TRX goes Croftster

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jepp, jag tog en BenRoyal med även AC och puls. Men det är mycket fler
rattar att hålla reda på. Ebay är skitbra, jag tog en timme att kolla in
TIG filmer igår och snart är jag redo att starta. Lite test material att
förbereda bara. Så blir det en runda till Jula för att shoppa också.
Jag köper en enkel liten bänkslip och har den bara till elektroderna. :)

Stod i valet och kvalet med en 11 liters tub men den kostade 3ggr
så mycket som 5an. Snåla så lär man väl få ångra men å andra sidan
så är det ju enkelt att bara svänga förbi och köpa ny gas.

Skulle velat åka till mässan men det har stockats sig med grejer att göra. :gnissla
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lycka till med svetsningen :)
För egen del gick det så mycket bättre när jag insåg att det var dags för glasögon :3freak
Jobbet med ramen ser fö riktigt spännande ut!
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Jag jobbar som svetsare båda tig och pinne och mag. Det här med föroreningar i svetsen när du slipar ditt wolfram ska du nog inte vära så nervös för. Forsök dock att torka av bitarna med T-röd om du vill va noga. Ska du svetsa rostfritt använder du säkert samma bandslip så just det med slipning av wolfram och föroreningar ska du inte va så noga med. Va däremot noga med hur du sliper ditt wolfram (vinkel på slipning.)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag jobbar som svetsare båda tig och pinne och mag. Det här med föroreningar i svetsen när du slipar ditt wolfram ska du nog inte vära så nervös för. Forsök dock att torka av bitarna med T-röd om du vill va noga. Ska du svetsa rostfritt använder du säkert samma bandslip så just det med slipning av wolfram och föroreningar ska du inte va så noga med. Va däremot noga med hur du sliper ditt wolfram (vinkel på slipning.)

Ungefär det jag märkt med.
På slipen på jobbet så slipar vi allt från Alu till Titan och jag har inte haft några större problem med Wolframen.

Men föroreningar på materialet kan verkligen göra skit av allt :rolleyes:
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack för inputen. :)

Nu läcker dock gasen, kopplingen mellan flaska och regulator.
Skall man linda gängorna med gängtejp eller bara dra åt hårt som fan?
Tycker jag dragit åt hårt som attan men får läckage. Fanns ingen packning
med i regulatorköpet heller, bara mässingsdelar i den kopplingen.
I den andra kopplingen, från regulator till slangen som sedan går till baksida
svets sitter en liten plasbricka som tätar.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hade fel med gasen, anslutningen mellan flaska och regulator
var just den som hade plastbricka. Inte den andra.
Men det läcker på fler ställen också. :gnissla
Svetsen levereras med slang med innerdia 8mm. Passar bra
på baksida svets men på regulatorn är det 6mm. Jag skruvade
in slangklämman så mycket att den gick sönder. :mad:
Byter till 6mm slang imorgon och nya slangklämmor så får jag
värma kabeln ordentligt så den går på svetsens 8mm anslutning.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Gasläckaget löste sig med annan slang/klämmor och dra skruven hårdare. :)
Så då fick man pröva på att dra igång TIGen också. Det var lite svårare än jag
trodde faktiskt så det kommer att krävas MYCKET träning innan jag ger mig
på ramen. Men men, har inget annat för mig. :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Spännande....läcksökte du med bubbelmedel eller kunde du känna gaspys ?
Var köpte du regulatorn ? Jo, det brukar ju sitta en plastpackning i dem.
Jag måste ju byta mellan gas och luft när jag växlar mellan TIG o Plasma...lagom kul att släppa slangklämmor och fippla med det :gnissla
Har du lika lång slang mellan tub och svets fortfarande ? Tror det kan gå mycket gas där....även om det är en liten volym..men med tryck blir det några liter.

Kolla även på Youtube...finns massvis av stöddiga jänkar som vill visa allt om TIG-svetsning. :hihi
Mitt problem är att jag är så himla ojämn. Ibland blir det kanon och ibland blir det kalkon ! Får nog testa det där med T-röd.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Spännande....läcksökte du med bubbelmedel eller kunde du känna gaspys ?
Var köpte du regulatorn ? Jo, det brukar ju sitta en plastpackning i dem.
Jag måste ju byta mellan gas och luft när jag växlar mellan TIG o Plasma...lagom kul att släppa slangklämmor och fippla med det :gnissla
Har du lika lång slang mellan tub och svets fortfarande ? Tror det kan gå mycket gas där....även om det är en liten volym..men med tryck blir det några liter.

