Triumph Daytona 675: Riktningsstabilitet

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Idag var jag och provkörde en Daytona, den var besvärande riktningsstabil.
Var det nå'n konstruktör i Hinckley som var överdrivet lättskrämd, eller var det nå't fel på det exemplar som jag provkörde?
 
Hade någon satt på en styrdämpare och dragit åt den lite för mycket? Nu var det ett tag sen jag körde en 675a senast, men jag har inga minnen av att jag upplevde den som svårsvängd.
 
Hade någon satt på en styrdämpare och dragit åt den lite för mycket? Nu var det ett tag sen jag körde en 675a senast, men jag har inga minnen av att jag upplevde den som svårsvängd.
Ja, eller bara fyrkantiga däck / dåligt tryck..?
Helt otroligt vad trögstyrd min gixxer 750 var när gamla ägaren hade den, blev natt å dag med nya dojjer.

Annars - ingen aning, aldrig provat, men de är väl inte kända för det direkt?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
Ja nåt är fel. Daytonan är i det närmaste telepatisk i styrresponsen, den hojen vill inget hellre än att ligga på sidan.
 
Hade någon satt på en styrdämpare och dragit åt den lite för mycket?...
Det sitter en styrdämpare på från fabrik (mig veterligen är den inte justerbar), men de brukar väl mjukna när de blir gamla, inte hårdna?
 
Ja, eller bara fyrkantiga däck / dåligt tryck..?...
Trycket justerade jag (det verkar vara ett normalläge att fä försöker sälja sporthojar med semipunka).
Däcken var inte synligt kantiga (jag glömde att kolla hur gamla de var).
 
Igår körde jag en Daytona 650, den hade inga problem att svänga, trots att bakdäcket var synligt platt (det är inte alltid utvecklingen går framåt).
 
Jag tror nog att något är fel på 675an, den ska ju vara en ganska sportig hoj.
Även om jag aldrig kört någon så har jag aldrig hört någon beskriva den som trög.

Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den.
Är den fortfarande trög så montera tillbaka och sök vidare.
 
Igår körde jag en Daytona 650, den hade inga problem att svänga, trots att bakdäcket var synligt platt (det är inte alltid utvecklingen går framåt).
Framdäcket har betydligt större effekt än bak, om det är kantigt.
Men självklart, det är inte alltid det går framåt.
Eller snarare definiera "framåt", en kan tycka att mer stabilitet är framsteg, medan någon annan vill ha en nervösare hoj som tippar in lättare.....
 
Jag tror nog att något är fel på 675an, den ska ju vara en ganska sportig hoj.
Även om jag aldrig kört någon så har jag aldrig hört någon beskriva den som trög.

Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den.
Är den fortfarande trög så montera tillbaka och sök vidare.
Någon (Fec? Eller kanske Chasin the racin'?) beskrev den som "stabil" gentemot andra ss 600 hojar. Men det är ju ingen guldvinge direkt...

Edit: Vid närmare eftertanke så pratade de nog om Isle of man, så det var säkert Dom och hans homies.
 
Jag tror nog att något är fel på 675an, den ska ju vara en ganska sportig hoj.
Även om jag aldrig kört någon så har jag aldrig hört någon beskriva den som trög.

Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den.
Är den fortfarande trög så montera tillbaka och sök vidare.
Helt rätt, jag körde mycket bana med min kära D675 mellan 2006 och 2010, roligaste banhojen jag haft. Just chassit och motorkaraktär var vad som gjorde den så kul, upplevelsen var att den var väldigt agil in i sväng och att återkopplingen var suverän (liknelsen med att känna ett sandkorn under framdäcket är i sammanhanget relevant).

Jag skulle säga att någon har micklat rejält med chassigeometrin eller så är det trasig styrdämpare(för hårt dragen krona om maskinen ska upplevas som trögsvängd. Nu minns jag inte riktigt inställningarna (finns säkert i Daytona 675-tråden) men jag vill tvärt om minnas att jag, med korrekt förarhäng, sänkte gaffelbenen i styrkronan ett par tre mm för att få hojen lite mer stabil när det började gå undan på riktigt.

Så tipset till TS är att kolla förarhänget, 30-35 mm fram och 25-30 mm bak är en bra grundinställning. Kolla för säkerhets skull att ingen monterat sänkningssats (hundben och/eller länkage) eller mixtrat med några andra "modifieringar" av chassigeometri. Däckstrycket ska ligga lite högre (2-3 hekto) om Du provkör på gata än på bana, med sportiga gatdäck är 2.2 bak, 2.5 fram en rimlig ansats för en kurvig landsväg i något inspirerat tempo.
 
Last edited:
Ingen av marknadens supersport tjejhundror ska kännas "besvärande riktningsstabil"...inte ens i originalskick...

Börja med att kolla över däcken. Lågt lufttryck och / eller nedgångna däck leder ofelbart till större anliggningsyta och större verkligt försprång och större uppriktande krafter, vilket kräver större styrmoment för att ändra riktning. Kolla också vad det är för däck som sitter på. Skillnaden mellan profilen hos riktiga supersportdäck och mer touringbetonade däck är stor. Detta brukar ha mycket större effekt än de flesta anar, innan de har provat själva.

Kolla sedan på styrlagrenas skick och åtdragning. Går det att lyfta upp hojens framände på ett smidigt sätt...? Kolla så att ingen dåre har förvandlat sina styrlager till en mekanisk styrdämpare medelst högt åtdragningsmoment...

Kolla sedan över geometrin. Är den standard eller har någon fipplat med höjder fram eller bak...?
 
...Så tipset till TS är att kolla förarhänget, 30-35 mm fram och 25-30 mm bak är en bra grundinställning...
Med risk för att framstå som en Noob, jag brukar inte ha med måttband när jag åker och kollar på hojar.
 
...Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den...
Jag var också mest inne på styrdämparen.
På det där internet, där allt är sant, rekommenderas det att man häller i segare olja i styrdämparen. Kanske har tidigare ägare gått All in och använt propelleraxelfett.
 
Har en Daytona 675 -06 och den är helt jäkla fantastiskt snabb och lätt i reaktionerna. Nämnde för Björn Gunnarsson som kört Isle of Man TT att jag var inne på en sån innan köp och den har det bästa originalchassit han någonsin kört sa han.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top