Triumph Daytona 675 Likriktare / Laddningsregulator

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Jaha.. Blev ståendes igår och fick ringa frun efter starthjälp. Jag har kollat lite i trådarna och det verkar som likriktaren laddningsregulatorn är kass. Jag vill nog eg bara ha bekräftat att det är så. )
Strömmen är 13 volt utan tändning på, minskar lite när tändningen slås på och går ner till 8-9 volt vid försök till start. Dålig kräm i batteriet, men när det är laddat helt med batteriladdare startar den direkt, men sedan sugs det sakta ur och den går ej att starta.
När den startats med starthjälp ligger strömmen på 12,5 vid tomgång och ökar endast med någon tiondel vid varv, och stiger sedan till 12,8 och över när jag vrider av tändningen.
Vad säger ni? och visst är det så att det är fanskapet med flänsar på bilden? hur viktigt är numret på den om man söker ny?
/Mvh Magnus
 

Bifogat

  • laddregulator.jpg
    laddregulator.jpg
    1.6 MB · Visningar: 17
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...eller själva generatorn. Det enklaste har du väl redan gjort, kollat säkringar och ALLA kontaktstycken mellan strömmens väg from generator till batteri?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja, laddsystemet når inte tillräcklig spänning. Absolut minimum för laddning vid rumstemperatur är 13,4V.

En mätning du kan göra för att avgöra om det är generatorn eller regulatorn är att mäta mellan de tre faserna från generatorn med regulatorn urkopplad.

Mät först resistans, 3 faser, avstängd motor.
Sedan växelspänning, 3 faser, motorn på tomgång.

Ifall mätvärdena är ungefär samma på alla faser bör generatorn vara ok. Växelspänningen bör gå över 11 VAC på tomgång för att kunna ladda med 14 VDC efter regulatorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Jag har kollat lite i trådarna och det verkar som likriktaren laddningsregulatorn är kass. Jag vill nog eg bara ha bekräftat att det är så.
slut citat
Den vanliga felsökningen för att eliminera fel på stator/generator (och fastställa att det är regulatorn
Innebär kontroll (med borttagen regulator)
1) Lågt motstånd omkring 1 Ohm mellan de tre sladdarna från stator/generator. Tre par om sladdarna kallas L1, L2, L3, dvs mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3.
Är motståndet lågt, Bra, inget avbrott.
2) Högt motstånd gärna över 1000000 Ohm / 1000k Ohm / 1 MOhm mellan de tre sladdarna ovan och batteriets Minuspol. Är motståndet högt, Bra, då har statorlindningarna inte brunnit.
3) Starta hojen och mät spänningen mellan de tre sladdarna från stator/generator. Tre par, se 1). Ska vara ca 70 VAC (växelström) vid 4000 RPM. Är spänningen det, i varje fall över 50VAC har rotormagneten inte tappat magnetismen.
Klarar stator/rotor ovan tre tester så är det "bara" fel på laddningsregulatorn.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Citat: Jag har kollat lite i trådarna och det verkar som likriktaren laddningsregulatorn är kass. Jag vill nog eg bara ha bekräftat att det är så.
slut citat
Den vanliga felsökningen för att eliminera fel på stator/generator (och fastställa att det är regulatorn
Innebär kontroll (med borttagen regulator)
1) Lågt motstånd omkring 1 Ohm mellan de tre sladdarna från stator/generator. Tre par om sladdarna kallas L1, L2, L3, dvs mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3.
Är motståndet lågt, Bra, inget avbrott.
2) Högt motstånd gärna över 1000000 Ohm / 1000k Ohm / 1 MOhm mellan de tre sladdarna ovan och batteriets Minuspol. Är motståndet högt, Bra, då har statorlindningarna inte brunnit.
3) Starta hojen och mät spänningen mellan de tre sladdarna från stator/generator. Tre par, se 1). Ska vara ca 70 VAC (växelström) vid 4000 RPM. Är spänningen det, i varje fall över 50VAC har rotormagneten inte tappat magnetismen.
Klarar stator/rotor ovan tre tester så är det "bara" fel på laddningsregulatorn.
Oj,, tack för svaren.. :) Fasen, blev en hel vetenskap. Ska se om jag luskar vidare då. Blev avancerat även om det är mycket väl beskrivet. Tänkte att det låter enkelt och "bara" beställa en laddregulator, men hmm blir det så avancerat blir det säkert att den bara kommer stå. Den var billig igår när jag stod vid vägkanten och nära att jag bara välte den ner i diket. Men kanske får ge den en chans
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Om du drar isär kontakterna och kommer åt med multimetern tar det bara någon minut att mäta.
Ok, Ska se om jag hinner ta bort sidokåporna idag och sen mäta. Kommer man åt det utan att lyfta tank och allt sen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ok, Ska se om jag hinner ta bort sidokåporna idag och sen mäta. Kommer man åt det utan att lyfta tank och allt sen?
De ska inte behövas demonteras. Du lär komma åt generatorns tåtar via regulatorns anslutningar. Det brukar vara tre gula sladdar. Dvs en trefas växelströmsgenerator.

