Tror att HDn gått paj..!??

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Dark_Messenger

Guest
Hallå alla datorgeeks!

Har en stationär burk som är, eller åtminstone var ganska fet en gång i tiden beroende på hur man ser på det.

Specs:
Athlon 3700+
1500mb RAM
GeForce 6800Ultra

Har använt datorn till diverse, spel, grafik, musik, nerladdning, etc etc.. Har haft den i cirkus 1.5 år.

Till problemet: Startade upp den igår, skulle dra på lite mp3-musik. Dubbelklickar på låten typ, mediaplayer drar igång o så....inget...

Hela systemet frös, men inte som om ett program kraschar eller så utan bara frös. Kaputt! Muspekaren går inte att röra inget funkar. Efter cirkus 1 - 2 min. Får jag upp ett felmeddelande jag aldrig sett tidigare, inte så som de brukar visas i en lite ruta, utan över hela skärmen.. typ.. kritiskt fel, ser du detta starta om systemet, bla bla....

Systemet går inte att boota om som vanligt (ctrl alt del) utan jag startar om med reset-knappen. Datorn startar om, men det finns ingen hårddisk. Går in i BIOS. Finns ingen primär IDE-enhet..?? WTF?? Provar att trycka lite på måfå, men allt är satt på auto, och har alltid varit så det borde räcka. Startar om igen.. samma skit, fast denna gång hör jag också ett "skärande ljud" :skrämd Står typ i DOS, stoppa in en giltig boot-disk eller något liknande. Han hittar alltså inte hårddisken.

Kära datorgenier, vad är problemet? Virus, hårddisken har helt enkelt gett upp, något är trasigt i datorn, vad???? Har aldrig varit med om något liknande..

Min gissning är att HDn helt enkelt är slut. Kan det vara så??

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Dark_Messenger skrev:
2278353 Min gissning är att HDn helt enkelt är slut. Kan det vara så??

Det inte bara kan vara så, jag kan nästan lova att det ÄR så. Tyvärr, får man väl tillägga. Det skärande ljudet du hörde var förmodligen läshuvudena som krashat och ligger och skrapar mot skivan/skivorna inne i disken. Jag hoppas att du har backup på allt viktigt, annars kan det vara läge att börja grina nu.

Dark_Messenger

Guest
Halogen skrev:
2279859 Det inte bara kan vara så, jag kan nästan lova att det ÄR så. Tyvärr, får man väl tillägga. Det skärande ljudet du hörde var förmodligen läshuvudena som krashat och ligger och skrapar mot skivan/skivorna inne i disken. Jag hoppas att du har backup på allt viktigt, annars kan det vara läge att börja grina nu.
Ok. Jag hade det på känn då jag aldrig varit med om något liknande.. Tack för svaret. Bara o köpa ny disk då! O nä, jag har ingen backup...visserligen har jag partitionerat disken men jag antar att det spelar ingen roll eftersom jag inte har fler fysiska diskar..

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Dark_Messenger skrev:
2280158 Ok. Jag hade det på känn då jag aldrig varit med om något liknande.. Tack för svaret. Bara o köpa ny disk då! O nä, jag har ingen backup...visserligen har jag partitionerat disken men jag antar att det spelar ingen roll eftersom jag inte har fler fysiska diskar..

Du har haft datorn i 1,5år; de flesta hårddiskar har längre garanti än så + att konsumentköplagen gäller, följaktligen borde du få en ny hårddisk gratis.

Dark_Messenger

Guest
DrSwizz skrev:
2280594 Du har haft datorn i 1,5år; de flesta hårddiskar har längre garanti än så + att konsumentköplagen gäller, följaktligen borde du få en ny hårddisk gratis.
Ok, men en HD kostar väl inte en förmögenhet i dagsläget. Dessutom är jag inte riktigt säker heller om det verkligen är HDn. Men visar det sig att det är det så, ja, det kan ju vara värt o kolla upp. Det sura är ju alla mina mp3-bibliotek :huvet Plus grafiska alster :gråta

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
DrSwizz skrev:
2280594 Du har haft datorn i 1,5år; de flesta hårddiskar har längre garanti än så + att konsumentköplagen gäller, följaktligen borde du få en ny hårddisk gratis.
Jag håller med ovanstående men jag skulle gissa att du får reklamera hårddisken direkt till tillverkaren eftersom det är mer än ett år sedan du köpte den. Bli inte rädd för att reklamera direkt till tillverkaren, det kan verka krångligt men det brukar vara väldigt smidigt. Se bara till att paketera hårddisken först i en antistatisk påse och utanpå det lindar du in den i rikligt med bubbelplast (vi snackar två centimeters tjocklek helst). Bra paketering är a och o för att tillverkaren ska vara med på noterna.

Anledningen till att det kan bli svårt att få disken på garanti genom säljstället är att egentlig garanti brukar vara ett år och efter det är det ett (två?) års reklamationsrätt. Skillnaden ligger i att bevisbördan vid reklamationsrätt ligger på dig som kund, du ska alltså kunna bevisa att felet bottnar i tillverkningen... Inte det lättaste.
Mitt råd är: Ta ut en disk på garantin och köp en ny, då kan du göra backuper och har inte allt på samma fysiska disk.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0