Ett litet resonemang om fjädringsegenskaper innan säsongsstarten (jag skrev en inlägg för ca 1 månad sedan om gruppköpet):
Som många av Er kanske har märkt har Daytonan 06-08 en tendens att "sparka till" rätt rejält när vi åker över skarpa gupp? Detta beror dels på en väldigt styv bakfjäder, men också på att utväxlingen av dämpkraften genom den nedre länkageplattan är rätt hög (2.3x). Det krävs alltså 2.3 gånger högre kraft för att komprimera dämparen 1 mm i slutet av fjädringsvägen i f t början. Detta kan reduceras något genom att vi monterar en mjukare fjäder eller en eftermarknadsdämpare, men är i grunden ett val som konstruktören gjort. Ett problem är att övergången mellan mjukare och hårdare dämpning är rätt skarp, och det som gör att det skumpar till.
Vet inte Triumph hur man designar ett länkage? Visst gör dom det, men precis som med allt annat är allt en fråga om kompromisser. Och jag tror att Triumph (precis som alla Supersport-tillverkare) kanske mer har banor som Silverstone, Cartagena eller Brno i åtanke än Mittsverige, Kinnekulle eller våra tjälskadade 70-vägar...
Nu har i alla fall en rutinerad kille på 675.net - [Flux] - gett sig på ett projekt att göra en modest designförändring av länkaget för att ge dämpningen en något mer linjär utväxling utan att förändra Ride height. Konsekvenserna är ca 5% lägre fjädringskonstant samt eventuellt ett eller två klick mer kompressions- och returdämpning. Samt ett mjukare beteende (mindre progressivitet) och något längre fjädringsväg för svingen. Prototyper är tillverkade och testade av ett par rutinerade förare som lämnat bra omdömen.
Jag har beställt en omgång till mig för standard RH i det pågående
gruppköpet, det finns även alternativ för -10 respektive -20mm. I första posten finns en länk till tråden som följer utvecklingsarbetet samt priser. Jag tänkte försöka testa skillnaden med tidtagning på någon känd sträcka eller bana när säsongen är igång, men ville bara ge Er en liten vink om detta. För ca 450:- (42 €) inklusive frakt kan detta vara en av de mer prisvärda om än inte så "flashiga" modifikationer Ni kan göra på Ert åkdon
Ha de!