Trygg Hansa har infört årsförsäkring...

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Fick för några dagar sedan reda på att Trygg Hansa har börjat med årsförsäkring vilket dem missade att påtala när jag tecknade i april, ända sättet att "ställa av" är att göra ett ägarbyte till en familjemedlem och sedan skriva tillbaka den när det är mc säsong. Antal ägare lär ju skjuta i höjden om man hålller på så vis. Är det fler som gör så eller har ni andra tips?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det har de haft rätt länge faktiskt, när jag köpte min Mille för två år sen hade de bara årsförsäkring.

Anjoner

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
BMW S1000RR
Det har de haft rätt länge faktiskt, när jag köpte min Mille för två år sen hade de bara årsförsäkring.

Förra året va det bara att ställa av hojen å se glad ut för min del iaf.. När jag tecknade försäkringen detta året påtalade dom att det skulle vara nytt för iår med att inte kunna ställa av hojen..

Men nu betalar man lika mycket varje månad, innan va det ju säsongbaserat.

Så detta året blir det ett ägarbyte sedan får man se vad som blir billigast när man ska ut å åka efter nästa vinter.

BillyTheKid

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Gsxr 600 K2
jupp, frågade runt innan jag tecknade min dem som hade så man kunde ställa av var Folksam har jag för mig men så kosta dem desto mer. Blir att bror köper min hojj osv

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Dock sa TH att det skulle stå på försäkringsbrevet, om det inte stod skulle man faxa in det och de kunde kanske göra ett undantag. Jag hittar inte mitt försäkringsbrev verkar som jag har slängt det...:huvet

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Dock sa TH att det skulle stå på försäkringsbrevet, om det inte stod skulle man faxa in det och de kunde kanske göra ett undantag. Jag hittar inte mitt försäkringsbrev verkar som jag har slängt det...:huvet

Sånt är dumt!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

1/4-08 började dom har haft t-h i 7-8 år o ställt av varje höst,
fick beskedet att i höst var sista gången jag kunde ställa av eftersom vilkoren ändrades 1/4 klarade jag mig i år eftersom jag tog försäkringen i mitten av mars och dom löper årsvis efter vilkoren dom tecknas på

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
har sagt det förr och säger det igen, skaffa månadsbetalning och gör följande:

När du känner för att inte betala din dyra försäkringspremie längre:

1. ta fram räkningen du helst inte vill betala. Kolla på den och se vilken period den gäller för d.v.s. du ska vara säker på hur länge du har betalat för.
2. Ställ av hojen men se verkligen till att du betalar för den perioden den varit påställd så du slipper få onödiga omkostnader för att du kört oförsäkrat.
3. Ta fram en tändare och elda upp räkningen, försäkringen förfaller per automatik när du inte betalar den.

Detta går ju som sagt inte om man valt att betala in hela årspremien med en gång. Salusansvar rekommenderade mig t.o.m. att använda denna taktik en gång i tiden men dock vet jag inte hur dom reagerar sen när man ev. vill teckna ny försäkring igen, kanske blir dom sura för man inte betalt tidigare. Jag kommer köra på denna taktik i varje fall, byta ägare blir ju bara en massa meck.

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Sånt där suger rejält...! När jag forskade i försäkringar i maj såg jag trenden med försäkringsbolag som slutar erbjuda avställningsförsäkring. De försäkringspremier de tar ut på en ny gixxer för en årsförsäkring är orimlig. Vem vill betala 50% av värdet på en hoj per år i en försäkring och dessutom veta att det finns en hel drös med självrisker när man väl ska utnyttja olika delar av skyddet? Det finns ingen rimlig anledning att teckna en sådan försäkring, skulle aldrig göra det...

Jag tycker faktiskt Suzuki kunde utarbeta några bättre försäkringslösningar åt deras kunder, därför att i det långa loppet kommer folk att sluta köra gixxer om trenden med eskalerande försäkringsutgifter för gixxer ägare fortsätter.

