Bosse Trombon
Two strokes is enough...
GT125 X4 Port Map och Port Timing Diagram
Jag har mätt portarna i cylindern för X4:an efter bästa förmåga och siffrorna kan möjligen slå på någon tiondel.
Vinklarna är dock korrekt beräknade utifrån dessa mått.
Durationen för insugsporten är relativt mild, tack vare reed ventilen som går direkt ner i vevhuset.
Det skulle vara intressant och veta durationen för insugsporten för tidiga modellen utan reed ventil.
Skissen är inte skalenlig och vinklarna i diagrammet stämmer inte men siffrorna är korrekta.
Planen för att få lite bättre fart fart på moppen ser ut så här:
1. Höja cylindern +1 mm
2. Höja avgasporten 1 mm
3. Höja boost porten 1 mm
4. "Jacka" kolven 2 mm
5. O-ringa toppen och plana 1 mm för 6.8:1 CR
6. Ev. modifiera reed ventilen för större area
7. Snygga till övergången från fodret till transferportarna i cylinderns underkant.
Måttliga förändringar som ger följande durationer och bibehållen CR på 6.8:1.
ExD 191⁰
TrD 128⁰
InD 142⁰
BD 31.5⁰
Vad tror ni om detta?
Kom gärna med synpunkter.
BT
Jag har mätt portarna i cylindern för X4:an efter bästa förmåga och siffrorna kan möjligen slå på någon tiondel.
Vinklarna är dock korrekt beräknade utifrån dessa mått.
Durationen för insugsporten är relativt mild, tack vare reed ventilen som går direkt ner i vevhuset.
Det skulle vara intressant och veta durationen för insugsporten för tidiga modellen utan reed ventil.
Skissen är inte skalenlig och vinklarna i diagrammet stämmer inte men siffrorna är korrekta.
Planen för att få lite bättre fart fart på moppen ser ut så här:
1. Höja cylindern +1 mm
2. Höja avgasporten 1 mm
3. Höja boost porten 1 mm
4. "Jacka" kolven 2 mm
5. O-ringa toppen och plana 1 mm för 6.8:1 CR
6. Ev. modifiera reed ventilen för större area
7. Snygga till övergången från fodret till transferportarna i cylinderns underkant.
Måttliga förändringar som ger följande durationer och bibehållen CR på 6.8:1.
ExD 191⁰
TrD 128⁰
InD 142⁰
BD 31.5⁰
Vad tror ni om detta?
Kom gärna med synpunkter.
BT