Trimmnings - guide 4t?

=MattmaN=

Optimist, trimmar Ciao...
Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Suzuki GP 125
Tjabba grabba!

Jag ska trimma min 110cc 4 taktsmotor, och jag undrar om nån har en guide eller liknande på hur mycket man borde ta eller hur man ska göra, om ni förstår vad jag menar?

Det är en 3 ventilare btw, 2 bränsle, 1 avgas...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
=MattmaN= skrev:
2622519 Tjabba grabba!

Jag ska trimma min 110cc 4 taktsmotor, och jag undrar om nån har en guide eller liknande på hur mycket man borde ta eller hur man ska göra, om ni förstår vad jag menar?

Det finns många böcker i ämnet.. kan med lite tur finnas på bibblan

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Graham A Bells 4t trimningsbok är en av dom bättre. Four Stroke High Perfomance Tuning
el. nåt liknande heter den. Han har skrivit en del andra oxå, men den är mest straight to the point.
/u

Dr.Bike

Guest
=MattmaN= skrev:
2622519 Tjabba grabba!

Det finns ju ett par portningstrådar här på SH med bilder samt diskussioner, där kan du lära dig grundprinciperna. Men att gå loss själv direkt och försöka få till det är svårt.
Uppenbara saker i kanalerna kan man ju alltid ge sig på.
Har du t.ex rätta verktygen för ett trimjobb och portning? Om inte så lär dessa kosta lika mycket som Fiddyn du vill trimma.
Mig har det tagit åratal att hitta ihop rätta grejerna, då detta inte (verkligen inte) är några standardkomponenter, utan varje portare har sina egna preferenser över de "kirurgiska instrument" som denne vill ha.
Så mer än hälften har ju bara åkt ner i nån låda.

Men har du ingen budget egentligen så skulle jag låta bli. Ett enda misstag blir i så fall oöverstigligt.
Och HAR du budget så lämna till nån som kan.
Det finns dels folk här på forumet som portar, dels givetvis firmor, och beroende på VAD du tänkt göra med resten, dvs förgaseri, luftfilter, avgas osv så påverkar ju DET i sin tur VAD som skall göras med toppen.

Så mitt förslag: Fundera ut en plan på VILKA delar som skall moddas, och varför. Klura ut syftet med trimmet. Ska den gå på bana? Eller ska det bara vara en leksak? Osv

Så de stolpar jag räknat upp kan du ha som Guide i din planering.
När du har funderat ett tag kan du komma tillbaka och ställa fler och mer ingående frågor.

Hjälp finns.

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Four-stroke performance tuning är en 320 sidors tung faktaspäckad bok på engelska,skall man orka läsa hela den i ett svep så blir man knäpp :) (Jag har försökt när jag låg på sjukhus med trasigt knä)

Dock är den väldigt bra indelad i olika kapitel för respektive "del" tex topp,förgasare osv vilket gör att den blir väldigt andvändbar för att kolla fakta och egna ideer mot.

Mina 5 Cent.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
De däringa gräsklipparmotorerna med största-möjliga-snikkonstruktion ger på sin höjd 75% av en omodern MC-motor per kubik. Typ 8 hästar om man får ge sig på att plasta och göra det bästa av den. Lonkins 200-kubikare påstås ge 18 hästar... well, möjligen vid fullmåne och ebb. Vill man absolut trimma så att hästarna per kubik närmar sig en modern motor lär man lägga ned minst 5 gånger summan av vad en helt ny motor kostar.

=MattmaN=

Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Suzuki GP 125
NJa jag har kollat lite på bilder och lyssnat på farsans tips ovh det enda jag ska göra är att borra upp kanalen så det passar med 30mm förgasare ;) Jag kör med dremel... Funkar fint!

Jag ska testa mig fram. Pajjar det köper jag en ny topp, kostar runt 800...

Jag har redan börjat borra, jag återkommer med resultat senare ;)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Friskt vågat, hälften vunnet heter det ju.. Provar man inte så lär man sig aldrig, alla portningsgurus har varit nybörjare en gång i tiden..
På en sån budgetmotor finns det säkert en del att hämta bara genom att snygga till andningsvägarna en del och ta bort fula kanter och gjutskägg och då borde en Dremel funka alldeles utmärkt tycker jag :)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Du MattMan: Varför fråga när du ändå inte bryr dig om svaren ?
Hade du sagt det från början hade vi sluppit anstränga oss helt i onödan.
Eller talat om att du iaf bara ville har svaret 'borra (?) du lite m Dremeln, det blir bra.'

(O sen undrar tonåringarna (ibland) varför dom (ibland) blir oseriöst bemötta...)

