Trottelmembran/Förgasarfrågor Bandit

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Hej,

Min Bandit 600 -97 började gå illa för att plötsligt stanna.
Verkade som den inte fick bränsle.
Beslutade mig för att plocka ner förgasarna och gå igenom dem...

När jag lossar locket till trottelmebranen ser jag att dessa är på tok för stora, de ligger i sitt spår, men är skrynkliga.

Ska de vara så ??

Membranen är i övrigt hela, men som sagt de känns lite stora.

Kan man köpa mebran lösa, eller hör de alltid ihop med trotteln?

Sen såg jag att trotteln har 4 små hål (ca 2mm) längst upp. Dessa hål är igensatta på 3 av trottlarna, på den fjärde är 2 igensatta.

Ska dessa hål vara igensatta eller öppna?

Såg att jag hade lite skit i botten av förgasaren.
Så de behövde nog rensas lite.

Tacksam för svar på mina funderingar.

Mvh
Rickard
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Det finns en länk till en verkstadshandbok några sidor bak i Bandit 600 tråden. Prova med att kolla in den.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skrynkliga membran är helt normalt. Kan inte hålen rensas med hjälp av en koppar-kardel (använd INGET annat) ska hålen vara täppta.

Membranen hör till trotteln och kan inte köpas separat.
 

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Skrynkliga membran är helt normalt. Kan inte hålen rensas med hjälp av en koppar-kardel (använd INGET annat) ska hålen vara täppta.

Membranen hör till trotteln och kan inte köpas separat.

Hej, hålen kan inte rensas mha en koppar kardel, men grejen är att 2 av dessa "pluggar" har trillat av på en trottel, vad har de för funktion?
Måste de vara där?

Okej, så membran kan inte köpas separat, tusan också.
Det är ju ett rent H-vete att montera tillbaka ett lite för stort membran...

Tack för snabba svar!

Mvh
Rickard
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hålen bestämmer trottlarnas respons. Araldit-lim funkar att plugga med. Det brukar vara 2 st 2 mm hål i varje trottel. Huvudsaken trottlarna har lika antal hål.
 

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Hålen bestämmer trottlarnas respons. Araldit-lim funkar att plugga med. Det brukar vara 2 st 2 mm hål i varje trottel. Huvudsaken trottlarna har lika antal hål.

Okej, får leta upp Araldit lim då..

Tack för tipset!

En annan fråga, du sa innan att det är vanligt med membran som är lite förstora.
Hur monterar man dem då?
De vill ju inte bli kvar i sitt spår.
Kan man typ "klistra" fast den i spåret eller?

Mvh
Rickard
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag brukar "klistra" med lite blå Permatex packningsgegga (genomskinlig) som är alkohollöslig och är lätt att få bort om man ska in å pilla fler gånger.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Se till att membranen är så torra som möjligt o stoppa in dom i frysen några timmar innan montering. Kylan gör att de drar ihop sig o monteringen går mycket enklare !
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Se till att membranen är så torra som möjligt o stoppa in dom i frysen några timmar innan montering. Kylan gör att de drar ihop sig o monteringen går mycket enklare !

Eh? Gummi utvidgar sig väl i kyla och drar ihop sig i värme. Precis tvärtom mot många anda material.

Jag har rivit min förgasarbrygga på Sursukkan ett antal gånger senaste månaden pga skit i soppan o förgasarna och gjort rent tomgångs- lågfarts och högfartsmunstyckena plus att jag tryckte ur rören som nålarna löper i och rensat (med koppartråd) de otaliga hålen i varje nålrör. Nu går den som den skall, tom lite bättre än förut.

Hur gjorde jag? I stort sett ingenting, utom att se till att läppen längs med trottelmembranets kant ligger jämt fördelat och att om det fins en markering att den hamnar rätt (hur det ser ut på dina vet jag inte men på mina är det ett litet "öra" som sticker ut och skall passa in i motsvarande uttag på förgasarhuset)

Ta loss en trottel i taget (inte alla på en gång) när du jobbar. Membranen verkar ha en tendens att "växa" lite när man tagit ur dem (men de skall vara lite "för stora" för att trotteln skall kunna röra sig upp/ned), men om du följer andersbrinks råd eller gör som jag gjorde så borde det funka.