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Ja, inge kul när alla bolag börjar göra på det sättet. Jag har Folksam som väl är ett av de få där man fortfarande kan ställa av och på...har inte hittat nåt annat.
Är bara att sälja till nån du känner och kanske köpa tillbaka igen efter ett tag, vilket man kanske bara ska göra nån gång utan att det ser allt för illa ut, sen leta nytt bolag.....

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sånt där suger rejält...! När jag forskade i försäkringar i maj såg jag trenden med försäkringsbolag som slutar erbjuda avställningsförsäkring. De försäkringspremier de tar ut på en ny gixxer för en årsförsäkring är orimlig. Vem vill betala 50% av värdet på en hoj per år i en försäkring och dessutom veta att det finns en hel drös med självrisker när man väl ska utnyttja olika delar av skyddet? Det finns ingen rimlig anledning att teckna en sådan försäkring, skulle aldrig göra det...

Jag tycker faktiskt Suzuki kunde utarbeta några bättre försäkringslösningar åt deras kunder, därför att i det långa loppet kommer folk att sluta köra gixxer om trenden med eskalerande försäkringsutgifter för gixxer ägare fortsätter.

Psst, enligt rykten är det fler modeller och märken av sk sporthojar som är kostsamma att försäkra. Mao ingen hetsjakt på Suzuki. En idé kanske skulle vara för dig att påpeka för försäkringsbolaget att du minsann bara kör på learning-mode på insprutet, kanske får du rabatt?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

1. ta fram räkningen du helst inte vill betala. Kolla på den och se vilken period den gäller för d.v.s. du ska vara säker på hur länge du har betalat för.
2. Ställ av hojen men se verkligen till att du betalar för den perioden den varit påställd så du slipper få onödiga omkostnader för att du kört oförsäkrat.
3. Ta fram en tändare och elda upp räkningen, försäkringen förfaller per automatik när du inte betalar den.

Detta går ju som sagt inte om man valt att betala in hela årspremien med en gång. Salusansvar rekommenderade mig t.o.m. att använda denna taktik en gång i tiden men dock vet jag inte hur dom reagerar sen när man ev. vill teckna ny försäkring igen, kanske blir dom sura för man inte betalt tidigare. Jag kommer köra på denna taktik i varje fall, byta ägare blir ju bara en massa meck.

Det här fungerar nog rätt bra, fick rådet att göra så själv av länsförsäkringar när jag gjort en tabbe. Fick för mig att jag kunde byta försäkring per halvår, så jag bytte bolag i halvårskiftet och trodde det skulle lösa sig men man fick ju en räkning ändå.

-Skit i räkningen, vi skickar inga påminnelser sa man på länsförsäkringar. Klokt av dem, för de fick tillbaka mig efter ett år...

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
En idé kanske skulle vara för dig att påpeka för försäkringsbolaget att du minsann bara kör på learning-mode på insprutet, kanske får du rabatt?

Du kanske inte märker det, men du har tydliga drag av aggressivitet i din personlighet. Det framkommer gång på gång i dina inlägg. Inlägget är för övrigt rapporterat.

Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld

Är verkligen skepitsk till det där. :gnissla

och om man betalar månadsvis, så drar ju dom pengar ifrån kontot varje månad, hur avbryter man det? :va

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Är verkligen skepitsk till det där. :gnissla

och om man betalar månadsvis, så drar ju dom pengar ifrån kontot varje månad, hur avbryter man det? :va

varför är du skeptisk till det, klart att dom slutar försäkra dig när du vägrar betala. Ring och hör med dem.

Har du inte kontroll över dina autogiron? Låter farligt :tummenupp Det är bara att ringa banken och säga att fb inte får lov att dra pengar längre, hos swedbank kan man göra det direkt från internetbanken.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jag har betalat drygt 2000 kr/månad för min försäkring, pga detta har jag ställt på i maj och av i september (tills skrivande datum).

Anyway...är inte detta en tjänst som Trygg Hansa tagit betalt för tidigare ?
Varför har dem enbart årsförsäkring numera ?

Killen jag pratade med i kundtjänst visste ju knappt vad klockan var och kunde inte svara på frågan. Att byta ägare till och från på hojjen låter ju grymt omständigt i mina öron.

/ Peter

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...