Trimtips Kawasaki Z1?

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Hejsan,
undrar om det finns någon som har eller vet någon som har erfarenhet och lite tips på vad som funkar bra om man ska trimma en 1974 års Kawasaki Z1?
En helt ny hoj för min del så jag har verkligen ingen aning om var jag ska börja för bästa resultat.
Tanken är att jag ska bygga en Classic Racer för gatbruk med ett j**la klös i.

Vore tacksam om någon där ute kunde bistå med lite tips/info.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tjobah! :tummenupp

Vill du ha mera än ca 115/120 kaniner på utgående drevet så kommer de att kosta med förstärkningar och lite andra "måsten"

Men en maskin med ca 115/120 kaniner recept:
kolvsats 998 / 1075cc 10,5:1 komp
Competition ventiljobb (fräsning av ventilsäten för optimal area å anliggning mot ventilen)
Motsvarande inslipning av ventilen.
Street kamaxlar (typ yoshimura stg. 1 drop in, org. fjärdrar ok)
justerbara kamdrev.
Manuell kamspännare
hårdare kopplingsfjädrar å blästrade skivor.
trap door mod. för olje pickup
Mikuni VM33 Smoothbore / RS34 + filter och insugsgummin som passar
Ett brassande megafon 4-1 hör till självklarheterna :brinnerup

Vill du ha mera pulver kostar de på att svetsa vevaxeln och för vassare kamaxel (modified motospeed) måste man rensa material i topplocket (cam cut), hårdare fjädrar , andra retainers för nya tryckare med underliggande schims. bättre kamkedja, Porta toppen. undercutta växellådan.
Då kommer man opp i ca 140 kaniner på utgående drevet.

Sedan så blir det typ foderbyte om du vill ha mera kubik, ev. bigblock cylinder.
större ventiler, säten finns givetvis med.
Dyna S / III tändsystem, tändspolar

De finns mye man kan hitta på med denna kawa-rova :tummenupp

Så går de ju att slå dit en "hö-fläkt" givetvis om de skulle vara aktuellt. Tror de blir mest effekt för pengarna då.
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Tack så mycket för info!!!
Har kollat runt lite på Big Bore kit, hoppades på att Wiseco skulle ha något men de har faktiskt inget till min...
Men, men....bara att leta vidare.

Som sagt, tack så mycket för ditt inlägg.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tack så mycket för info!!!
Har kollat runt lite på Big Bore kit, hoppades på att Wiseco skulle ha något men de har faktiskt inget till min...
Men, men....bara att leta vidare.

Som sagt, tack så mycket för ditt inlägg.

Hej

Jo, kolla hära på wiseco. Men de kanske e distributörerna som inte har fullständigt sortiment alltid.

http://www.wiseco.com/Catalogs/Powersports/KawasakiCycleStreetOverbore.pdf

Men så finns ju JE-pistons å ev. MTC å Cosworth.
De skulle va kul om du fick tag på Yoshimura prylar, dom e kult :tummenupp men där e frågan om tillgången... Bara å söka på E-bay typ...

Men de verkar vara ett kul projekt du tänker fixa till... Men de e lite speciellt med de gamla Z900/1000 å suckas gs/gsx motorer som kräver lite extra massage med förstärkningar innan själva trimmet kan påbörjas...

Hoppas du e singel eller har förstående "tant" att de kommer å försvinna en del från plånboken till roliga saker :D :D
 

Dr.Bike

Guest
Trimma är ju kul, och jag inte minst gillar att göra det. Men en gammal ärevördig Z1?
Är den i minsta skick och hyfsat komplett, skulle jag nog originalrenovera den.
Det är den värd den gamle kämpen!
Det vore ett oerhört kulturbrott att såga sönder en sån iaf, då YTTERST få kawor från den tiden överlevt till idag.

Nu behöver ju inte det ena förta det andra. Jag har själv kört en hel del med gamla originalrenoveringar jag gjort själv, och med lite hemligt inuti motorn ;)
En originalrenoverad streetsleeper är bland det coolaste som finns!

Däremot tror inte jag på några 120 pållar utan att göra även steg två i Fortpelles trimanvisningar, och då talar vi om 30.000:- eller mer innan det är klart.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Trimma är ju kul, och jag inte minst gillar att göra det. Men en gammal ärevördig Z1?
Är den i minsta skick och hyfsat komplett, skulle jag nog originalrenovera den.
Det är den värd den gamle kämpen!
Det vore ett oerhört kulturbrott att såga sönder en sån iaf, då YTTERST få kawor från den tiden överlevt till idag.

Nu behöver ju inte det ena förta det andra. Jag har själv kört en hel del med gamla originalrenoveringar jag gjort själv, och med lite hemligt inuti motorn ;)
En originalrenoverad streetsleeper är bland det coolaste som finns!