Om det är förgasarknas kan du ju märka på att den hoppar igång kort om du använder på startgas. Annars lär det vara tändningen.

Hoppas det hjälper.

Tjo.

/e - sovdags, semestern slut, jobbar i morgon :gnissla :huvet
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Eh? Gummi utvidgar sig väl i kyla och drar ihop sig i värme. Precis tvärtom mot många anda material.


Tja...prova så får du se resultatet:pannkyss . Har använt den metoden otaliga gånger vid nåljustering på olika hojar.... Har varit ute o provkört , bort med trottellocken o trottlar , justerat o sen försökt få tillbaka membranen... Kalkat ! Torkat dom torra o lagt dom i frysen nån timme.... Piece of cake !
 

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Monterat ihop förgasarna idag.
Kan meddela att de hjälper en hel del o stoppa membranen i frysen.
Gick helt smärtfritt, behövde inget klet eller nått, bara la dem på plats..
(De blir inte lika flexibla heller)

Perfekt!
Tack för de tipset Folkezx9r! :tummenupp


Men trots denna genomgång av förgasarna så går den inte 100% än.
Den går dock bättre än förut, men den går inte rent på låga varv.
Måste ha upp den i strax över 2500 rpm innan den går rent.
Den bluddrar o har sig på låga varv, och har dålig respons.

Vad kan detta vara?

Tacksam för tips!

Mvh
Rickard
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du har luftskruvarna ute 3-1/2 varv (från lätt bottnade) och trots det går piss på tomgången/lågfart är det (på en eller flera förgasare) munstyckena för tomgången som är igensatta - dvs de fast monterade rören (med en pytteliiitet hål i) som sticker ut från förgasarhuset och ned i flottören. Se även till att du inte har vatten i tanken - i med en 1/2 liter K-sprit (eller tanka en liter E85).
 

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Okej, ska kolla upp detta.

Tacl för tipset!

En annan fråga, hur fungerar bensintillförseln från tanken, är de bara gravitationen som gör att bensinen kommer till förgasarna, eller där är nån sugfunktion?
Jag har ON-RES-PRI på min kran, och på PRI (=Prime?) så rinner de såklart mer från kranen, men har jag de på On/Res så tycker jag att de ser lite klent ut, men de ska kanske inte rinna några stora mängder?

Mvh
Rickard
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Iofs säger Haynesmanualen 1 7/8 dels varv ut på 600 modellen om det är keihin CVK32 förgasare. 3 - 3,5 varv ut brukar vara 1200 modellen men vad vet jag. Vad gäller bensintillförseln är det enbart gravitiation på alla 600/1200 modeller. Nya 650/1250 fr 2007 har förmodligen pump. Bensinkranen består av ett vakumstyrt membran som kan vara dåligt. Reservmembran finns som piratdel till 600 modeller se bild och nr 2. Priläget går förbi membranet helt, därav större flöde.
 

Bifogat

  • bkran.JPG
    bkran.JPG
    32.4 KB · Visningar: 150

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Iofs säger Haynesmanualen 1 7/8 dels varv ut på 600 modellen om det är keihin CVK32 förgasare. 3 - 3,5 varv ut brukar vara 1200 modellen men vad vet jag. Vad gäller bensintillförseln är det enbart gravitiation på alla 600/1200 modeller. Nya 650/1250 fr 2007 har förmodligen pump. Bensinkranen består av ett vakumstyrt membran som kan vara dåligt. Reservmembran finns som piratdel till 600 modeller se bild och nr 2. Priläget går förbi membranet helt, därav större flöde.


Har idag justerat förgasarna, och satte luftskruvarna till 1 7/8 varv.
(Kollade i en Haynes manual för min modell).
Det konstiga va att skruvarna (som jag inte rört) var utskruvade 2,5-4 varv på alla förgasarna. Lite knepigt, har ju fungerat innan, och de borde inte justera sig själva !?

Men nu fungerar den klockrent!!

Tack för alla snabba svar och all hjälp!
Grymt bra forum :tummenupp

Mvh
Rickard
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top