Triump Daytona 955i -02 - laddningsproblem

BamZe

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2017
Ort
Dalby
Hoj
Triump Daytona 955i
Hejsan!
Har nyligen köpt en begagnad Triumph Daytona 955i från 02.
Igår märkte jag att den blev mer och mer svår startad. Och idag så var den död.
Så åkte och köpte ett nytt batteri, körde hela dagen. Men nu ikväll så var batteriet dött igen.

Med tändningen på, så ligger den på 12,21 volt
Med motorn igång laddar den 12,67 volt,
Med Ctek 13,8.

Så när man startat och kört ett par timmar så är batteriet dött.
Min fråga är, vad ska jag söka efter? Hur ser prylen ut som kan vara trasig.

Någon med samma problem på Daytona som vet ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är 12,67 Volt över batteriet med motorn igång och ljuset tänt så är det riktigt illa. För på min Sprint RS var det 13,87 Volt. Innan jag drog nya kablar.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
Är det samma konstruktion som på Sprint RS så sitter generatorn bakom cylindrarna.
Under en gummikåpa på hojens / generatorns vänstra sida sitter + (Plusskruven). Mäter du med en Voltmeter mellan Plusskruven och bulten som går genom ramen strax bakom Plusskruven så ska du ha ca 14,3Volt med motorn på tomgång och ljuset tänt.
Har du 14,3 Volt från generatorn så är den dåliga batterispänningen orsakad av glappkontakter i elsystemet (och underdimensionerade kablar).
Ger generatorn inte ca 14,3 Volt så är det fel i Generatorn, Till exempel utslitna kol till rotorlindningarna.
Generatorn är ju i varje fall på min Sprint RS av samma typ som på en bil med en regulator som anpassar rotorströmmen till belastningen på generatorn.
Tänk på att elsystemet inte är gjort för att mer än tillfälligt köra med tänd belysning. :D
Så även om generatorn är OK laddas inte batteriet tillräckligt om man kör med tänd belysning utan batteriet förstörs lätt på en säsong om man inte kopplar hojen till en "Smart laddare" efter varje tur.
Så batteriet fulladdas till ca 14,3 Volt.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Generatorn bör sitta på motoraxeln, kommer inte ihåg om det är på höger eller vänster sida, men gissar på vänster. Vanligt fel är att statorlindningen brinner, en spole i tager tills det inte laddar något alls. Fick byta lindningen i Österrike för några år sedan. Googla lite så hittar du var du skall mäta för att att avgöra om det är regulatorn eller lindningen. Ryck isär kontakten mellan generator o regulator och mät spänninge (ac) mellan faserna (3-fas). Har för mig att det skall vara över 60 volt. Det finns eftermarknadsprylar för mindre än halva priset jmf Triumph original, är du händig kan du linda om själv. Fast är man på semester med hustrun så gäller det snabba o dyra alternativet.

PS. Jag har startmotorn bakom cylindrarna, min är också en -02. DS.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Generatorn bör sitta på motoraxeln, kommer inte ihåg om det är på höger eller vänster sida, men gissar på vänster. Vanligt fel är att statorlindningen brinner, en spole i tager tills det inte laddar något alls. Fick byta lindningen i Österrike för några år sedan. Googla lite så hittar du var du skall mäta för att att avgöra om det är regulatorn eller lindningen. Ryck isär kontakten mellan generator o regulator och mät spänninge (ac) mellan faserna (3-fas). Har för mig att det skall vara över 60 volt. Det finns eftermarknadsprylar för mindre än halva priset jmf Triumph original, är du händig kan du linda om själv. Fast är man på semester med hustrun så gäller det snabba o dyra alternativet.

PS. Jag har startmotorn bakom cylindrarna, min är också en -02. DS.

Du har rätt, generatorn sitter på motoraxeln på Daytona 2002.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=generator+triumph+Daytona+2002&*

På min Sprint RS 2001a sitter generatorn bakom cylindrarna........
http://www.ebay.co.uk/itm/2001-01-T...646240?hash=item43f21ab860:g:lQcAAOSw4s9XkUax

Men nu är det en Daytona 2002.
Och förhoppningsvis är det inte generatorn som brunnit utan regulatorn som lagt av.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top