Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
När jag körde hojen till jobbet förra veckan så märkte jag något irriterande.
Vid farthinder så låter det lite från framdeles på hojen. Ett litet gnissel.
Stötdämparna fungerar som den ska och innerbenen är torra och fina.
Så dämparen läcker inte olja.
Bytt till en kolfiberframskärm.
Kan den ta i på något vis?
Något annat som kan gnissla när dämparen komprimeras?

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Generellt så tror jag ni lyssnar lite fööör mycket efter oljud :)
Det är en Triumph :tungan och ni sitter nästan på motorn. Stoppa in huvet under motorhuven på en bil och varva lite så förstår ni vad jag menar...

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tänker du på spjället längst ner till höger på bilden?

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    215.5 KB · Visningar: 85

Ad89

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Hoj
Daytona 675 -07
Tja, ny här.

Skaffade mig en Daytona 675 i veckan och det har inte varit några problem alls tills nu:

Startade den idag och åkte en sväng på kanske 6-7mil, kom hem ställde hojjen och väntade på att få dra till jobbet. Detta är alltså ca 4-5 tim senare från att jag kom hem. Hoppar upp på cykeln och starta och detta problem inträffar https://www.youtube.com/watch?v=E6dvRTv4714.

Dock löste han sitt problem med att ge lite gas, det går inte för mig, har provat att springa på 2-3ans växel men den startar inte. Jag gissar på att det är batteriet som är boven och behöver bytas ut då den stått en stund hos handlaren jag köpte den av... Men samtidigt tycker jag att det borde ha laddats under färden jag tog tidigare under dagen?

Nån som har några ideer?

Mvh!

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Troligen batteriet. Leta lite längre bak i tråden så är det en hel del skrivet om spänningsnivåer osv. Fick byta mitt batteri i år igen och den betedde sig lika som din. Var på Gelleråsen och hade såklart batteriladdaren hemma men kopplade mot bilen batteri och då startade den direkt :)

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
Tjena.
Skulle uppskatta lite däcktipps från ni som kan köra snabbt... Med min gamla gat-Daytona körde jag på Pirelli dragon supercosa pro (gatdäck), och lyckades med 1.08 på Knutstorp (min bästa referens).

Skaffade en ny bankittad cykel och har kört två dagar där igen nu. Tyvärr ligger tiden på 1.10 som bäst, och jag kände mig inte bekväm alls med däcken. Lite småsläpp här och var, samt jag vet inte riktigt hur gamla de är. Var ett Michelin Power one (v) fram och Michelin pilot slicks bak. Givetvis hade en bättre förare kunna köra mycket snabbare med min uppsättning, men jag vill ha bra däck som ett skyddsnät mot mina misstag :)
Har använt däckvärmare till båda cyklarna..

Vad rekommenderas till mig? Vill i alla fall att de skall hålla ett par dagar, så inte för mjukt. Sen undrar jag även vart ni köper era bromsbelägg, samt märke? Har tidigare kört på SBS från England.

Ska köra igen nästa fredag, så tänkte beställa i rappet!

Har även läst http://www.sporthoj.com/forum/showt...ex-Metzeler-CompK-Pirelli-Superbike-Pro/page7
men vill ändå ha Triumphägares egna åsikter!

Mvh Martin S

Last edited:

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag kör på diablo supercorsa. Har väldigt bra förtroende för dem och tycker inte det finns några tendenser till släpp. Jag kör utan värmare.
Jag är dock inte speciellt snabb med mina 1.12 på Kinnekulle.
Men mina Battlax BT45 som jag hade på gamla cykeln ingav inte alls samma förtroende...

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur ända in i glödheta får jag ur en Db-killer ur ett Arrows slipon?
Skruvat ur torx skruven som håller Db-killern men den sitter fortfarande som berget.

/Andreas

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur ända in i glödheta får jag ur en Db-killer ur ett Arrows slipon?
Skruvat ur torx skruven som håller Db-killern men den sitter fortfarande som berget.

/Andreas

Köp av glidhammare idag.
Hoppas att det fungerar.
Vill ju njuta av ett öppet systems fulla potential.

//Andreas

_CoB_

Veni Vidi Vici
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
H-D Street Rod -06 Customized, Triumph Daytona 675R -11
Tjo!

Long time listener, first time caller så att säga i denna tråd.
Köpte mig en 675R -11 nyligen och har märkt av samma fenomen på senare fast mer som ett pys- eller suckljud.
Detta uppkommer dock oftast bara när det är skarpare "kanter" typ upp över en trottoarkant eller djupare potthål.
Tycker det kommer från dämparna men kan ju va samma som nedan men tycker som sagt det kommer från dämparna.
Det går inte att provocera fram ljudet med att gunga gaffeln så att säga. I dagsläget har den gått 640mil ca varav jag lagt 160 något.

När jag körde hojen till jobbet förra veckan så märkte jag något irriterande.
Vid farthinder så låter det lite från framdeles på hojen. Ett litet gnissel.
Stötdämparna fungerar som den ska och innerbenen är torra och fina.
Så dämparen läcker inte olja.
Bytt till en kolfiberframskärm.
Kan den ta i på något vis?
Något annat som kan gnissla när dämparen komprimeras?

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Tja, ny här.

Skaffade mig en Daytona 675 i veckan och det har inte varit några problem alls tills nu:

Startade den idag och åkte en sväng på kanske 6-7mil, kom hem ställde hojjen och väntade på att få dra till jobbet. Detta är alltså ca 4-5 tim senare från att jag kom hem. Hoppar upp på cykeln och starta och detta problem inträffar https://www.youtube.com/watch?v=E6dvRTv4714.

Dock löste han sitt problem med att ge lite gas, det går inte för mig, har provat att springa på 2-3ans växel men den startar inte. Jag gissar på att det är batteriet som är boven och behöver bytas ut då den stått en stund hos handlaren jag köpte den av... Men samtidigt tycker jag att det borde ha laddats under färden jag tog tidigare under dagen?

Nån som har några ideer?

Mvh!
Antagligen batteriet men högst troligt att det är laddningsregulatorn om den inte laddat under körning....:3freak

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hittat mitt problem.
Var bromsslangen som gned sig mot den där metallklämman som håller den på plats vid styrkornas.
Lite silikonspray så var problemet löst.

Mitt ljud gick lätt att provocera fram.

Bifogat en bild från manual på det som gnisslade.
När bromsslangen gick genom metallkroken nästlängst ner till höger på bilden så gnisslade det.

Tjo!

Long time listener, first time caller så att säga i denna tråd.
Köpte mig en 675R -11 nyligen och har märkt av samma fenomen på senare fast mer som ett pys- eller suckljud.
Detta uppkommer dock oftast bara när det är skarpare "kanter" typ upp över en trottoarkant eller djupare potthål.
Tycker det kommer från dämparna men kan ju va samma som nedan men tycker som sagt det kommer från dämparna.
Det går inte att provocera fram ljudet med att gunga gaffeln så att säga. I dagsläget har den gått 640mil ca varav jag lagt 160 något.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    202.4 KB · Visningar: 51
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Införskaffade en glidhammare på biltema.
Ett slag så var den ute.
Slipon monterat och mycket nöjd med ljudet.

Har aldrig hört talas om glidhammare. Men så har jag tummen mitt i handen också... Ska genast införskaffa en sådan just in case :banana

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...