Trubbel med 2-taktare förgasare ktm exc 200

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Tjenis

Köpte en ktm i dagarna som jag har lite strul med.

Hojen startar lätt och går bra på halv gas eller mer, men om man ska ligga och "fisa" på grundgas så att säga så "taktar" den, eller plöddrar om ni föredrar det ordet, vilket den inte gör om jag ger mer gas, har provat justera lite på luftskruven fram och tillbaka utan lycka, någon som har lite tips då jag är helt värdelös på detta :gnissla

är en 2008 om det spelar roll
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Har en bekant som också hade det problemet och i hans fall så uppkom det när han rensade/byggde om ljuddämparen. Vad jag kommer ihåg så hade det med munstyckena att göra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bestyckning är a och o på tvåtaktsräsers från Österrike...in och surfa på ktmtalk.com och jaga bestyckningstips.

KTM:s nålar är speciellt talanglösa (samma gäller för RasGas), just nålen är nästan alltid recept på att få stuk på't...
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Låter som lågfartsmunstycket är för stort, kanske vinterbestyckad? Kör motorn varm och skruva ut luftskrven så långt det går, tvekar den inte när du torrgasar snabbt (bra demonstration på detta i videon nedan).
Då är ska du gå ner i storlek på lågfarten.

Kom ihåg att när du skruvar luftskruv ut så får motorn mer luft = går snålare. på fyrtaktare är det oftast tvärtom.

https://www.youtube.com/watch?v=zVzqqpgviyI
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Är nog så att det sitter fett lågfart på då den skruven var mer eller mindre längst ut och den tvekar inte alls och ryker även en hel del om man bara ger grundgas på friläge, vad för storlek ska man ha på lågfarten? och hur byter man den :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där medföljer bra bestyckning till din KTM om du fick med lådan med grejer. Börja annars med original bestyckning för +20C. Den är inte 105% optimal men cykeln skall inte gå illa med den. Jag har ultraljudstvätt av förgasare om du behöver.

40 eller 42 i lågfart och 160-165 i huvudmunstycke är rimligt. Vill du ha mer exakt än så får jag kolla i papperna..
 
Last edited:

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Kalas, ska gå ner till jontes i morrn och be dem ta fram korrekt orginalbestyckning. börjar där, skulle inte det hjälpa så får jag väl tvätta grejjerna ordentligt.

Tack ska ni allihop!
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
såja, har rengjort förgasaren samt kollat lågfartsmunstycket vilket är 42 som orginal.

Den går ungefär som innan, skruvar jag ut luftskruven så att jag ser gängor på den så tycker jag att den går liiiite bättre dock långt ifrån optimalt, ska jag prova justera ner nålen så blandningen blir lite magrare?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
såja, har rengjort förgasaren samt kollat lågfartsmunstycket vilket är 42 som orginal.

Den går ungefär som innan, skruvar jag ut luftskruven så att jag ser gängor på den så tycker jag att den går liiiite bättre dock långt ifrån optimalt, ska jag prova justera ner nålen så blandningen blir lite magrare?

Prova. :) Men slå en kik på ktmtalk...där har du garanterat facit på en nål som lirar bättre.

Luftskruven skall vara runt 1,5 varv ut från stängd...måste du veva ut den för mycket har du för stort lågfartsmunstycke, för lite...för litet. :) 2 varv är för mycket, ett halvt varv för lite.

Det här gäller bara på tomgång, då nyttjas inte nål/huvud...men så fort du börjar veva i rullen - då är det en annan sak.

Finlir med luftskruven styr mer gassvaret från tomgång.


Viktigt är - tvåtaktare måste vara riktigt varma innan du pillar, och det handlar om att panga lite med den, inte stå i garaget och varva, det hjälper föga...
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Tackar för all hjälp så länge, skruvade ihop hojen nu precis med nålen sänkt ett hack.. upplevde som att den gick bättre men fortfarande inte nöjd, misstaget jag gjort är att jag provkört en exc 2013 och den går som en smörkniv i smält smör i motorn och så vill jag att min ska gå också :crash

Ska glo lite på ktmtalk och se om pågarna har några tips på bestyckning och nål, trevlig midsommar på er om en stund drar jag till öland och rör inte hojen förrän tidigast söndag :fyllisar
 

jant

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2015
Ort
Hofors
Hoj
2012, Husaberg, Te-300
Hej

Gammal tråd men jag testar endå.
har exakt samma problem, fick du fart på detta eller?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top