Citat från servicemanualen:
The charging system consists of an alternator and a rectifier/ regulator assembly and the battery. The alternator is madeup of two parts, the stator, which is mounted to the crankcase or the engine cover, and the rotor, mounted to the end ofthe crankshaft. The stator is an assembly of 18 coils, arranged into 3 phases. The rotor is a series of magnets mounted inthe engine flywheel, which are arranged so as to be positioned around the outside of the stator coils. As the engine rotatesthe alternator produces an ac (alternating current) voltage in each of the three phases of the alternator, typically of around35 to 40 volts ac at 4000-5000 rpm, although this figure varies between models. As the battery requires dc (directcurrent) voltage for correct charging, this ac voltage must be first rectified to dc current, and then regulated to the correctvoltage for the battery of 14.5 ±0.5 volts. This is done by the rectifier/regulator, which uses diodes to convert the alternatoroutput to dc volts and limit the resulting output to the correct figure required for optimal battery charging.If the charging circuit does not operate correctly, the following basic checks must be carried out before further diagnosisis performed:Check the battery terminals are clean and tight.••Check the frame and engine earth connections are clean, tight and free from corrosion.•Ensure the battery is fully charged and in good condition.Check that any fuse in the circuit is not blown and is of the correct rating.
 
Last edited:

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Citat: Jag har kollat lite i trådarna och det verkar som likriktaren laddningsregulatorn är kass. Jag vill nog eg bara ha bekräftat att det är så.
slut citat
Den vanliga felsökningen för att eliminera fel på stator/generator (och fastställa att det är regulatorn
Innebär kontroll (med borttagen regulator)
1) Lågt motstånd omkring 1 Ohm mellan de tre sladdarna från stator/generator. Tre par om sladdarna kallas L1, L2, L3, dvs mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3.
Är motståndet lågt, Bra, inget avbrott.
2) Högt motstånd gärna över 1000000 Ohm / 1000k Ohm / 1 MOhm mellan de tre sladdarna ovan och batteriets Minuspol. Är motståndet högt, Bra, då har statorlindningarna inte brunnit.
3) Starta hojen och mät spänningen mellan de tre sladdarna från stator/generator. Tre par, se 1). Ska vara ca 70 VAC (växelström) vid 4000 RPM. Är spänningen det, i varje fall över 50VAC har rotormagneten inte tappat magnetismen.
Klarar stator/rotor ovan tre tester så är det "bara" fel på laddningsregulatorn.
Comeback:: punkt nr 3. Kommer man åt att mäta i sladdarna när hojen är igång? Inget som ska vara isärtaget då väl? Tänker att hojjen inte går alls då ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Comeback:: punkt nr 3. Kommer man åt att mäta i sladdarna när hojen är igång? Inget som ska vara isärtaget då väl? Tänker att hojjen inte går alls då ?
Förhoppningvis kommer du åt sladdarna både med motorn avstängd och motorn igång.
Vet inte hur trångt det är på din hoj.
Citat: Inget som ska vara isärtaget då väl? slut citat
Jo det ska vara isärtaget. Sladdarna från stator/generator ska vara lossade från regulatorn.
Både när du gör motståndsmätningar på stator/generatorlindningar och växelspänningsmätningen mellan statorgeneratorsladdarna med motorn igång.
För annars kommer du ha en "laddningsregulator" inkopplad under mätningarna. Och då blir det fel.
Inga problem starta och köra motorn med stator/generatorlindningarna bortkopplade från regulatorn.
Den går ju på laddat batteri i 15 minuter..... Utan laddning......
Och enligt ett inlägg ovan # 9 det ska vara ca 35 - 40 VAC för Daytona 675 vid ca 4000 - 5000 RPM,
tack andersbrink ! :tummenupp
Inte 70VAC som på min SV650S.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Comeback:: punkt nr 3. Kommer man åt att mäta i sladdarna när hojen är igång? Inget som ska vara isärtaget då väl? Tänker att hojjen inte går alls då ?
Hojen går om batteriet är ok. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din Daytona men på min Street Triple kommer man åt från hö sida under tanken genom den lilla "triangeln" i ramen. I princip samma hoj. Trångt och bökigt men det funkar att separera kontakterna och mäta. Följ sladdarna från regulatorn och generatorn och dra fram dom. Annars får du väl lyfta tanken och luftboxen.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
jaha.. testade lite. Vet inte om det är rätt inställt (se bild, värde 006) Samma på alla tre svarta kablar i denna. och likadant mellan minus på batteriet och kablarna.. Sen efter en stund tyckte jag att jag fick helt andra värden ca 053?! men har inte rört något. Gav upp eländet.. tog depåstödet och tryckte in eländet i hörnet på garaget. skitonsdag blev det. Ska se hur det verkar imorgon
 