Kommer av nån anledning att tänka på Bosse Rindars kåseri om grabben vars föräldrar
skaffat honom en välutrustad verkstad och ny Bmw. Sen inkom reklamation
på nya
toppar där kunden(s mamma) hävdade tillverkningsfel, men det var lätt att se att någon
slipat hål i kanalerna.

Liknande reklamationsförsök gjordes sen via andra återförsäljare. Om det var samma hoj
eller om föräldrarna köpt ännu en ny Bmw åt pojken kommer jag inte ihåg.

=MattmaN=

Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Suzuki GP 125
Det jag ville veta var inte om jag skulle göra det eller ej, det jag undrade var om det skulle ge nån bättre effekt... Och så ville jag veta lite grejjer typ om vad jag borde tänka på när jag förstorar insug och utblås, om det finns några uträkningssätt eller om man kör på kännsla...

=MattmaN=

Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Suzuki GP 125
Ett insug blir jag tvungen att svetsa ett eget... Finns inga 30mm att köpa, och så har jag knaper budjet iaf så... Ska polera med autosol i kanalerna så dom blir knasblanka, sen ska jag förstora avgasporten också...

Jag slänger upp en bild på insug och utblås hålen...

Obs ingen av dom är helt klara

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
=MattmaN= skrev:
2625951Ska polera med autosol i kanalerna så dom blir knasblanka, sen ska jag förstora avgasporten också...

Insug ska inte vara blanka. Läs lite om Bernoulli.

Enligt bilden du postat har du tagit bort material på helt fel ställen. Den korta radien ska ha så lång radie som möjligt, inte en kort och tvär som nu (du har t.o.m. gjort radien negativ!) - sen ska du plasta upp den långa radien runt och bakom ventilstyrningen. Den där motor kommer förmodligen att ge MINDRE effekt än med det lilla originalinsuget.

=MattmaN=

Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Suzuki GP 125
Det finns inga dumma frågor så... Vad menar du med lång radie och negativ radie?

Som sagt om den presterar sämmre köper jag en ny topp och börjar om... Trail and error my friend trail and error...

Dr.Bike

Guest
=MattmaN= skrev:
2625951 Ett insug blir jag tvungen att svetsa ett eget... Finns inga 30mm att köpa, och så har jag knaper budjet iaf så... Ska polera med autosol i kanalerna så dom blir knasblanka, sen ska jag förstora avgasporten också...

Jag slänger upp en bild på insug och utblås hålen...

Obs ingen av dom är helt klara

:skrämd Tjaa, det där blir nog inte så bra. Om 800:- inte bekommer dig, lämna då in toppen istället, det kostar dig OBETYDLIGT mer i sammanhanget + att det blir rätt.
Att porta som du gjort nu är ju omöjligt att reparera utan att svetsa igen kanalerna och börja om.

Övriga: Tag lärdom, detta är exempel på hur det INTE ska se ut.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Lilla radien är den nedre radien/böjen, närmast cylindern. Negativ radie är att du har filat en grop i kanalen innan den svänger ner mot ventilhatten.

Läs på internet om hur man ska tänka när man portar så slipper du göra sådana där misstag.

=MattmaN=

Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Suzuki GP 125
Aj fan låter inge bra... äh jag är inte klar på långa vägar iaf så... Vi får se på slutresultatet... Tror röret är just nu 26 mm så ja gkan ju ändra formen lite kanske.. Men vadå, första gången blir nästan alltid fel ;)

EDIT: Kan man inte fixa med kemisk metall då? Det förenar ju sig med alu?

Edit nr 2: Vet inte om det gör nån skildnad men innan det där insuget som jag borrat så kommer det komma ett ca 20 cm långt insugsrör från föggen...

Jag ska kämpa vidare så får vi se om den inte ens startar, eller om den tillomed går en gnutta bättre :p

Dock tro jag mer å mer på vad ni säger (klassiskt fall av envishet) den kanske inte kommer gå så bra endå... Dock tror jag att den går bättre än orginal, då den inte gick så värst orginal...

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns ingen kemisk metall som förenar sig med alut. Det närmaste du kan komma är Devcon F1 aluminiumepoxy à 800 kronor halvkilot (finns inga mindre byttar). JB-Weld funkar (Clas i Sjön har) nästan lika bra, den med svarta och röda tuberna och kostar betydligt mindre. Fettfritt och fuktfritt är ett måste innan applicering samt ytan ruggad med 40- eller 80-papper. Det där går att laga, men det tar lite tid bara. Epoxyn tar 24 timmar på sig att härda och du lär lägga minst två eller tre lager innan det blir tjockt nog att jobba med.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha