Varit och mappat eller åtminstone provat...
Det visade sig att spridarna inte räckte till ändå fast tron va att dom skulle det....
Jaja, problem är väl till för att lösas, som nån optimistisk prick sagt.
Hojen mappades klart utan boost, en "grundmapp", som sedan adderas med mer bränsle vid överladdning, med hjälp av MAP-sensor signalen.
Men redan vid 40% trottelöppning, 0,3 bar laddtryck vid ca 6-7 tusen varv så maxades spridarnas öppningstider...
Den gav iaf vid "sugmotorkonfiguration" 101 hk och 89 Nm på hjulet.
Omräknat med 9% tapp genom drivlinan fram till veven, så blir det ca 111 hk och ca 98 Nm på vevenaxeln.
Original så ska den ge ca 130 hk på veven.
Kompförhållandet är sänkt till 9,7:1 från 11,2:1 alltså ca 13,4% lägre.
Vet inte om man kan räkna så här, men...
Om man räknar med en 13,4 procentig sänkning(kompförändringen) på 130 hk så hamnar man på 112,6 hk.
Så det känns som att den aktuella uppmätta effekten är rimlig...
Vidare så ger det också 112,6x1,6=180,16 hk (vid 0,6 bar boost).
Eller... 112,6x1,75=197,05 hk (vid 0,75 bar boost).
Som det kanske märks så gillar jag lite teoretiska beräkningar