Kolla även på Youtube...finns massvis av stöddiga jänkar som vill visa allt om TIG-svetsning. :hihi
Mitt problem är att jag är så himla ojämn. Ibland blir det kanon och ibland blir det kalkon ! Får nog testa det där med T-röd.
Jaha, slanglängden tänkte jag inte på, men denna nya är lite kortare och mindre
innerdia, 6mm. Fick bli att lyssna/känna efter läckage för regulatornålarna rörde sig inte.
Regulatorn köpte jag där jag köpte tub o gas, Tools.
Testat med 1,6mm och 2,4mm elektroder utan att tillföra material än så länge.
Mest för att hitta strömstyrkan, avstånd till svetsobjektet, farten och gasinställningarna.
Youtubarna rekommenderar att göra så tills man får in vanan. Så mer skrotplattor
måste införskaffas. Men visst har jag testat att tillföra material också, satte pinnen
några ggr. :D
O så har elektroden fastnat lite, blivit trubbig som attan, mörkblå osv.
Antagligen alla fel man gör i början men det är nog bara att nöta på. Det man
saknar är ju någon som kikar när man håller på och kan tala om vad
man kan göra annorlunda.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Känner igen mig... :D
Vi får bjuda TwinTorsk på en resa till Halmstad så han får träna upp oss !
Jag står för lokal och en platta öl.

Man kan inte få se lite bilder på dina svetsar ? :hihi
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kan väl lungt säga att jag svor en hel del i början, men rätt som det är händer det :)
Men ett bra stöd för svetshanden underlättar jä... mycket. Då är det rätt lätt att hålla avståndet och en jämn takt.... och inte doppa pinnen hela tiden. Fast på rör är det säkert inte så lätt att alltid hitta stöd.
Ja, det var riktigt lärorikt att ha Twin bredvid som påpekade och granskade.... Lite som att ha Rally här i tråden :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag sysslar inte med tips, jag sysslar med direktiv!:fakta

Vad har vi sagt om att häckla i andras byggtrådar gubbar?:hihi
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vad har vi sagt om att häckla i andras byggtrådar gubbar?:hihi

Här är det tillåtet att häck(l)a andra än mig. :D

Jaha, då är det som det skall med svetsinlärningen då, skakigt i början. :)

Om nu inte TwinTorsken kommer till Halmstad och dricker öl så funderar jag
allvarligt på att åka upp till Borås på en endagars svetskurs.

Projektet tar i alla fall en paus, IGEN, tills det fungerar med svetsningen.
Vill göra det själv så inga andra alternativ kommer på fråga. Fokus läggs
nu på att lära mig göra kvalitativa svetsfogar.
 

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki Z800
Ja att tigga är inte det enklaste... :arsele
Men man blir bättre för varje gång. Är det någon här som brukar köra med 2-takt funktion, pedal eller liknande?
Tycker det är enklare och resultatet blir nästan (obs nästan) som proffsens. :crash<

När jag slipar wolframen/tungstenen (samma sak?) så har jag en hållare på en liten liten bänkslipmaskin (3000rpm) med en diamantskiva tror jag det är. Jag har inte kört aluminium eller titan men jag har alltid slipat på samma skiva (rostfritt och stål).
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Yami, kolla upp svetskursen...jag kanske hakar på ! Samåka ?
Zäta kanske oxå är på.....och inte minst Rally ?? :D
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Jaha, slanglängden tänkte jag inte på, men denna nya är lite kortare och mindre
innerdia, 6mm. Fick bli att lyssna/känna efter läckage för regulatornålarna rörde sig inte.
Regulatorn köpte jag där jag köpte tub o gas, Tools.
Testat med 1,6mm och 2,4mm elektroder utan att tillföra material än så länge.
Mest för att hitta strömstyrkan, avstånd till svetsobjektet, farten och gasinställningarna.
Youtubarna rekommenderar att göra så tills man får in vanan. Så mer skrotplattor
måste införskaffas. Men visst har jag testat att tillföra material också, satte pinnen
några ggr. :D
O så har elektroden fastnat lite, blivit trubbig som attan, mörkblå osv.
Antagligen alla fel man gör i början men det är nog bara att nöta på. Det man
saknar är ju någon som kikar när man håller på och kan tala om vad
man kan göra annorlunda.

Strömstyrka: 25-30 amp pr mm, ska du svetsa 2 2mm bitar ihop stumt, då ca 50-60 amp, lägger du dem på varandra ja då ska du köra mere kanske 80 amp.
Gas: 6L i minuten
Det rolige kommer när du doppar wolframet i tillsatsen och dom sitter ihop, då får du nämligen alla amps i genom dig:yoparty så ha gärna handsker på
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Det rolige kommer när du doppar wolframet i tillsatsen och dom sitter ihop, då får du nämligen alla amps i genom dig:yoparty så ha gärna handsker på

Där kom det.. Nu förstörde du ju det man suttit här å väntat på ju! :hihi
Inspirerande läsning. Dels projektet i sig men också ivern och intresset för att lära er att svetsa. Bra jobbat grabbar, ge er inte!:tummenupp
Har jobbat med det så länge så man glömmer hur svårt det var i början.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top