Trimma TZR125?

ErikBerg

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Jaha, man hann äga hojen i 2 dar, nu är jag sugen på att trimma!

Hoj: Yamaha TZR125-89, 1000 mil, ostrypt.

Vad sägs om 180cc? Behöver man en annan pipa då?

Jag har en 34mm Mikuni flatsideförgasare, skulle den funka med 180cc?

Lite mer mos vore ju kul. :)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
1000 mil? de va fan inte illa för en 89,

180 cc funkar fint med org pipa, en trimpipa är ju inte byggd för 180 cc cylindern endån, eller ja såvida du inte köper en pipa till de,

Och ja den förgasaren funkar,

För mer kräm e de portning och en avstämd pipa som gäller,

Lust o lägga upp några bilder?
 

ErikBerg

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Jo den är fin, har stått avställd sen -96.
Det är ju såklart helt galet att trimma en 125:a. Och just därför vorexdet ju kul! :)
Finns/fanns det nån pipa gjord för 180cc?

Jag kanske får höra med Addemoto eller nån annan firma som var med när det begav sig.

Fler tips/id'eer? Skriv gärna!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag skulle vara försiktig med originalpipan. Jag hade en TZR som trimmades enligt Two stroke performance tuning av A Graham Bell (grym bok om man vill förstå sig på tvåtakt). Den hade trimförgasare, maxportad cylinder, maxplanad topp, anningen förställd tändning, smidd intrimmad kolv för att matcha portningen och ett Gianellirör. Jag testade att sätta på originalpipan en gång och då smälte kolven troligen pga spikningar eftersom det inte berodde på fel soppablandning.

180cc är säkert kul. Men ännu roligare att fixa trimmet på egen hand. Min hade mer effekt än vad en 180cc cylinder gav och varvade 11700 på sexan med original drevning :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Får man fråga varför det är galet att trimma en 125:a?

Allt beror på hur kunnig du är och hur mycket pengar du vill lägga.

Enklast:
Köp 180cc och en fin pipa. 34mm förgasare funkar nog helt ok.

Mer avancerat:
Vad jag vet (inte säker), har en 180cc oftast lägre durationer än org cylinder, den är alltså lågvarvigare. Porta upp den/lämna in den för portning eller höj cylindern så att du får bra durationer. Ska du höja cylindern (och eventuellt komplettera med en liten portning) måste du kolla så att blowdown m.m blir ok. Få ner squishen till lagom nivå också, ca 1-1,2mm. En lite större förgasare, typ VHSB37 lirar nog bra med det.

Ännu mer avancerat:
Bygg en egen pipa. OBS! Kräver en del kunskap, svets och tid att testa sig fram.

Ge dig inte in på grejer som du absolut inte har kunskap om. Har du nästan så mycket kunskap som krävs kan du lära dig mycket genom projektet ;)
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men coolast och även minst olagligt är att trimma befintlig 125-cylinder ;).
34mm förgasare funkar med 125 kubik också om du har bra portat. På en originalcylinder blir det nog lite väl stort.

Att bygga egen pipa är ju det mest intressanta. Tyvärr så hade jag inte orken att göra det när det begav sig i början på 90-talet trots att min mentor på området ville testa.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Coolast vettefan, mer effekt men samma vikt = coolare ;)
Skaffar man större cylinder bör man öka förtändningen lite grann också tror jag.
Med det jag skrev innan kan man nog skrämma ut goda 40 bakhjulshästar :)

Har själv byggt en pipa till min men den levererade inte så bra. När hojarna börjar bli så pass högtrimmade som de är nu är det svårt att bygga en bra pipa. En bra uträkning är grunden, men man måste sedan kapa lite i pipan och testa olika teorier för att det ska bli bra.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Eller så kör du med detta tills du är 18 och får mellankort, sen skaffar du dig en större hoj och lägger pengarna på att trimma den istället ;)

Vill du mot förmodan trimma lite, och lägga lite pengar så kan du vända dig till 2-takts gurun nr 1 i Sverige, Ebbe på www.ebos.se
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Får man fråga varför det är galet att trimma en 125:a?

Allt beror på hur kunnig du är och hur mycket pengar du vill lägga.

Enklast:
Köp 180cc och en fin pipa. 34mm förgasare funkar nog helt ok.

Mer avancerat:
Vad jag vet (inte säker), har en 180cc oftast lägre durationer än org cylinder, den är alltså lågvarvigare. Porta upp den/lämna in den för portning eller höj cylindern så att du får bra durationer. Ska du höja cylindern (och eventuellt komplettera med en liten portning) måste du kolla så att blowdown m.m blir ok. Få ner squishen till lagom nivå också, ca 1-1,2mm. En lite större förgasare, typ VHSB37 lirar nog bra med det.

Ännu mer avancerat:
Bygg en egen pipa. OBS! Kräver en del kunskap, svets och tid att testa sig fram.

Ge dig inte in på grejer som du absolut inte har kunskap om. Har du nästan så mycket kunskap som krävs kan du lära dig mycket genom projektet ;)

Haha.
 

ErikBerg

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Eller så kör du med detta tills du är 18 och får mellankort, sen skaffar du dig en större hoj och lägger pengarna på att trimma den istället ;)

Vill du mot förmodan trimma lite, och lägga lite pengar så kan du vända dig till 2-takts gurun nr 1 i Sverige, Ebbe på www.ebos.se

Hehe, jag är 37. :)

Snabba kast! Nu ligger den på blocket, får jag sälja den till hygglig kurs så kanske det blir en cross i stället. MC-kort och ställ/hjälm kostar ju minst 10 k, köper jag en cross behöver jag varken mc-kort eller ställ.

Men håll tråden vid liv! Får jag inte det jag vill ha så blir den kvar. Den är fin där den står. :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Öööh?
Eftersom jag själv inte provat det i praktiken garderar jag mig genom att säga att jag inte är säker. Enligt min teori stämmer allt det jag sa innan.

Var det något som var fel?

Sen misstolkade du dessutom det sista stycket....
:glömdet
 

manneman

Guest
Fan, man är ju halvsugen på att köpa en 125a och trimma upp under vintern! Asballt att komma med flåtrimmad 125a på gazz! :D
 

moddlaren

Guest
va fan har du inte körkort skall du väll inte trimma o köra på väg??
 

ErikBerg

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Och nu är den såld till en 70-årig farbror som ville ha en lätt, smidig hoj.
"Samlarobjekt!", tyckte han. Me like! Jag hade faktiskt inte sålt den till nån vårdslös junior...men nu hamnade den i rätta händer.
Case closed kan man säga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top