Däremot tror inte jag på några 120 pållar utan att göra även steg två i Fortpelles trimanvisningar, och då talar vi om 30.000:- eller mer innan det är klart.

Siffrorna är direkt tagna från MotoSpeed's bänkningar med respektive innehåll och på utgående drevet, inte bakhjulet. Men hur jämförbara dessa mätningar e mot andra bänkar kan ja inte svara på.
Skulle vara intressant med å se va en sådan rova då kan ge på bakhjulet i rullande väg å jämföra...

Ett ex. så har ja bromspapper på en GSX 1327 PS maskin som gav 223.8 kusar vid 11250rpm, på drevet efter en säsong. Dåvarande SM 1:an 1995/96

Asch, ja VEEEEET de e helgerån om de e en bra orginalare :näsblod
Trimning e som ett virus man inte blir av med :D :D :D
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
På min gamla Rickman-Kawa har jag Wiseco 1015, portad topp med större insugsventiler och Yoshimura Bonneville kammar. Original förgasare.
Troligen runt 100 hk. Axade ifrån GSX:er och CBX:er i början på 80-talet.
Jag håller med om att det inte är något att satsa på idag, mycket pengar och klent resultat. Dessutom synd att ge sig på en originalare.

http://web.telia.com/~u30305745/index-filer/Page322.htm
 

Dr.Bike

Guest
På min gamla Rickman-Kawa har jag Wiseco 1015, portad topp med större insugsventiler och Yoshimura Bonneville kammar. Original förgasare.
Troligen runt 100 hk. Axade ifrån GSX:er och CBX:er i början på 80-talet.
Jag håller med om att det inte är något att satsa på idag, mycket pengar och klent resultat. Dessutom synd att ge sig på en originalare.

http://web.telia.com/~u30305745/index-filer/Page322.htm

Ja det låter mer troligt.

Fortpelle: Direkt på drevet är ju lite "fubb" och ja, många bänkar/rullande landsvägar ÄR glädjebänkar (se min tråd om detta tidigare).

Mig veterligt är det FÅ bänkar som är så konservativa som den NC Racing samt vi själva på Racerepairs har.
Men allt beror på hur ärlig man är i sin setup.
Ljug om rullens vikt eller diameter för datorn, och du får andra siffror.
Flera som bänkat hos andra blir besvikna när de ser siffrorna i vår bänk, även EFTER justering och att vi ändå tagit ut ytterligare hästar än tidigare bänkare på annan plats! :D
Lite komiskt med tanke på att hojen knappast tappade hästarna på vägen till vår bänk då den gick raka vägen på ett flak! Och det skilde ca 13,5% i angiven toppeffekt!
Det kan vem som helst räkna ut att motorn själv nte visste om, och att den varken var starkare eller svagare på de olika platserna.
Med det sagt: Vissa "skruvar" sina bänkar för att ge kunden det kunden vill ha.
Dvs en hög siffra!

Sen att vi kramade ut ytterligare hästar på topp, men viktigast: mer på mellanregistret, samt att hojen kändes som en HELT ny hoj körmässigt, det är saker man ofta GLÖMMER i jakten på de höga siffrorna...
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Tackar för alla tips.
Håller verkligen inte med om att det är någon form av helgerån att ge mig på den.
Precis som med min CB 500 kommer jag att ge den nytt liv och se till att den hamnar där den bör vara.....på vägen och inte igendammad i ett garage.
Det handlar inte om att jag ska trimma sönder den helt och bara jagar siffror.....de bryr jag mig inte så mycket om. Jag vill bara plocka fram lite mer ur den och skapa en hoj som inte bara har ett tilltalande yttre utan en motor som också tar fram ett leende.

Jag kommer att plocka ner hela motorcykeln i molekyler och renovera i princip allt. Det kommer inte att bli en originalcykel utan min vision om en klassisk racer.
Fel att göra så? Min bedömning att göra och jag är verkligen inte av den åsikten.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Tackar för alla tips.
Håller verkligen inte med om att det är någon form av helgerån att ge mig på den.
Precis som med min CB 500 kommer jag att ge den nytt liv och se till att den hamnar där den bör vara.....på vägen och inte igendammad i ett garage.
Det handlar inte om att jag ska trimma sönder den helt och bara jagar siffror.....de bryr jag mig inte så mycket om. Jag vill bara plocka fram lite mer ur den och skapa en hoj som inte bara har ett tilltalande yttre utan en motor som också tar fram ett leende.

Jag kommer att plocka ner hela motorcykeln i molekyler och renovera i princip allt. Det kommer inte att bli en originalcykel utan min vision om en klassisk racer.
Fel att göra så? Min bedömning att göra och jag är verkligen inte av den åsikten.

