=MattmaN= skrev:
2622519 Tjabba grabba!
Jag ska trimma min 110cc 4 taktsmotor, och jag undrar om nån har en guide eller liknande på hur mycket man borde ta eller hur man ska göra, om ni förstår vad jag menar?
Det är en 3 ventilare btw, 2 bränsle, 1 avgas...
Det finns ju ett par portningstrådar här på SH med bilder samt diskussioner, där kan du lära dig grundprinciperna. Men att gå loss själv direkt och försöka få till det är svårt.
Uppenbara saker i kanalerna kan man ju alltid ge sig på.
Har du t.ex rätta verktygen för ett trimjobb och portning? Om inte så lär dessa kosta lika mycket som Fiddyn du vill trimma.
Mig har det tagit åratal att hitta ihop rätta grejerna, då detta inte (verkligen inte) är några standardkomponenter, utan varje portare har sina egna preferenser över de "kirurgiska instrument" som denne vill ha.
Så mer än hälften har ju bara åkt ner i nån låda.
Men har du ingen budget egentligen så skulle jag låta bli. Ett enda misstag blir i så fall oöverstigligt.
Och HAR du budget så lämna till nån som kan.
Det finns dels folk här på forumet som portar, dels givetvis firmor, och beroende på VAD du tänkt göra med resten, dvs förgaseri, luftfilter, avgas osv så påverkar ju DET i sin tur VAD som skall göras med toppen.
Så mitt förslag: Fundera ut en plan på VILKA delar som skall moddas, och varför. Klura ut syftet med trimmet. Ska den gå på bana? Eller ska det bara vara en leksak? Osv
Så de stolpar jag räknat upp kan du ha som Guide i din planering.
När du har funderat ett tag kan du komma tillbaka och ställa fler och mer ingående frågor.
Hjälp finns.