Triumph Trident 660 eller Husqvarna Vitpilen 701?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Vitpilen är en galet läcker hoj. Men för krypkörning talar ju både motor och körställning emot den. Men köp den som du blir gladast av, brukar bli bäst så.

hampanfo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2018
Hoj
suzuki gs 500e
Nu är det många år sedan jag tog mitt körkort men jag hade exakt samma tanke som dig. Men en av de saker som jag var mest nöjd med var att inte köpa en hoj för att öva på, för när du väl fått kört upp så öppnar sig ett helt smörgåsbord med valmöjligheter till provkörning, och då kommer du bara sitta där och störa dig på att du har den där hojen som du nu måste sälja och som du tappar lite pengar på. Bättre lägga de där pengarna som du kommer förlora på hojen på att köpa körlektioner. Nej det känns inte lika kul nu men jag lovar den dagen du står där med kortet i handen så kommer det kännas bra. Och om du kuggar, för sånt händer, jag gjorde det på första uppkörningen så står du där med hojen som kostar pengar och som du inte får köra…
För den där hojen som du får köra upp på som väger 175kg plus och med en effekt på 35kw och med en max ursprungseffekt på 70kw kommer kännas tråkig och än mer tråkigt är att man tappar hojen i början och att då köra en fin hoj blir otroligt dyra lektioner…
Dessutom vill du öva på hojen som du ska köra upp på, öva på en lätt hoj för att sedan gå och köra upp på en mycket tyngre hoj med andra egenskaper blir bara svårare.
mitt råd, ta många lektioner på kort tid så du snabbt blir klar med körkortet. Om det kostar 5000 eller 10000 mer är inget om du ser till vad det kan kosta att lägga eller tappa din egna hoj i lågfartsprovdelen. Och välj en bra lärare, är läraren dålig byt lärare eller skola.
Ja, det kan vara vettigt att bara köra på skola, det finns ju en del intensiv paket för typ 25000 som jag funderar på. Det är ju dock ingen garanti att man klarar uppkörningen men chanserna ökar såklart när man har kört med skola mycket. Om man kuggar måste man låna en hoj igen och det brukar kosta från 2500-3000 plus körprovs kostnaden. Så att bara köra upp kan kosta upp till 5000 vilket jag tycker känns väldigt dyrt. Om man kuggar kanske det blir en eller två lektioner för att öva på det man failade på och vipps är man uppe i över 10k bara för att köra upp. Men visst tappar man en fin hoj kan det bli dyrt också... Jag tror egentligen det bästa alternativet är att köpa en billig hoj som man har råd att tappa. Tyvärr verkar priserna som på mycket annat idag stuckit iväg. Man kan knappt hitta något vettigt under 30k.

hampanfo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2018
Hoj
suzuki gs 500e
Om man har kraschbåge och "puckar" i framgaffel och sving och man tappar den i lågfart. Borde det inte vara mest styre och speglar som tar stryk eller har jag helt fel uppfattning? Det beror väl såklart på vilken hastighet man har och situationen men ligger man och kör under 5 km/h borde inte skadorna bli så stora...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om man har kraschbåge och "puckar" i framgaffel och sving och man tappar den i lågfart. Borde det inte vara mest styre och speglar som tar stryk eller har jag helt fel uppfattning? Det beror väl såklart på vilken hastighet man har och situationen men ligger man och kör under 5 km/h borde inte skadorna bli så stora...

Om man har fungerande bågar/puckar skall egentligen inget gå sönder om man lägger hojen i farter under 15 km/h… iaf på hyfsat slätt underlag. Det trista är när kåpor går sönder, det kostar.

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag köpte billiga mjuka packväskor och fyllde dem med skumgummi för att ta emot hojen om den skulle trilla.

Dom fungerade...:rodnar

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
jag vet att när jag körde upp så var det några som kom dit med sin egna hoj och det var ingen som klarade det.
Tänk på att när du kör upp så får du inte köra hojen dit själv så antingen är det släp eller att nån måste åka med dig dit. När jag körde upp var det en som hade kört sin hoj dit utan någon handledare och det blev ett himla liv….

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
jag vet att när jag körde upp så var det några som kom dit med sin egna hoj och det var ingen som klarade det.
Tänk på att när du kör upp så får du inte köra hojen dit själv så antingen är det släp eller att nån måste åka med dig dit. När jag körde upp var det en som hade kört sin hoj dit utan någon handledare och det blev ett himla liv….
Äsch, allt beror ju på hur "redo" man är.
Jag körde dit på egen hoj (med handledare) och körde upp som privatist - inga problem alls. Två från körskola kuggade och tre väldigt övermodiga privatister som inte alls var redo att köra upp kuggade. Privatisterna rev ut sig på manöverbanorna medans de från körskola kom till trafikdelen innan de kuggades.

Jag köpte en MT07 som jag övningskörde och körde upp på, såldes någon månad efter uppkörning för samma pengar som jag köpte den för.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Ja, det kan vara vettigt att bara köra på skola, det finns ju en del intensiv paket för typ 25000 som jag funderar på. Det är ju dock ingen garanti att man klarar uppkörningen men chanserna ökar såklart när man har kört med skola mycket. Om man kuggar måste man låna en hoj igen och det brukar kosta från 2500-3000 plus körprovs kostnaden. Så att bara köra upp kan kosta upp till 5000 vilket jag tycker känns väldigt dyrt. Om man kuggar kanske det blir en eller två lektioner för att öva på det man failade på och vipps är man uppe i över 10k bara för att köra upp. Men visst tappar man en fin hoj kan det bli dyrt också... Jag tror egentligen det bästa alternativet är att köpa en billig hoj som man har råd att tappa. Tyvärr verkar priserna som på mycket annat idag stuckit iväg. Man kan knappt hitta något vettigt under 30k.
Jag tycker att det är vettigare att inte bara köra på skola. Om du kan få tag i en bra handledare så får du mängdträning på ett helt annat sätt än du får på skolan, till ett mycket lägre pris. Sen skadar det såklart inte att köra en del på skola OCKSÅ.

De "billiga" hojar som du tittar på för omkring 30', en sån kan du köpa, övningsköra hur mycket du vill med, och sen sälja för i princip samma pengar. Det är en del pengar att ligga ute med, men den dagen du får ditt kort har du redan en motorcykel så du kan bränna ut direkt och köra. SEN kan du leta efter en som du verkligen vill ha. Och du kan ha din motorcykel som backup även för uppkörning om du vill. Jag kuggade min första uppkörning (för 5 år sen, så det är ändå i närtid) för körskolan. De hade inga nya tider till mig förrän någon månad senare, men jag hittade en ledig tid bara några dagar efter där inte körskolan hade någon ledig hoj att hyra ut, så jag körde upp (och klarade kortet) på min egen hoj. Den hade jag trots allt kört mest med, så det var inget konstigt.

En gammal Caddy funkade för transporten till uppkörningen...

1741075022140.png

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Egentligen skulle jag med säja "köp en billig hoj". Men samtidigt tycker jag att många äldre inte alls är prisvärda. Kan vara bättre att köpa hyggligt nytt till "rätt pris".Köp det du vill ha, men kan vara bra med kraschpuckar om man råkar tappa i låg fart.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...