Triumph Sprint ST tråden

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej på er! Nybliven ägare av en Sprint-2004. Grymt nöjd hitills, måste bara få ett nytt batteri då det tydligen var dåligt!

Körde en yamaha 600cc innan och skillnaden är enorm. Dels ljudet med Scorpion kolfiber men även att den går så vibrationsfritt och fint i höga hastigheter. Kan inte ens köra på högsta växeln i 110 km/h typ för då säckar motorn pga det låga varet! har även provat med tanten bakpå och märks knappt att hon är med!

Har även beställt ett packbox kit som snart ska på så i sommar blir det många härliga touringmil:)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag börjat förbereda mig för sommarens fröjder på Sprinten! :)

En liten spoiler från MRA är inköpt och skall provköras: http://www.mrashop.de/erp/catalog/n...mral=1&type=(3234,19,0)&form=(376,20,0)&spr=D Tänkte att den skulle styra bort en del vind och regn från kroppen när vädret är "obra". Får se om det funkar som tänkt!

Sedan hittade jag styrhöjare i USA som ger c:a 3 cm högre styre: http://www.cyclesolutions.net/product/sku-GM-T118/Triumph-Sprint-RS-ST-Handlebar-risers Jag har ju kört Thruxton sedan 2008 och vet hur handlederna kan kännas efter en heldag i sadeln. Dessa blir förhoppningsvis lite snällare mot handlederna.

Tricket är ju annars att köra så fort så att fartvinden stödjer kroppen, men det låter sig inte alltid göras på en svensk 70-väg... ;)

EDIT: Ni Sprint-veteraner i tråden får gärna komma med tips och inspel till en Sprint-rookie!

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Fasiken vad fint!! Jag har hunnit med ett par mil jag också och är grymt nöjd! Lycka till med din "pimpning"

En till fråga. Vet någon vart man kan köpa andra nummerskyltshållare? Vill rensa lite då orginal är otroligt fullt!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Sökes: någon som har ett par skyddskåpor för väskor liggande, som ni vill bli av med? Eller, egentligen behöver jag bara en högerkåpa. Ni vet, de skyddskåpor av plast som man sätter under för att väskorna inte skall skava lacken på sidokåpan http://www.mcweb.se/skyddskapor-for-vaskor-p-1162-c-1229.aspx

Jag har sådana redan kåpor idag, men p g a att hojen har ett högt placerat slip on så passar inte skyddskåpan på högersidan. Den tar emot ljuddämparen. Så jag behöver en extra högerkåpa som jag kan modifiera med lite milt våld (kniv, bågfil, rasp) så att jag får allt på plats.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej alla! Jag har kärat ner mig i en RS. Ska kika på den på fredag, och tänkte höra om ni tror att det är en bra affär. Jag är nollad på Trajjor. =) Jag tror att den är lite roligare och att den passar mig bättre än en VFR som jag var inne på tidigare. =) Jag tycker att både pris och hoj verkar helt ok. =)

http://www.blocket.se/gavleborg/Triumph_RS_955I_SPRINT_35611374.htm?ca=5&w=1

Vore väldigt tacksam för lite input, jag tänkte kika på den på fredag, 27/7.

Mvh Tompten

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Är än så länge lite novis på Sprintar, köpte min Sprint i maj (450 mil hittills). Men tyckte det var trist att ingen annan (med längre erfarenhet) svarade på ditt inlägg... Mycket nöjd med min hittills dock. Kul hoj med bra bett! Gav 33 000 för min Sprint ST från 2003 med 2250 mil på mätaren.

Provkör. Gillar du den och tycker pris och skicket är ok - så köp!

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Är än så länge lite novis på Sprintar, köpte min Sprint i maj (450 mil hittills). Men tyckte det var trist att ingen annan (med längre erfarenhet) svarade på ditt inlägg... Mycket nöjd med min hittills dock. Kul hoj med bra bett! Gav 33 000 för min Sprint ST från 2003 med 2250 mil på mätaren.

Provkör. Gillar du den och tycker pris och skicket är ok - så köp!

