Triumph 595 Sträcka kedjan. Hur mycket?

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Triumph 595 Sträcka kedjan. Går inte!!

Tänkte jag skulle sträcka kedjan lite på min ny inköpta hoj. Kollade i manualen hur man skulle gå tillväga då jag aldrig sträckt en kedja på en hoj med enkelsving innan.

So far so good..

Lossade spännbulten och tog haknycklen och började på att spänna men det va ju fasen extremt kort juster mån.. Eller så gör jag fel??. För lyckades inte sträcka kedjan mer än några mm på sin höjd. Slaka den mer va inga problem men även där va det inte mycket att snacka om igentligen.

Sen kan kedjan komma snett på nått vis när det är byggt på detta viset??

Någon som har några tipps på hur man stäcker den eller hur man skall gå tillväga?

Fundera på att korta den en länk eller liknande eller är det ingen ide utan nytt drivpaket som gäller??

Dreven ser helt okej ut kedjan likaså. Nytt är det ju inte men men...

Alla tips är jag tacksam för...
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kolla om du har rätt antal kuggar på respektive drev. Den kanske är "drevad" av tidigare ägare.

Mats
 

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Skall kolla detta..

Är väl 18 fram och 43 bak som är orginal..

Tack för tippset..
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Det låter mycket konstigt iom du kan ju justera hela(nåja, halva) varvet runt och excentern har en rimlig stor diameter.
Om du inte kan justera upp kedjan då måste nån ha bytt några kugg fel,,en kugg hit eller dit gör inte så mycket.
Obs kedjans häng mäts på det "strammaste" stället och skall vara 35-40 mm,,har jag för mig, obelastat mc.
 

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Jag va förbi den lokala mc verkstaden och lät dem kika på det hela. Fick drivpaketet utdömt....Så skall byta det.

Får ge mig ut och kika på kedje sträckningen en gång till för något halvt varv vart det inte att tala om när jag försökte. Så får kika på det igen. Nått fel måste jag göra....

Har tänkt beställa nytt drivpaket från Eng. Pröjsa 2500 ink frakt för nytt drivpaket. D.I.D kejda och JT drev.. Samt Bromsbelägg fram och bak och Oljefilter. Tyckte detta va rätt shysst pris.

Eller vet någon nått annat bra ställe att köpa saker från till bra pris?

Sen om det är någon som sitter på ett enkelsvings depåstöd å funderar på att sälja så Pm'a mig gärna..

Tack för era funderingar och förslag..:)
 

mangomannen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Krstd
Hoj
Triumph daytona 955i
Jag va förbi den lokala mc verkstaden och lät dem kika på det hela. Fick drivpaketet utdömt....Så skall byta det.

Får ge mig ut och kika på kedje sträckningen en gång till för något halvt varv vart det inte att tala om när jag försökte. Så får kika på det igen. Nått fel måste jag göra....

Har tänkt beställa nytt drivpaket från Eng. Pröjsa 2500 ink frakt för nytt drivpaket. D.I.D kejda och JT drev.. Samt Bromsbelägg fram och bak och Oljefilter. Tyckte detta va rätt shysst pris.

Eller vet någon nått annat bra ställe att köpa saker från till bra pris?

Sen om det är någon som sitter på ett enkelsvings depåstöd å funderar på att sälja så Pm'a mig gärna..

Tack för era funderingar och förslag..:)

www.addemoto.se brukar ha bra pris på drivpaket mm..
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Körde 9 säsonger med en -97 T595 Daytona. Det ska definitivt gå att justera kedjan mer än så.

De är ganska högt växlade från fabrik så att växla ner den genom mindre framdrev eller större bakdrev är att rekommendera. Själv monterade jag 2 kugg större bakdrev vilket gjorde den trevligare att köra. Och piggare.
 

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Körde 9 säsonger med en -97 T595 Daytona. Det ska definitivt gå att justera kedjan mer än så.

De är ganska högt växlade från fabrik så att växla ner den genom mindre framdrev eller större bakdrev är att rekommendera. Själv monterade jag 2 kugg större bakdrev vilket gjorde den trevligare att köra. Och piggare.

Då vet du säkert om det är några vanliga saker man skall se upp med på 595'an eller nått annat viktigt att hålla koll på?

Skall ge mig ut i morgon och skruva lite till och se om det blir bättre.. det som är så lustigt är att det tar verkligen bom stopp å t båda hållen på bara en liten bit.. I alla fall bakåt..
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Hade oxå en T595för ett par år sen.
Org. drivpaket tyckte i alla fall jag hade för lång kedja.
Fanns inte så mycket justermån som jag önskade.
Körde iofs med 180/55 bak så jag hade rätt
mycket plats i svingen.

Rent teoretiskt så blir den mer lättsvängd
med en kortare hjulbas/kedja.

Men, detta är ju mina 5 cent...
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Jag provade också att byta från originaldimensionen 190/50 till den rundare dimensionen 180/55, vilket gav en hoj som var lättare att bryta runt i kurvorna. Men om jag kommer ihåg rätt så är det 6 tum bred bakfälg på t595 vilket egentligen passar bättre ihop med 190-bredd. 190/55 skulle nog vara optimalt men det vet jag inte om det får plats i svingen? Det större hjulet 190/55 vs 190/50 bör ju i så fall kompenseras med lägre utväxling också.

De karäkteristiska barnsjukdomarna jag kommer ihåg var de allra första serierna som ramarna byttes på. Spruckna motorblock förekommer också, vilket i en del fallleder till rejäla motorras. Men när jag själv drabbades av detta var det en mindre spricka som gick att laga.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
2500kr för ett drivpaket lät dyrt, även om bakdrevet på enkelsvingar är lite annorlunda. Drev kostar i sig inte speciellt mycket, 2-300kr per styck i värsta fall (aluminiumdrev eller något mer exotiskt), kedjan kostar däremot en del om den ska vara bra. 1-1500kr kan den gå på.
 

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
2500kr för ett drivpaket lät dyrt, även om bakdrevet på enkelsvingar är lite annorlunda. Drev kostar i sig inte speciellt mycket, 2-300kr per styck i värsta fall (aluminiumdrev eller något mer exotiskt), kedjan kostar däremot en del om den ska vara bra. 1-1500kr kan den gå på.

2500:- Var ink EBC Bromsbelägg fram och bak samt ett HiFlow oljefilter. Samt frakt.

Tyckte inte det va så värst farligt.

Har för överigt varit ut och försökt spänna kedjan igen men exentern är skruvad max ut. Slacka kedjan en bra bit går utmärkt men spänna den mer går inte. Kedjan är slut. Får vackert vänta tills grejerna dyker upp. :)

Kollade även med kugg antalet på dreven och det vart orginal 18 fram och 43 bak..
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
2500:- Var ink EBC Bromsbelägg fram och bak samt ett HiFlo oljefilter. Samt frakt.

Tyckte inte det va så värst farligt.

Har för överigt varit ut och försökt spänna kedjan igen men exentern är skruvad max ut. Slacka kedjan en bra bit går utmärkt men spänna den mer går inte. Kedjan är slut. Får vackert vänta tills grejerna dyker upp. :)

Kollade även med kugg antalet på dreven och det vart orginal 18 fram och 43 bak..

Jaha. Då var det ju ett helt OK pris. Bromsbelägg är ju inte gratis nuförtiden. :tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
S-racing har bra priser å är trevlig dessutom.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top