Jag är inte heller någon originaltaliban. Jag gillar tidsenliga modifieringar, försöker man modernisera med t.ex. upponerpågaffel är man helt fel ute, tycker jag. Lite trim är ju inte fel heller, men det blir dyrt om man skall köpa alla grejer. Min gamla hoj går jävligt gôtt med dom grejer som sitter i, kraftigt vrid i botten och tar sig fint på höga varv. Inga större problem att hänga med modernare hojar. Jag vet inte hur det är med väghållning och bromsar på en vanlig Z1, jag har aldrig kört någon.
Skriv om hur det går. Mycket mer intressant än en s.k. byggtråd om hur någon byter sadel på sin sporthoj.
 

Mackan90

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Skåne
Hoj
SuperGasBike, Harley Davidson, Fiddy & Minimoto
Vi har en 1105cc cylinder sats med kolvar till en z900, 10,5 i comp.
1500kr, titta under säljes eller ring 0730634277 Micke.

Jag önskar även köpa en 1170cc cylinder och kolvar till gpz 1100 från 81-84.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ja det låter mer troligt.

Fortpelle: Direkt på drevet är ju lite "fubb" och ja, många bänkar/rullande landsvägar ÄR glädjebänkar (se min tråd om detta tidigare).

Mig veterligt är det FÅ bänkar som är så konservativa som den NC Racing samt vi själva på Racerepairs har.
Men allt beror på hur ärlig man är i sin setup.
Ljug om rullens vikt eller diameter för datorn, och du får andra siffror.
Flera som bänkat hos andra blir besvikna när de ser siffrorna i vår bänk, även EFTER justering och att vi ändå tagit ut ytterligare hästar än tidigare bänkare på annan plats! :D
Lite komiskt med tanke på att hojen knappast tappade hästarna på vägen till vår bänk då den gick raka vägen på ett flak! Och det skilde ca 13,5% i angiven toppeffekt!
Det kan vem som helst räkna ut att motorn själv nte visste om, och att den varken var starkare eller svagare på de olika platserna.
Med det sagt: Vissa "skruvar" sina bänkar för att ge kunden det kunden vill ha.
Dvs en hög siffra!

Sen att vi kramade ut ytterligare hästar på topp, men viktigast: mer på mellanregistret, samt att hojen kändes som en HELT ny hoj körmässigt, det är saker man ofta GLÖMMER i jakten på de höga siffrorna...

Fubb med att mäta på utgående drevet? Mycket möjligt, men då har isåfall ALLA motorcykeltillverkare fubbat bla. i deras utvecklingslabb :D :D
Var är uppgiften tagen om effekt och vrid som tillverkaren anger i sina broschyrer?
Intressant iaktagelse i detta fall. Om man tar av typ 10000 tillverkade Thunderrace maskiner, väljer ut 20 st (var 500:e) å bänkar dessa (på drev eller hjulet e skitsamma), Hur många av dessa kommer att visa samma siffror som den i broschyren angivna? Hur mycket kommer att skilja? min/max-värde.

En intressant fråga är hur många i svedala hade bänkar under typ 80-talet, mig veterligen var det MotoSpeed som kunde överhuvudtaget ange en effektsiffra för sina motorbyggen. Typ verifiera att vissa kombinationer fungerade bättre än andra och då kunde rekomendera dylika i sina kataloger. Och det jag tycker är intressant är att man kunde jämföra olika maskiner å vad dom skulle ge vid olika trimmningsalternativ som finns i katalogen. Eftersom alla var körda i samma bänk.
Därav så skulle man egentligen avstå att vässa "fel maskin" om du vill vinna i en viss klass då en annan maskin med mindre ingrepp piskade den först nämda.

Hur deras bänk varit kalibrerad enligt någon internationell norm kan vara svårt att veta, men det va det som fans att tillgå då. Bra eller dåligt lägger jag ingen värdering på.
Jag tycker de var bra mycket bättre än dom dumknullade teoretiska beräkningarna man fick av den där epa-trimmaren Åke Jonsson i Motala, där INGET kunde verifieras. Några "kron-ras" kan iaf konstateras därifrån.

Å vilka hade gjort de maskiner som var då snabbast under 80-talet?

Men ytterligare en intressant iaktagelse, Honda RC30 hadde ett "power-up kit" som skulle ge 127 Kaniner på "drevet" enligt HRC själva, och dessa maskiner gick fortare än andra maskiner som bänkats på andra ställen med högre effektsiffror. Så visst skiljer bänkar å bänkar :D

Sorry för en utläggning, men e man tekniknörd så har man utvecklat ett behov att dryfta intressanta saker :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top