Bifogat

  • test.jpg
    test.jpg
    1.7 MB · Visningar: 28

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jaha.. testade lite. Vet inte om det är rätt inställt (se bild, värde 006) Samma på alla tre svarta kablar i denna. och likadant mellan minus på batteriet och kablarna.. Sen efter en stund tyckte jag att jag fick helt andra värden ca 053?! men har inte rört något. Gav upp eländet.. tog depåstödet och tryckte in eländet i hörnet på garaget. skitonsdag blev det. Ska se hur det verkar imorgon
Bra foto. Fotot visar ett motstånd på 0.006 kOhm dvs 1k Ohm x 0.006 = 1000 Ohm x 0,006 = 6 Ohm mellan två av lindningarna. Vilket jag tycker är högt, borde var .001 = 1 Ohm eller möjligen .002 = 2 Ohm
För att mäta små motstånd är det bättre du ställer väljarratten på 200 som är bredvid 2k. Är motståndet 6 Ohm kommer du då se 6 eller 6.0 på instrumentet. Men det borde vara ca 1 Ohm....
Ett bra test är att sätta teststiften på testsladdarna mot varandra. På mitt instrument visas då 00.3 dvs 0,3 Ohm, motståndet i sladdarna. Och det kan man ju dra av från motståndet när man mäter mellan två sladdar från statorn/generatorn.
För att mäta stora motstånd (som det ska vara mellan sladd från generatorn skruv på motorn / batteriets minuspol) är det bättre du ställer väljarratten på 2M. Läser du då av .1000 betyder det 0,1 MOHm = 100000 Ohm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jaha.. testade lite. Vet inte om det är rätt inställt (se bild, värde 006) Samma på alla tre svarta kablar i denna. och likadant mellan minus på batteriet och kablarna.. Sen efter en stund tyckte jag att jag fick helt andra värden ca 053?! men har inte rört något. Gav upp eländet.. tog depåstödet och tryckte in eländet i hörnet på garaget. skitonsdag blev det. Ska se hur det verkar imorgon
Bra foto. Fotot visar ett motstånd på 0.006 kOhm dvs 1k Ohm x 0.006 = 1000 Ohm x 0,006 = 6 Ohm mellan två av lindningarna. Vilket jag tycker är högt, borde var .001 = 1 Ohm eller möjligen .002 = 2 Ohm
För att mäta små motstånd är det bättre du ställer väljarratten på 200 som är bredvid 2k. Är motståndet 6 Ohm kommer du då se 6 eller 6.0 på instrumentet. Men det borde vara ca 1 Ohm....
Ett bra test är att sätta teststiften på testsladdarna mot varandra. På mitt instrument visas då 00.3 dvs 0,3 Ohm, motståndet i sladdarna. Och det kan man ju dra av från motståndet när man mäter mellan två sladdar från statorn/generatorn.
För att mäta stora motstånd (som det ska vara mellan sladd från generatorn skruv på motorn / batteriets minuspol) är det bättre du ställer väljarratten på 2M. Läser du då av .1000 betyder det 0,1 MOHm = 100000 Ohm.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top