Trollstigen på 4 dagar

Dagby

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Suzuki Gsr 600.Honda Fmx 650 -05
Jag och en polare sitter och planerar en tripp till Norge.
Problemet är att vi inte har mer än 4 dagar på oss.
Jag vet att det finns många bra trådar om Trollstigen och Norge här men jag skulle gärna vilja ha lite förslag på just min tänkta rutt.

Vi kommer bo i Hytter. Jag tänkte att vi skulle sova första natten i Lillehammer, andra natten i Geiranger, tredje någonstan runt Dokka.

Så jag undra om någon vet någon bättre väg som inte är så mycket längre?
Om ni vet någon bra hytt?
Något annat att tänka på?

Resvägen: http://goo.gl/maps/HuN6e

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Väg 15, 51 och 63 som du prickat in (Fagernes till Trollstigen) är väldigt fina vägar och för ca 1-2 veckor sedan lades ny asfalt över Beitostolen... Den vägen får ni inte missa. Vägen mellan Eidsvoll och Åndalsnes är lite tråkigare tror jag jämfört med övriga...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle nog trycka på lite längre norrut i Sverige innan jag vek av in i Norge om jag bara hade 4 dagar.
Finns en överfart i höjd med Idre. Södra delarna av Norge (inlandet) är ändå inte jättehäftiga.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Vägen 660 mellan Eidsvoll-Åndalsnes är riktigt rolig om man tar den i nämnd riktning. Svänger som fan och brant uppför. Tyckte den biten var roligare än Trollstigen. Beläggningen är lite kass men fullt körbar. Fina vyer med.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Eller så vänder du på resonemanget från Starstriker. Och kör roligare vägar upp än Europavägarna.

Sväng av E6 vid Dingle/Hällevadsholm och kör svenska 165:an/norska 22:an ("Blå-gröna vägen") upp till Halden. Fortsätt sedan väg 22 till Fetsund och Lilleström -> osv upp i Norge! Tar förstås längre tid än att bränna på E6, men är mycket roligare! 22:an vid Idefjorden svänger som en fjordväg skall och andra sträckor längre upp mot Fetsund (längs sjön Öyeren) är riktigt fina.

Hade du haft riktigt gott om tid (men det har du ju inte) så kunde du sneddat genom Dalsland också....

Så, snabb transportsträcka upp till godsakerna, eller ha lite kul på vägen. Du väljer! :)

Vill du sedan ha tips på andra 4-dagarsturer så finns det några här: http://www.mcforfun.se/sida1.html
Samtliga är på 4-5 dagar och sträcker sig 170-180 mil, från Göteborg räknat.

Last edited:

Dagby

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Väg 15, 51 och 63 som du prickat in (Fagernes till Trollstigen) är väldigt fina vägar och för ca 1-2 veckor sedan lades ny asfalt över Beitostolen... Den vägen får ni inte missa. Vägen mellan Eidsvoll och Åndalsnes är lite tråkigare tror jag jämfört med övriga...

Okej det låter bra. Tack för tipsen!

Dagby

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Jag skulle nog trycka på lite längre norrut i Sverige innan jag vek av in i Norge om jag bara hade 4 dagar.
Finns en överfart i höjd med Idre. Södra delarna av Norge (inlandet) är ändå inte jättehäftiga.

Okej men det har blivit lite av en grej att vi ska köra i Norge men det kan vara bra att veta om det blir någon mer resa

Dagby

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Vägen 660 mellan Eidsvoll-Åndalsnes är riktigt rolig om man tar den i nämnd riktning. Svänger som fan och brant uppför. Tyckte den biten var roligare än Trollstigen. Beläggningen är lite kass men fullt körbar. Fina vyer med.

Menar du den vägen jag har planerat?
Eller är det någon väg vid sidan av?

Dagby

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Eller så vänder du på resonemanget från Starstriker. Och kör roligare vägar upp än Europavägarna.

Sväng av E6 vid Dingle/Hällevadsholm och kör svenska 165:an/norska 22:an ("Blå-gröna vägen") upp till Halden. Fortsätt sedan väg 22 till Fetsund och Lilleström -> osv upp i Norge! Tar förstås längre tid än att bränna på E6, men är mycket roligare! 22:an vid Idefjorden svänger som en fjordväg skall och andra sträckor längre upp mot Fetsund (längs sjön Öyeren) är riktigt fina.

Hade du haft riktigt gott om tid (men det har du ju inte) så kunde du sneddat genom Dalsland också....

Så, snabb transportsträcka upp till godsakerna, eller ha lite kul på vägen. Du väljer! :)

Vill du sedan ha tips på andra 4-dagarsturer så finns det några här: http://www.mcforfun.se/sida1.html
Samtliga är på 4-5 dagar och sträcker sig 170-180 mil, från Göteborg räknat.

Det var en bra länk.
Det blir nog transportsträcka den här gången faktiskt, tack ändå

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Annat att tänka på: Hastighetsböter är DYRT i Norge. Och deras trafikpoliser gillar att gömma sig. Och deras civilare kan ha precis vilken bil som helst. Trondheimspolisen hade en civil Impreza ett tag.

Och djuren utmed vägen (såsom får och ren) flyttar inte på sig när fordon kommer så är det skyltat om djur på vägen, ta det lugnt. Vet dock inte hur mycket såna områden ni kommer köra igenom. Har dålig koll på inlandet.

Dagby

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Annat att tänka på: Hastighetsböter är DYRT i Norge. Och deras trafikpoliser gillar att gömma sig. Och deras civilare kan ha precis vilken bil som helst. Trondheimspolisen hade en civil Impreza ett tag.

Och djuren utmed vägen (såsom får och ren) flyttar inte på sig när fordon kommer så är det skyltat om djur på vägen, ta det lugnt. Vet dock inte hur mycket såna områden ni kommer köra igenom. Har dålig koll på inlandet.

Tack sådant kan vara bra att veta!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...