Triumph Daytona T595 turboprojekt

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
IMG_20140803_162931.jpg IMG_20140803_162950.jpg
Har svarvat en plugg för att ersätta original bränsletrycksregulatorn med en justerbar extern variant.

IMG_20140803_163203.jpg
Pluggen monterad i tankarmaturen....

IMG_20140803_180520.jpg
Oljetryckledningen till turbon.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
För att lösa oljematningen till turbon så fick jag tillverka en dubbelbanjobult av specialmodell... i rostfritt

Oljeledningen till turbon har AN-4 kopplingar. Hittade ingen banjoanslutning med AN-4 koppling som va mindre än dia 12 i hålet.

Då oljematningen till toppen har M10-banjo, så valde jag tillverka en banjobult med M10x1,25 (som std-skruven) som närmast nyckeltaget har en diameter anpassad för M12 banjoanslutning (matning till turbon).

IMG_20140804_213130.jpg
Den övre skruven är originalet.
En konisk bricka gjorde jag oxå för att få till diameterstegringen från M10 till M12 som samtidigt blir ett bra stöd för kopparbrickorna.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Backventil...

Funderar på om det vore bäst att involvera backventiler i oljekylkretsen...
För att eliminera risken att kylaren dräneras på olja varje gång motorn stängs av.

Det verkade vara svårt att hitta en som inte har så högt öppningstryck.

Såå... jag CAD:ade ihop en variant idag.
IMG_20140806_170539.jpg IMG_20140806_170609.jpg
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Backventilerna tillverkade, återstår att trimma in fjädertrycket för att få ett minimalt öppningstryck...

IMG_20140808_184937.jpg IMG_20140808_185020.jpg
Alla delar är i mässing, utom kulan och fjädern då.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har jag sagt att jag tycker du är för jävla duktig? Inte alla som smäcker ihop en backventil så stiligt.. verktygsmakare?
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
IMG_20140810_194825.jpg Backventilerna monterade, oljesystemet "prime:at", inklusive turbon.

Öppningstrycket för backventilerna är nu intrimmat till ca. 0,1 bar.

IMG_20140810_200043.jpg IMG_20140810_200108.jpg
Här står hojen, redo för en första uppstart med turbo....:banana
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Vid uppstarten så fuskade jag och körde på original-BTR.
Va tvungen att tillverka en adapter till den nya BTR'en för att kunna använda original returledning på den.
Gängan på BTR'en va tydligen 9/16" UNF och behövde få en M12 banjo-skruv att passa...

Det blev en sån här skapelse....
IMG_20140811_192019.jpg
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Finns en Camozzi ventil som öppnar tidigt, har en sånn själv och det funkar.
Med vänlig hälsning
Peter
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har under helgen bestämt mig att bygga om avgasröret efter turbon.
Tycker att ljudet på hojen är väl högt! Man hör sig fan inte själv tänka bredvid den.... :crash

Det blir att ta bort den nuvarande dämparen och få på två högt placerade ljuddämpare under/ vid sidan om bakdelen tänkte jag.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Ny(a) ljuddämpare...

Nu har jag fått ljuddämparna och rören, rostfria grejer, som jag ska bygga ett nytt avgassystem av.
Lite tråkig finish, men det räknade jag med.
Är ju trots allt universaldelar för bil....

IMG_20140823_112607.jpg
Kapade av rörsnutten i ena änden av dämparna.

IMG_20140823_112614.jpg
Före och efter...
Det blir en borstad yta, ser dock väldigt blankt ut på bilderna.

IMG_20140823_114432.jpg
Underlättar att ha tillgång till en svarv!
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Ungefär så här blir det med ljuddämparna.
Dom är här provisoriskt upphängda i svetstråd för att få se hur det blir...
Blir ju ett lite "tyngre" utseende på bakänden men vill inte ha en dämpare som döljer hjulet.
Har man enkelswing så ska det synas!

IMG_20140824_172536.jpg IMG_20140824_172551.jpg

IMG_20140824_172559.jpg IMG_20140824_172617.jpg
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Testa med skylten på...

Plasten mellan avgasrören ska karvas bort. Luftutsläppet från oljekylaren ska ut där.
Nummerskyltsbelysningen ska flyttas. Reflexen ska bli lokaliserad där (man vill ju vara laglydig... :rofl)
Blir sen skyltfäste i fackverksinspirerad stil med skylten placerad strax under dämparna.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top