vore trevligt med lite mer skjut vid rödljusen så att man hinner före bilarna.

Kan i princip noll och ingenting om hur man trimmar såna här motorer, så tänkte höra lite här. Borde väl finnas gott om folk som vet hur man trimmar en moppe?

Jag är ingen stor mekaniker, och har inga planer på att riva motorn osv.
PLocka bort katalysatorn? Blir det skillnad? Byta pipa? Öppna upp något?
Lätta grejjer. Ja, ni fattar.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Du har ju köpt en stadsmoppe som går därefter, och vad jag förstår det så vill du väl behålla den låga bränsleförbrukningen. På de flesta mopeder sitter det remdrift som drivs av en variator. Genom att byta ut vikter i variatorn kan man få hojen att accelerera snabbare utan att den i stort drar mer soppa eller slits fortare (bortsett från att den varvar mer när du ska köra iväg och sliter mer på drivremmen).

De runda kulorna till vänster i bilden motsvarar de variatorrullar som påverkar utväxlingen när man gasar (motorn snurrar fortare och rullarna trycks utåt).
diagram-variator.gif
 

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Tycker inte att du skall gå in i variatorn om du inte är absolut säker på vad och hur du ska göra. Då jag jobbar med mc-scootrar och vanliga moppar så har jag sett alldeles för många förstörda variatorer.
Om du tänker gå in i den så se till att du har absolut rätt verktyg och MONTERAR ALLTING RÄTT! Då främre variatorn (främre konparet) sitter på vevaxeln och roterar med den, med hjälp av splines. Så är det jätte viktigt att
du får ihop det rätt, det är oftast här det brukar skita sig för många. Man kan skada veven om man inte får på splinsen rätt.
Om du byter vikter så bör du byta gummimellanlägg också.
:mattias
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tack för svar! Det där låter lite för avancerat för mig. Känns inte som att det är värt besväret riktigt.

Hade tänkt mig nån quick and dirty fix. Turbokonvertering eller nåt i den stilen :)

Tror ni det skulle göra någon skillnad om jag plockade bort katalysatorn?
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Tack för svar! Det där låter lite för avancerat för mig. Känns inte som att det är värt besväret riktigt.

Hade tänkt mig nån quick and dirty fix. Turbokonvertering eller nåt i den stilen :)

Tror ni det skulle göra någon skillnad om jag plockade bort katalysatorn?

Katalysatn kan göra endel , men hur mkt det gör på din skoter vet jag inte .

Försök att hitta någe forum för dessa , tror SH är helt fel forum för att få konkreta svar på denna modell .
 

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Köp en peugeot 125 motor med insprutning och kompressor.
Meka dit och du är i hamn!:yoparty :yoparty :yoparty
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag har en gilera runner 200 fyrtakt och har precis satt på ett LeoVince system system och det gav ingen märkbar effekt mer än att den låter goare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Katalysatn kan göra endel , men hur mkt det gör på din skoter vet jag inte .

Försök att hitta någe forum för dessa , tror SH är helt fel forum för att få konkreta svar på denna modell .


Har letat lite, men modellen slutade tillverkas -02, så det finns inte jättemycket info tyvärr........
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Kanske skiljer sig nåt enormt från en vanlig moppe scooter. men på en sådan så är variatorn enkel att byta prylar i. Första "meket" jag utförde var att byta variator rem samt fjädrar och vikter. Borde ju vara samma sak med en större modell.. Så kom igen nu trimma 200 kubikaren så mkt det bara går. borde ju kunna få ordentlig fart i den. avgas, förgasare och annan variator borde kunna ge rätt mkt.

vore enormt kul att se en trimmad "ägg" moped. :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top