trygghansa är ett skämt

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
luka skrev:
Frågade killen i trygg hansa båsdet på mässan vad de skulle ha för att försäkra den ducati räcerns som stod i deras monter. 21 år, kk i 5 år(lätt mc+tung) och bor i ödemarken... han slog och slog, men sa att han inte kunde lämna når svar... misstänker att det blev liiiiite för högt för att nämna... Undrade varför dom hade en sån hoj som reklam när ingen har råd att försäkra den hos dom, "den lockar folk" :kocko ... Tackar fan för det!....

Vi funderade också över det....hur fand e kan ha en sån dubbelmoral att lacka/dekala en Hypersporthoj från Ducati i Trygghansas färger... det borde vart en 125a eller en glidare de lackat... :7peta

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
Visst är premierna höga! Men skyll det på alla ollon som klotar 10 gånger på säsong! Om nu TH är så dåligt så är det väl bara ringa runt till något annat bolag och glömma TH. Onödig tråd! :6surkart

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
T-h

jag betalar 10200kr hel/helår för min gixxer 1000R-03
alt. att jag har den per månad för 1120 kr/mån
tycker det är helt ok faktiskt..så för mig är trygg-hansa bra :yoparty

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Nä det är ingen onödig tråd.

Är väl intressant o se vad det nya systemet innebär, Nu vet man ju att det inte hjälper oss ett skit!!!!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Von Vettet skrev:

Har på skoj kollat lite med TH...

Jag är 39 år, bor i zon1, A-körkort i 22 år, lika många skadefria år.

Min nuvarande VTR1000 -99, för årsförsäkring (HELförs.) vill dom ha 24.400 kr :huvet

En GSXR 1000 -03, för årsförsäkring (HELförs.) vill dom ha 52.700 kr :kocko

Är det samma TH vi pratar om, har du kollat vad din premie blir i "nya systemet"?

Tycker TH passerat gränsen... och är bara att konstatera att dom antagligen beslutat sig för att bli av med alla klass 7-kunder, allra helst dom som bor i storstadsområden. Får bara vara rädd för att andra bolagen följer trenden... då blir Sporthojar något enbart för dom som bor lite mer ensligt och är i pensionsåldern... :gråta

/B

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag trodde faktiskt att THs nya system skulle hjälpa sådana som Benkar och Ambulans, de som har fyllt 30 och har haft körkort länge. Att jag får en enorm höjning räknar man ju med, men om man inte ens som 35-åring kan äga en ny sporthoj så undrar jag vilka som fick det bättre med nya systemet? Iofs så kan man väl tänka sig att det har klotats en massa sporthojar som har varit försäkrade på pappa eller mamma och därför har premierna i den gruppen stigit. Sportcyklar är nog ett minne blott för oss under 60 snart.

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
thundercat
Intressant, intressant.
Jag betalar 1200:- för min stånka 650. (Hos TH)
Å ca 15.000 för min zx9:a (Hos TH)
Båda Hel/Hel givetvis.

Är 25 och bor på landet iofs, men såå jävla dryrt ska det inte vara för en stånka.

/ Viper

Det verkar som om vi som bor i storstaden ska straffas ordentligt. det skiljer 8800:- pengar det är inte lite det. Trodde fan att när man fyllde 30 (är 32 nu) så vart försäkringen billigare men ack nej inte hos TH kollade precis när jag hade tagit kort på en stånka 650 och då skulle dom ha 6000:- men nu 10000:- :kocko och att man kört lasbil/buss/taxi i en massa år skadefritt skiter dom i

Last edited:

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
hojjlös..
35 år, A-kort 9 år(skadefri) Sthlm, Spånga, GSX-R750-00
F-bolag TH
Premie nov-03: 15900:-halvförsäkring/helår
Premie jan-04: 8400:- halvförsäkring/helår!!! Nästan halva priset :tummenupp

Nu ska jag kolla upp vad hel/hel går på..

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag trodde faktiskt att THs nya system skulle hjälpa sådana som Benkar och Ambulans, de som har fyllt 30 och har haft körkort länge. Att jag får en enorm höjning räknar man ju med, men om man inte ens som 35-åring kan äga en ny sporthoj så undrar jag vilka som fick det bättre med nya systemet? Iofs så kan man väl tänka sig att det har klotats en massa sporthojar som har varit försäkrade på pappa eller mamma och därför har premierna i den gruppen stigit. Sportcyklar är nog ett minne blott för oss under 60 snart.

Ja, va fa...n, ska reklamera mitt hojliv, är det Allmänna Reklamationsnämden som gäller? När jag var 25 struttade gubbjävlarna (typ 35-40 år :lol ) omkring och skröt om sina låga premier, och när man väl är "gubbjävel" så är det Svindyrare än någonsin... :huvet

Men, ja, ja, var samma "skit" med premierna för Sporthojar precis mellan 80 och 90-talet, så många slutade köra hoj, bla pga höga försäkringspremier, bara dom riktiga entusiasterna blev kvar, dom som om inte annat körde med enbart trafikförsäkring och kraschkåpor. Lär bli samma sak snart, går ju tyvärr snart inte att hel/halv-försäkra en Sporthoj om man inte har rullator och/eller bor i ett torp i yttre skogen på det övre fjället i den bortesta landsändan... :va

/B

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Von Vettet skrev:
Har du fått årets premie, jag frågade på en exakt likadan hoj som du har, den skulle kosta 30 papp TH Hel/Hel i Zon 4, Jag är äldre än dig och skadefri +20 år :va

Green Eagle

Grönt är skönt
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
ZX7R
Fick sänkt premie av TH med två tusen så för min del ger jag personligen tummen upp, men jag förstår mej inte på deras nya system för det verkar ju inte gälla alla rakt över som blir äldre och har haft samma cykel i flera år.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Tips! Bojkotta tryggve hansa!!