Tack för ditt svar. :tummenupp

Ja, jag provade den idag, och den kändes toppen. Förutom att bromsskivorna fram är skeva. Ska han få 40.000 av mig så ska dom vara raka. Han som jag pratat med hade semester idag, så klart, så jag ska ringa och prata med honom på måndag. Är han villig att fixa det, eller stå för det, så köper jag den. :) Underbar cykel!!! Jag satt förvånansvärt bra på den, med min 2 meterskropp på 118 kilo. :banana

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Ja, jag provade den idag, och den kändes toppen. Förutom att bromsskivorna fram är skeva. Ska han få 40.000 av mig så ska dom vara raka.
Såg det här företaget på mc-mässan i vintras: http://www.rgbrakes.se/ Vet inget om dem - om de är bra, om det funkar etc. Men jämfört med att köpa nya skivor så verkar det väldigt prisvärt!

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Såg det här företaget på mc-mässan i vintras: http://www.rgbrakes.se/ Vet inget om dem - om de är bra, om det funkar etc. Men jämfört med att köpa nya skivor så verkar det väldigt prisvärt!

Det där såg intressant ut. Jag får ta och ringa och fråga lite. Nyfiken på vad de gör när de servar och renoverar en skiva. Tack för tipset! :tummenupp

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag gjorde en snabbsökning på blocket och det finns många Sprint för mycket mindre pengar.

Kolla runt innan du köper.

Annars är det inte så stor skillnad mellan 955 och 1050.

Fundera på vilken utrustning du vill ha, ex vis väskor ABS

http://www.blocket.se/orebro/Triumph_sprint_st_ABS_41342943.htm?ca=4&w=3

Jo, det är ju sant. Men 40000 är Max jag kan ge, och den som jag visade i annonsen ovan får jag hemlevererad, samtidigt som dom tar min Bulldog. Jag är svag för smidiga affärer. :) Utrustning är inte så viktigt, och jag gillar den gröna färgen skarpt. Om han är villig att fixa frambromsarna, så genomför jag affären. Han ska ringa mig i morgon och meddela mig hans beslut. Han skulle ta en titt på det idag.

Med vänlig hälsning, Tompten

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag tror att du kommer att bli nöjd med den gröna, såg välskött ut.

Ja, den är väldigt välskött. En äldre herre som lämnat in den för allt. Så den känns rätt trygg att köpa, faktiskt.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag såg att det finns en Triumph-handlare i Landskrona men inga begagnade Sprints till salu i Skåne :confused

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag har nu hittat en ett år äldre RS, en 04-a, på hemmaort. Den har mindre mil än 05-an jag länkade till ovan. De ligger på samma pris, och båda verkar vara lika välvårdade.

04-an har ingen enkelsving, vilket jag tycker är synd. Är det någon nackdel med enkelsving jämfört med traditionell sving?

Mvh Tompten

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Har nu provat 04:an, och den blir min på onsdag nästa vecka. :banana Beställde även ett GPR-slipon och mappning, och fick en sats med mjuka väskor med. 1500 mil, och otroligt välvårdad, hur fin som helst. 2 ägare. Priset var ok tycker jag, 39900 pistolers, exl slipon.

Det råkar inte vara någon här som har en Bellypan ligger och skräpar? Svart? Det skulle vara toppen, för en sån måste jag ha. Men det lät på försäljaren som att det kanske kan vara svårt att få tag på.

Mvh Tompten

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Grattis, 1500 mil är ju ingenting! Jag har kört min Sprint 500 mil sedan i maj...

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Grattis, 1500 mil är ju ingenting! Jag har kört min Sprint 500 mil sedan i maj...

Tack! Nej, den både känns och ser ut som ny. :) Och när kolfiberdämparen sitter på plats, så blir den nog ännu snyggare. :) Det får gärna bli onsdag nu. :)

Härligt, trivs du bra på den?

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Jadå, den är kul! Hygglig körställning. Skön motor med bra pulver och läckert ljud (kolfiber-slipon). Snygg. Känns som ett bra köp! Kompletterar min Thruxton på lite längre färder, och är lättare att hålla ren än Thruxton.

OT: annars har de vissa likheter, hur konstigt det än låter. Liknande körställning, liknande utväxling på högsta växeln.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC