Trygg Hansa reparerar med Beg delar

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Asylum_Nakaza skrev:
varför kan inte försäkringsbolagen införa någon typ av "pot-system"? om man har betalat 20 tusen i 5 år så har man ju betalt för en ny hoj.. har man dessutom inte "använt" försäkringen så har man ju i princip gett bolaget en hoj. varför kan inte försökringsbolagen förstå detta? vore det inte enkelt att för en person som redan har gett exempelvis Trygghansa 50 tusen att få betala en mindre summa för "gott uppförande" eller nått... förstår ni mina tankar sporthojs-medlemmar?
Men Miljonen dom ska ut med för att du blir invalid sedan. Eller den miljonen som gick till killen du körde ihäl.
Personskadorna är dom som kostar och där är sporthojar överrepresenterade. Plastbitarna är inget problem för bolagen att pröjsa.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Ett litet förtydligande om kostnader....

Visst är det personskadorna som är det dyra för f-bolagen. F-bolagen sprider dock idag ut dessa kostnader över alla f-klasser vilket gör att vi i 7:an inte behöver stå för alla de dyra personskador vi skapar. (Vi är alltså subventionerade av de andra klasserna). Därför så är våra premier till stor del delkasko och vagnskada.

Tittar du på din premie så kommer alltså den stora delen från delkasko och vagnskada. Men när f-bolagen tittar bland sina utgifter är det personskadorna som suger mest pengar.

Tänk dig själv om en VD vid ett svenskt storföretag blir 100% invalid i en mc-olycka. Hans inkomst är kanske 200.000 i månaden. Staten täcker 80% av 7.5 basbelopp vilket är virka 19.000 i månaden, resten skall f-bolaget täcka upp.
181.000 kronor varje månad tills personen går i pension!!!!!
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Asylum_Nakaza skrev:
varför kan inte försäkringsbolagen införa någon typ av "pot-system"? om man har betalat 20 tusen i 5 år så har man ju betalt för en ny hoj.. har man dessutom inte "använt" försäkringen så har man ju i princip gett bolaget en hoj. varför kan inte försökringsbolagen förstå detta? vore det inte enkelt att för en person som redan har gett exempelvis Trygghansa 50 tusen att få betala en mindre summa för "gott uppförande" eller nått... förstår ni mina tankar sporthojs-medlemmar?

Då kan du bli ditt eger för. bolag

Sätt in 20t varige år på ett bankkonto

efter 5 år så får du kracha :p
 

s9d8as0vjk

Guest
JohanFök, varför är inte premierna inkomstberoende då ? Likväl som värdet på hojen räknas in så borde ägarens inkomst räknas in ...
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Trafikförsäkringen styrs av trafikskadelagen och den kan inte f-bolagen bestämma över själva lika enkelt som delkasko och vagnskada. Jag kan inte exakt hur premien skall styras men jag tror inte att du kan sätta en försäkringspremie på trafikförsäkringen som är inkomstberoende. Trafikskadelagen bestämmer oerhört mycket och det skulle förvåna mig om den gav utrymme för sådant.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top