ok, några suddiga bilder, ska ta bättre där hela ekipaget får plats
Den var så lång att inte hela fick plats på bild helt enkelt!
Bilden visar min förra arbetsplats
Fan vad trevligt vi har det här i vår lilla trucker-tråd! Vem hade kunnat tro att det fanns ett sånt intresse? Kul!
Jag vill ta tillfället i akt med en fråga som har gäckat mig väldigt länge.
Tag en 3-axlad trailerdragare (6x2), den har oftast styraxel längst fram, därefter drivaxeln och sist kommer rullaxeln (eller stödaxeln eller vad ni vill kalla den. Oftast lyftbar).
Men framförallt danska trailerdragare med konfigurationen 6x2 har styraxel-rullaxel-drivaxel, de har alltså drivet längst bak. Tydligen kallas denna konfiguration för "pusher", och jag kan inte för mitt liv förstå vad det skall vara bra för.
Varför har danskarna drivet längst bak?
Vad kallar man "pinnarna" som håller fast allt timmer? Heter det bank? Bankar? Banker? None of the above?
Däremot "Pinnarna" på timmerekipage har jag fått lära mig heter en banke, flera bankar.
heheVarför inte vika ihop ekipaget om det är för långt för bilden?
Bilden visar min förra arbetsplats
Fan vad trevligt vi har det här i vår lilla trucker-tråd! Vem hade kunnat tro att det fanns ett sånt intresse? Kul!
Jag vill ta tillfället i akt med en fråga som har gäckat mig väldigt länge.
Tag en 3-axlad trailerdragare (6x2), den har oftast styraxel längst fram, därefter drivaxeln och sist kommer rullaxeln (eller stödaxeln eller vad ni vill kalla den. Oftast lyftbar).
Men framförallt danska trailerdragare med konfigurationen 6x2 har styraxel-rullaxel-drivaxel, de har alltså drivet längst bak. Tydligen kallas denna konfiguration för "pusher", och jag kan inte för mitt liv förstå vad det skall vara bra för.
Varför har danskarna drivet längst bak?
Vad kallar man "pinnarna" som håller fast allt timmer? Heter det bank? Bankar? Banker? None of the above?
utan lastbilarna stannar Sverige
Som Kuritas skriver, kul att få upp lite bilder på åken och att det finns ett par truckers på sporthoj!
utan lastbilarna stannar Sverige
jag höll på att sätta kaffet i halsen i förmiddags, jag såg nåt så ovanligt som en Mack, detta var vid VIP motellet i Mullsjö.
Ja men är ett helvete att hålla någorlunda ren!!!snyggt i vitt GSX-R- Mikko
Ubercoolt!!Fränt!
Du har så rätt så!Diesel
Pusher bilarna har bara en skattevikt på 24000kg, en traditionell boggie har skattevikt på 26000kg.
En pusherbil lär väl gå lite mjukare med stödaxeln uppe.
Jag kör iofs mest buss men en hel del bärgningsbil också så vi kanske möts...
Javisst, är dom vanliga?? , jag har bara kört i 2 veckor o inte sett nåt än, VIP är bra, det börjar bli lite av mitt favvoställe, bra käk o alltid öppet!Så sant, så sant!!
Ovanligt som en mack?
Menar du vid VIP rondellen/Shell i mullsjö?
Jag kör också mest buss när jag kör tungt.
Javisst, är dom vanliga?? , jag har bara kört i 2 veckor o inte sett nåt än, VIP är bra, det börjar bli lite av mitt favvoställe, bra käk o alltid öppet!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |