Triumph Daytona 675-tråden!

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Hoj
nada..
Tjenis!

Sitter och dagdrömmer om en ny hoj och D675 sitter som klistrad på näthinnan. Vet att det är en fin hoj på många sätt, dock vet jag inte riktigt om den passar mig. Kommer inte ha några större möjligheter att köra bana under året utan det kommer bli mer inspirerad liten landsvägskörning. Är det bättre att satsa på något annat? Har kollat på SV650 och SV1000 och de verkar väl vara bra hojar. Även kollat på street och speed men tycker dom är lite för dyra just nu.

Har tänkt att skaffa hoj för en längre sikt då jag kommer bo i stockholm men ha hojen på västkusten och således bara köra på semester och helger.

Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Köp den hjärtat slår för och som plånboken räcker till. D675 är en löjligt läcker hoj till rätt okej pris med förhållandevis billig försäkring för att vara sport. Var inne på en sån själv tidigare, men komforten blir på tok för lidande

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Hoj
nada..
Köp den hjärtat slår för och som plånboken räcker till. D675 är en löjligt läcker hoj till rätt okej pris med förhållandevis billig försäkring för att vara sport. Var inne på en sån själv tidigare, men komforten blir på tok för lidande

Det är ju just det. Har senast haft KTM 660, kanske inte världsberömd för komfort direkt. Men frågan är väl egentligen om den är tillräckligt komfortabel för att köra landsväg men inte bana?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det är ju just det. Har senast haft KTM 660, kanske inte världsberömd för komfort direkt. Men frågan är väl egentligen om den är tillräckligt komfortabel för att köra landsväg men inte bana?
Tja, det är väl inte direkt en hoj för långpendling, men alla har ju olika referenser för komfort

griphon

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Hoj
2010 Triumph 675 Daytona

Den är definitivt komfortabel att köra landsväg med, imo. Det är klart att man måste hitta den körställning som funkar och slappna av och inte lägga all vikt på handlederna utan använda knän till att bära sig, annars gör det ont på längre turer.

jag har Triumph:s gel-sadlar på min och det funkar finfint; kört runt 40 mil på en dag, var på hojsemester på Gotland i somras med Daytonan och bara åkte landsväg hela dagarna och det känns i kroppen och handlederna (eftersom jag sitter "fel" men jobbar på att lära mig) men det går bra :)

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Hoj
nada..
Den är definitivt komfortabel att köra landsväg med, imo. Det är klart att man måste hitta den körställning som funkar och slappna av och inte lägga all vikt på handlederna utan använda knän till att bära sig, annars gör det ont på längre turer.

jag har Triumph:s gel-sadlar på min och det funkar finfint; kört runt 40 mil på en dag, var på hojsemester på Gotland i somras med Daytonan och bara åkte landsväg hela dagarna och det känns i kroppen och handlederna (eftersom jag sitter "fel" men jobbar på att lära mig) men det går bra :)

Den där gel-sadeln känns som något man borde investera i i sådant fall :)
Tack för infon!
Är det någon som har bra koll på triumph-verkstäder i västsverige? Johans MC är väl det vad jag förstått, men inte fått något vidare bra inryck där. Var ute och åkte med en kille som servat sin GSXR där, efter 2 körda mil vid en kraftig acceleration flyger hela oljefiltret bort. Kan vart en dålig dag för verkstadsmannen men ändå.. Det var förövrigt andra fel på hojen också som skulle åtgärdats på Johans MC men som inte gjorde det.

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Hej alla daytona åkare! Jag har blivit duktigt intresserad av att inom en snar framtid byta min yamaha fz6 plus cash såklart mot en daytona 675, hälst av 2006 årsmodell. Om någon är intresserad eller känner någon som är intresserade är ni varmt välkomna att skicka ett pm. :)

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Haft min D675 sedan 2010 nu.
Aldrig ångrat mitt köp. Kör främst landsväg och visst du kan bli trött i handlederna vid fel körställning.
Fick lära mig använda knäna mot tanken som nämnts här. Dock än viktigare är att lära sig använda bål och ryggmuskler. Då blir hojen helt underbar att köra.
Sen har jag kört en del mellan Götet och Halmstad, då man haft bråttom så blir det E6 hela vägen och fy fan det är en pina för knäna att sitta statiskt i den körställningen! Men vem fan vill köra motorväg?

Priset för hojen är riktigt bra jämfört med många andra sporthojar. Försäkringspremien är också överkomlig.

Jag säger köp! Dock verkar de redan nu vara svåra att få tag på.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Idag var man på mässan.
Fanns inte ens en 675 Daytona i deras monter.
Får känslan av att Triumph lägger ner sporthojs konceptet.
Frågade om just det. Det nyregistrerades 4 Daytonas under hela 2015. Totalt nyreggades 15 sporthojar 2015 alla märken inräknade. Är detta ett hojsegment som håller på att försvinna?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Idag var man på mässan.
Frågade om just det. Det nyregistrerades 4 Daytonas under hela 2015. Totalt nyreggades 15 sporthojar 2015 alla märken inräknade. Är detta ett hojsegment som håller på att försvinna?
15 sporthojar kan väl ändå omöjligen stämma?!

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Idag var man på mässan.

Källa? En mässpersonal eller officiell statistik?

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Jag har just satt ihop allt efter en ventiljustering, den startar men motorlampan lyser☹️ vad är mest troligt fel? Sist den där lampan lös var det pga avgasspjället, men jag tycker inte det borde vara den som krånglar nu ju...?

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Bänkade min 675r -13 inför rookiesäsongen :)
Modifierad med större ljuddämpare för att klara ljudkraven.20160219_110122.jpg

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Var på Johans MC igår och handlade lite inför vårservicen.
De bekräftade vad vi redan läst. Daytonan försvinner.
Orsaken enligt dem är att de ej vill montera ABS på den.
Skulle tydligen vara för dyrt att byta ut befintliga bromsar för att få till det.
Däremot hintade de att det skulle kunna komma en ny sportmodell från Triumph inom en snar framtid.
Spännande....

Men kan det verkligen stämma att de lägger ner en modell just pga abs kravet?

Igor-Larionov

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2013
Hoj
Några olika.
Var på Johans MC igår och handlade lite inför vårservicen.
De bekräftade vad vi redan läst. Daytonan försvinner.
Orsaken enligt dem är att de ej vill montera ABS på den.
Skulle tydligen vara för dyrt att byta ut befintliga bromsar för att få till det.
Däremot hintade de att det skulle kunna komma en ny sportmodell från Triumph inom en snar framtid.
Spännande....

Men kan det verkligen stämma att de lägger ner en modell just pga abs kravet?

Då har du fått helt galen info från Johans MC. Det sitter ABS sen flera år tillbaka på Daytona 675.

Enligt Hojcenter så beror det mer eller mindre på försäkringspremierna och att folk nuförtiden vill sitta mer bekvämt. Trender kommer och går.

Var sugen på en själv men 28000:- helf / helår är helt galet. Synd på en sån pärla. RIP

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...