Jag har lånat en Triumph daytona 675 årsm 2010, som efter en veckas körning i sommar, inta vill starta?
Det jag säger & menar är att efter 1 veckas körning i början på sommaren, körde jag hem från jobbet & ställde T D 675:an 10 min, och efter det ville den inte starta?En veckas körning i sommar och då slutade den starta? Därefter har den stått?
Jag gissar att vad du egentligen menar är att du körde en vecka i somras därefter har den stått flera månader och nu startar den inte?
Jag har haft den inlämnad för elfel, bl, a, sladden under sadeln till blinkers & bromssljus var avskavd, & kortslöt, varför säkringen gick om vartannat. Det lutar åt att gå igenom det, för att se om det är korrekt gjort?Det jag säger & menar är att efter 1 veckas körning i början på sommaren, körde jag hem från jobbet & ställde T D 675:an 10 min, och efter det ville den inte starta?
Jag har haft den inlämnad för elfel, bl, a, sladden under sadeln till blinkers & bromssljus var avskavd, & kortslöt, varför säkringen gick om vartannat. Det lutar åt att gå igenom det, för att se om det är korrekt gjort?
Startmotorn går runt.Jag har haft den inlämnad för elfel, bl, a, sladden under sadeln till blinkers & bromssljus var avskavd, & kortslöt, varför säkringen gick om vartannat. Det lutar åt att gå igenom det, för att se om det är korrekt gjort?
Ström & bensin finns, frågan är om strömmen når hela vägen, så även bensinen. Har felsökt med allround dator, utan att få felkoder?Är batteriet laddat ?
Kontrollera spänningen med en multimeter. tex
ställs på 20VDC och du ska ha minst 12,7 Volt med avstängd motor.Digital multimeter
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, ström vid likspänning och resistansen inom fem olika mätområden samt diodtest, förbindelsetest och test av 1,5- och 9 V-batterier...www.biltema.se
Har du lägre än 12,7 Volt måste batteriet laddas. Med batteriladdare. tex
Batteriladdare 6/12 V, 1,5 A
En digital intelligent batteriladdare lämplig för motorcykelbatteri och mindre bilbatteri med kapaciteten 5-45 Ah. Fungerar till AGM, GEL, WET samt LiFePO4 batteri via valbart laddningsprogram. Det är en smartladdare som via 3-stegsladdning säkerställer effektiv och skonsam laddning samt...www.biltema.se
Startmotorn går runt.
Så här långt så har jag inget svar på det, då jag har problem med att veta hur jag ska gå tillväga för att se det? Något tips om hur jag ska göra?Ström & bensin finns, frågan är om strömmen når hela vägen, så även bensinen. Har felsökt med allround dator, utan att få felkoder?
Att startmotorn går runt betyder inte att batterispänningen är tillräcklig för att hojen ska starta.Ström & bensin finns, frågan är om strömmen når hela vägen, så även bensinen. Har felsökt med allround dator, utan att få felkoder?
Under 13,8 volt är det inte bra.Nu har jag inte läst hela tråden men prova att ladda batteriet. Har det stått urladdat sedan startförsöken i somras så kan du testa med startkablar från ett bilbatteri (avstängd motor).
Om den startar då så har du gnista.
Mät på hojbatteriet med motorn igång. Du bör ha 13-14 volt mellan tomgång och ca 5000 varv. Har du bara 12,* så har du dålig laddning.
Att motorn inte startar trots att startmotorn snurrar på som den ska kan fortfarande bero på dåligt batteri. Been there, done that.
Så är det säkert. TDMen hade olika värden i boken beroende på varvtal.Under 13,8 volt är det inte bra.
Min GSX1300R har 14,3 Volt oavsett varvtal med tänd belysning.
Min Triumph Sprint RS hade 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Med tändbelysning ca 13,8 - 13,9 Volt. Pga klent kablage.
Efter jag "förstärkt" kablaget från generator till batteri 14,3 Volt över batteriet
med tänd belysning oavsett varvtal.
Under 13,8 volt är det inte bra.
Min GSX1300R har 14,3 Volt oavsett varvtal med tänd belysning.
Min Triumph Sprint RS hade 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Med tändbelysning ca 13,8 - 13,9 Volt. Pga klent kablage.
Efter jag "förstärkt" kablaget från generator till batteri 14,3 Volt över batteriet
med tänd belysning oavsett varvtal.
Så är det säkert. TDMen hade olika värden i boken beroende på varvtal.
Folk brukar ändå inte återkomma efter tips om hur de kan mäta.
Hur det är med just ts värden kan vi ju återkomma om ifall han mäter.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |