Trimning av oljekylda GSXR-tråden

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.

Enkelt, gå in i respektive reservdelsfish å kolla nr. på typ topplock, kolvar, kammar som kan skilja, samt så ser du att saker är lika...

http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.

Det sitter olika förgasare på dom, cv34 på F-motorn och cv36 eller cv40 på R-motorn, så sitter insuggummina kvar på motorn så skall dom heta 13110-06B00, 13120-06B00, 13130-06B00 och 13140-06B00 på F-motorn.

Öppnar du kopplingskåpan så har F-motorn 4kopplingfjädrar medan Rén har en i centrum.

Och öppnar du ventilkåpan och den inte har justerskruvar är det en 91-92 R-motor

Och lyfter du cylinder ser du hur vevaxeln ser ut, F har snedskuret drev och R har rak.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Går det att få ut runda slängar 150hk från en F motor med relativt liten budget? Tex CV38 fuggar och kammar från en R eller något annat roligt man kan ha i bra att ha hyllan?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur vet man om man äger ett bandit block?

Externt är det bara motornummret så du lär ringa Suzuki om info. Internt är det 1/2 mm större foder. Resten av inkråmet är utbytbart mellan modellerna och kan inte användas för identifikation som t.ex. HyVo-kedja för kamaxeln etc.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.
Det är mycket enkelt. Motornumrets första tecken berättar vad det är för motor;
V710 = 1127 cc GSX-R
V706-708 = 1127 cc GSX-F
V719-720 = 1157 cc Bandit
U703-704 = 1052 cc GSX-R

Som sagts tidigare har 1100F annan insugskam, annan vev och koppling (med snedskurna drev), andra förgasare samt annan ECU.
 
Last edited:

bmwpelle

leg.ölprovare
Gick med
14 Feb 2010
Ort
eskilstuna
Hoj
Hayabusa,Rsv4factory
tajmning

Kan inte nån lägga ut lite info om man vill testa och tajma kammar själv och inte gjort det förut...eller posta lite länkar om det finns några....ös på med info och "bra å tänka på tips" nu...........mvh pelle
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
OT:

Någon som har ett par extra gaffelben - 'upp-och-ner' - liggande till en GSX-R1100 1991 eller -92?

I så finns en köpare här...

0707-75 88 48
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
I garaget står en stackars 1100R -92 och gråter, det är totalt avstannat projekt och jag kommer aldrig bli färdig så någon kanske är intresserad.

Bakramen är avsågad och ligger på sidan.
Motorn sitter inte i chassiet, typ 7000 mil
inga kåpor finns kvar
V&H system
Fighterkrona från ABM
Ok däck tror jag
Det som är lite unikt är att det sitter specialbyggda stötdämpare på...
Öhlins TTX36 bak och Öhlins cartridge kit fram med komp i ena benet och retur i andra, styrdämpare finns också

PMa mig
 
Last edited:

hååkan1

#99# south coast racing
Gick med
8 Jun 2005
Ort
sjöbo
Hoj
2 Gammel Gixxer
Det är inte lyftet i sig som är problemet utan duration, hur många grader som kammen lyfter. Mer än 235 grader bör du inte ha om du inte fräser ut ventilfickorna 1.00 mm. Med originalstorleken på ventilerna ger det inte speciellt mycket mer flöde av högre lyft än .350". Det är 88-89 750-kammen som lyfter 0.350" som jag skulle montera, eller WEB CAMS insugskam #453. Det finns ju en nisse här i Sverige som fixar nya kamprofiler för 300 kronor per kamlob. Sök efter "Örjan" i någon tråd eller kontakta Dr.Bike så kan han förmedla. Men det förutsätter att du har en sunkig 750-kam som han kan använda som modell.

Är det bara insugs kammen som skiljer på 88-89-eller avgas med?
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Hur mycket kan man få ur en 1216 1992 motor? Skall tåla långlopp och gata. Och inte dränkas i pengar för att få ut sista hästen. Vilka delar behövs(recept)?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Shimstoppen klarar inte av några vassare kammar än originalkammarna, det är vipporna som bryts av. Varva max 11k. 30/26 ventiler, plastad portad topp. 11:1 Holeshot eller 12:1 JE kolvar med RS38 förgasare. Bör ge ca 155 hästar på bakhjulet.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Finns det nått sätt att varva mer?
Tittar man på nyare hojjar så ligger nog hemligheten med mera effekt, via mera varv.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Mr.Steen. Tänk på att jag skall svänga med. Och köra lääänge. Och mina foder är nog för tunna. Vilket lätt bytes mot tjockare. Och turbon fixar nog effekten med mindre cc, och även mindre varv.
Får man snabb respons med turbo och CV fuggar? Eller är det RS3x(behöver nog inte vara så stora till turbo) som gäller.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Mr.Steen. Tänk på att jag skall svänga med. Och köra lääänge. Och mina foder är nog för tunna. Vilket lätt bytes mot tjockare. Och turbon fixar nog effekten med mindre cc, och även mindre varv.
Får man snabb respons med turbo och CV fuggar? Eller är det RS3x(behöver nog inte vara så stora till turbo) som gäller.

Går utmärkt att svänga med turbo, och skall det hålla länge så kör med med låga laddtryck

Responsen är bra med cv 34:eek:r 200 vilda hästar vid 6000rpm
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top