Triumphs elhoj: 178 hk i 10-kilos motor

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det spelar ju ingen roll om man bara lastbalaserar, sedan måste man ju bajsa var 8'e mil också.

och vikten känns ju inte när man väl rullar (hört från en customåkare)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, om man viftar med det så kan man ju ana att totalvikten är lite sådär. Och vad är räckvidden? I synnerhet vid ett lite sportigare körsätt...
Problemet är ju snarare laddtid med vanlig 230v.
178hk ~ 130kw.
Mao ger en timme laddning på 230v*16A - 3680/130000 ~ 0,028h eller ca 1 minut 20 sekunder på fullgas.
Förutsatt att det inte finns några förluster någonstans.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Problemet är ju snarare laddtid med vanlig 230v.
178hk ~ 130kw.
Mao ger en timme laddning på 230v*16A - 3680/130000 ~ 0,028h eller ca 1 minut 20 sekunder på fullgas.
Förutsatt att det inte finns några förluster någonstans.
Om du bara kör med full effekt ja. Men gör man det? Alla sporthoj.com-forumnissar såklart men alla vanliga dödliga.
Hur stort är batteriet?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Näe, men någon minut går väl ändå ganska fort, om man delar upp det i 15 sek intervaller, eller så.
Ja jo.
Skulle gissa på att någon minut går ganska fort. Man plockar nog ungefär en minut i minuten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ska bli spännande att se hela specen.
Kommer hamna en bit norr om 200' antar jag?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En räckvidd på 16 mil och en vikt på 220 kg
Ska ladda 0-80% på 20 minuter.

Men det är ju reklambroshyrsuppgifterna, vad som händer i verkligheten är en annan sak.

Man tar sig kanske 8 mil motorcykelkörning (WLTP är knappast aktuellt) och då när man kommer till laddaren är det inte säkert att den vill ladda alls för att man har kört batteriet för varmt.

Real world testing är det enda som säger något, och då ska den utföras av någon som inte gillar elfordon
Att titta på tester av elbilsentusiaster är ju meningslöst eftersom dom aktivt försöker att få allt att låta som om det vore helt perfekt.

Han Llwellen har ju hyllat varenda glorifierad golfbil med 5 mils räckvidd och en 50W solpanel på taket som det enda fordon som behövs, en evighetsmaskin bara man parkerar den i solen....
 
Last edited:
Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Top