Ja har haft såååååå mycke strul m trygg hansa,, helt otroligt!
Tänker aldrig i helvete anlita dom igen, o har förbjudit mina nära o kära att göra det samma.
Tipar er om att göra desamma. för att slippa en massa onödigt skit o betala en massa onödiga pengar som man ändå inte får nåt för.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Mina uppgifter:
22år
mckort sen 2002
vanligt sen 2000
Bor i jönköping
hoj: ducati monster 600 -2000

Mina alternativ:
Moderna försäkringar:
6400:- helförsäkring/helår
vagnskesjälvrisk 10 000:- !!!!!
stöld 2000:-

IF:
11000:- helförsäkring/helår
vagnskada: 2000:- tror jag. kanske 5. kommer inte ihåg.

Folksam:
9952:- helår/helförsäkring strypt 25kw
15465:- ostrypt
6000:- vagnskada
3000:- stöld

TRYGGHANSA: 23600:- helförsäkring/helår.

Trygghansa e alltså mer än dubbelt så dyra som IF!
E inte det rätt sjukt? med ungefär samma vilkor.

Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
yonsson skrev:
Mina uppgifter:
Mina alternativ:
Moderna försäkringar:
6400:- helförsäkring/helår
vagnskesjälvrisk 10 000:- !!!!!
stöld 2000:-

IF:
11000:- helförsäkring/helår
vagnskada: 2000:- tror jag. kanske 5. kommer inte ihåg.

Folksam:
9952:- helår/helförsäkring strypt 25kw
15465:- ostrypt
6000:- vagnskada
3000:- stöld

TRYGGHANSA: 23600:- helförsäkring/helår.

Trygghansa e alltså mer än dubbelt så dyra som IF!
E inte det rätt sjukt? med ungefär samma vilkor.

Jag får nästan dubbelt så dyrt på hojjen jag kanske köper hos iF och de andra bolagen, än vad jag ska få betala hos TH... Så det skiljer nog en del.

Jag är 26 iår och det gäller en Tiller -98

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Av alla försäkringsbolag som jag har ringt till så var det TH den som hadde bäst premie!

Bifogat

• TH.jpg
    TH.jpg
    121.9 KB · Visningar: 117
Last edited:

HanneZ

Guest
Folksam har gett mig ca halva premien jämfört med th o if, kollade även att försäkra en R1 på mig o de gällde samma där!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
OK, TH skrev fel kw i försäkringsbrevet så att dom sänkte precis min redan låga premien med nästan en tusenlapp!

Nya premien HEL/HEL på Triumph Speed III är 6014:- :hoppa :hoppa :hoppa

sm625

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Gixxer 1000

Jag ringde Th och kollade försäkring på min gsxr 1000 då fick jag ett pris på ca 29k... lät ju inte så kul.. Ringde ett par dagar senare till en kompis som jobbar på Th och undrade vad han kunde göra för premie.. det första han sa var att den som gett mig premien hade gjort fel., jippi tänkte jag tills han sa att den igentligen skulle kosta 40k.. så kul var det.. :huvet

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
StAnger skrev:
Min gamla hoj. En Fazer 1000 -93, kostade mig 52 000:- i HALVFÖRSÄKRING när jag precis hade tagit körkortet. Hade bara råd att teckna trafik på den hos TH för 14 000 :-. Trajjan som jag har nu kostar 14 000 :- i halv hos Folksam. Man lägger ju bara på luren så fort man pratar med TH. Konstigt att någon tecknar försäkring där överhuvudtaget. Ett sånt KalleAnka-företag så hälften vore nog :fatta!

Fazer 1000 från -93? :confused: Du menar inte FZR? Eller fanns Fazer 1000 redan då? :) Ursäkta spammet, men jag blev lite förvirrad :D

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Är det verkiligen så att det blivit mycket dyrare i år???
Jag blev oerhört positivt överaskad när jag idag ringde runt till de olika bolagen och frågade premie.
Efter att ha hört klagosången här plus att jag fick en skyhög premie förra året som jag efter mycket om och men lyckades få ner från 23000 till 13000 för halvförsäkring helår (med avställningsmöjlighet) så var jag riktigt orolig när jag lyfte på luren.
Resultatet var att jag utan snack skulle ligga kvar på samma premie som förra året hos IF.
Fått en offert om året runt försäkring på Folksam för under 12000 plus några andra mellan 12000 och 15000.
Alla gäller halvförsäkring. Hojen ifråga är en Fireblade -00. Jag har haft hojkort i 2 år med ett mindre avbrott för indragning. Bor i Uppsala som borde ligga ganska högt upp i dyr-rankingen.

Allihopa gav premier jag hade råd med och samtliga låg ca 10000 under de skambud jag fick förra året.
Fortsätter den här trenden så kommer inte jag klaga :banana

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...