Trippmätarna nollas varje gång jag slår av tändning - R1 -00

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Har fått ett helmysko fel med min instrumentering på min R1:a.. så fort jag slår av tändningen nollas trippmätarna. Fick i samma veva strul med ett relativt nyinköpt spyball-larm som slutade fungera som det skulle. Jag hoppades först att det var det felande larmet som var boven i dramat men det nollas fortfarande fast larmet är urskruvat.

Tips, tankar o idéer om vad det kan vara (och hur man ev. löser det) mottages tacksamt!

Larmet satt i och fungerade helt problemfritt i ca en månad innan det ballade ur och i samma veva började problemet med instrumenteringen.
 

Davvan

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Fireblade Streetfighter
Tja!
Det måste vara kabeln som försörjer instrumenteringen med spänning hela tiden. Även när tändningen är avslagen. Kommer det ingen spänning på den kabeln så nollställs trippmätaren varje gång tändningen slås av.
Kollade just upp villken kabel det är i ett elschema till en -00. I kontakten till instrumenteringen är det en kabel som är Röd/Grön. Den sladden ska ha 12V när tändningen är avstängd. Den går från en säkring som heter "Backup fuse (odometer)" Även ditt larm borde gå på den säkringen.
Lycka till!
someone skrev:
Har fått ett helmysko fel med min instrumentering på min R1:a.. så fort jag slår av tändningen nollas trippmätarna. Fick i samma veva strul med ett relativt nyinköpt spyball-larm som slutade fungera som det skulle. Jag hoppades först att det var det felande larmet som var boven i dramat men det nollas fortfarande fast larmet är urskruvat.

Tips, tankar o idéer om vad det kan vara (och hur man ev. löser det) mottages tacksamt!

Larmet satt i och fungerade helt problemfritt i ca en månad innan det ballade ur och i samma veva började problemet med instrumenteringen.
 
Last edited:

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
someone skrev:
Har fått ett helmysko fel med min instrumentering på min R1:a.. så fort jag slår av tändningen nollas trippmätarna. Fick i samma veva strul med ett relativt nyinköpt spyball-larm som slutade fungera som det skulle. Jag hoppades först att det var det felande larmet som var boven i dramat men det nollas fortfarande fast larmet är urskruvat.

Tips, tankar o idéer om vad det kan vara (och hur man ev. löser det) mottages tacksamt!

Larmet satt i och fungerade helt problemfritt i ca en månad innan det ballade ur och i samma veva började problemet med instrumenteringen.

Vad var problemet med larmet? Jag hade problem med mitt spyball och det löste sig genom att jag ändrade position på det.... Vet inte men om du fortfarande har problem med det men det kan ju vara värt att prova.
 

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Visst var det säkringen.. dåligt av mig att inte kolla upp det. Funkar fint nu även med larm inkopplat, hoppas nu bara att det håller i sig o den inte börjar äta säkringar på löpande band.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top