Trygg Hansa har infört årsförsäkring...

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Taskigt när man som länsförsäkringar uppger ett pris vid förfrågan och när man köpt hojen så talar dom om att Nej, du uppgav fel effekt förut, nu är försäkringen 200% dyrare....... Vaddå fel effekt? Vet bara den som står i reg-beviset. Drabbade en bekant till mig. Den hojen kommer att byta ägare två ggr per år..........

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Dom borde köra systemet billigt först, krascha och du får rejäl höjning. Fan sjukt att om jag t ex blir påkörd bakifrån med min bil så kommer det kosta mer att repa den än hojen om jag kvaddar den, ändå är bilförsäkringen en promille av vad jag betalar i mcförsäkring.

Dom borde införa så att man får en billig försäkring först, kraschar man så chockhöjer dom (om man är vållande naturligtvis). För majoriteten av hojåkarna är ju ändå inte med i någon typ av olycka.

Visst förstår jag försäkringsbolagen att dom måste ha igen pengarna, men börjar bli lite väl överstyr när man får betala mer för en trafil eller halvförsäkring / år än vad hojen är värd?

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Ok finns det någon som inte har betalt och sedan tecknat en ny året dårpå för samma bolag utan problem? Om det blir problem gör jag ett ägarbyte istället.

Din gsxr kan väl ändå inte vara så dyr på TH eller?? Tror nog inte det är värt besväret och kostnaderna som kan medfölja ägarbyten// avställningar// eller att skita i att betala försäkringen..
Min åsikt i frågan är iaf att ALLA borde betala sin försäkring utan gnäll,, kör något som man har råd med,,, DVS: Man ska ha kul per krona..:)
Inte faan blir våra försäkringskostnader lägre om alla ska börja mygla snarare så höjer bolagen ännu mer,, då är spiralen igång,, mera fusk för att kunna köra och bolagen lägger på några % till,, sen sitter vi här och gnäller igen..
Vems är då felet????:huvet
Inget personligt, hoppas du förstår det.. Bara en undran
Ha en underbar mc sommar

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Min hoj är inte så dyr på TH, men jag e student och får 2730 kr i månaden, samt nu juni-augusti får jag inge cash alls, därför betyder ett par tusen mycket för mig och jag måste mygla med ett ägarbyte. Vem f*n vill betala försäkring på vinterhalvåret när man inte kör den, om du vill det så varsågod.

Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Min hoj är inte så dyr på TH, men jag e student och får 2730 kr i månaden, samt nu juni-augusti får jag inge cash alls, därför betyder ett par tusen mycket för mig och jag måste mygla med ett ägarbyte. Vem f*n vill betala försäkring på vinterhalvåret när man inte kör den, om du vill det så varsågod.

Sorry, visste inte att du va student,, då svider det.
Men som jag uppfattade TH så har dom bara fördelat ut försäkringskostnaden på 12 mån istället för att ta ut 90% av försäkringens kostnad på 3 eller 4 månader, dvs att det är samma belopp men nu kan den va regad hela året så man har ju möjligheten att ta en sväng så fort vädret tillåter oavsett datum, passar mig iaf men det är ju därför jag åker gammal hoj..
Man måste anpassa sig och lära sig att prioretera rätt,, eller?:va
Vem tusan vill inte köra ny sporthoj? Bara försäkring emot,,:huvet

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Jo det stämmer men det kostar fortfarande mer att ha helår för mig än att ha avställningsbar. Årsförsäkring på mig går på ca 6000 kr, förra året när den var avställningsbar gick den på ca 3500 kr från 1 april - 1 sept. Så höjningen på sommarmånaderna va inte så stor för mig. Därför lönar det sig för mig att göra ett ägarbyte i år. Då tjänar jag ca 2500 kr vilket motsvarar en månads studiebidrag.

Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Jo det stämmer men det kostar fortfarande mer att ha helår för mig än att ha avställningsbar. Årsförsäkring på mig går på ca 6000 kr, förra året när den var avställningsbar gick den på ca 3500 kr från 1 april - 1 sept. Så höjningen på sommarmånaderna va inte så stor för mig. Därför lönar det sig för mig att göra ett ägarbyte i år. Då tjänar jag ca 2500 kr vilket motsvarar en månads studiebidrag.

OK!
Då är jag med.

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Ok har snackat med TH dom säger som några andra nämnt att betalar man inte försäkringen får man en påminnelse sen upphör försäkringen och man får inget skit.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ok har snackat med TH dom säger som några andra nämnt att betalar man inte försäkringen får man en påminnelse sen upphör försäkringen och man får inget skit.

sa dom nåt om hur det går året efter?misstänker att nåt jävelskap hittar dom väl på om man avslutar genom att inte betala

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Nä jag tror dom e medvetna om att folk kommer göra så här, det e ju ganska uppenbart att folk inte vill betala försäkring under vinterhalvåret, dom hoppas väl på att folk betalar en årsförsäkrings direkt så dom inte ställer av.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring