Trygghansa ett skämt?

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Länsförsäkringar ville ha 16000 för hel/hel för min hoj. Det är ne -89 och kostade 15 o köpa.. Det är lite lurigt.. Samtidigt som jag vet att det inte är hojjen endast som man försäkrar. Om man har hojjen påställd men inte har någon försäkring kostar det typ 800kr per dag.. Sanslöst konstigt. Men bra.. FÖr de finns ingen anledning att ha de så.. Aja.. peace out

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Niklasinorr skrev:
2694845 Man skulle ju kunna börja leta försäkring innan förfallodagen på den gamla...typ?:tummenupp

Och om man missar det så kan man ta en tillfällig garageförsäkring. Poängen var ju att slippa betala dyra pengar till TFF...Men du tycker kanske det är okej med 190 spänn om dagen för en simpel garageförsäkring?:rolleyes:

Citat:
Inskickat av Niklasinorr
Det berodde ju på att den var påställd, ställ av när du säjer upp försäkringen så kan du leta en ny försäkring i lugn och ro

...utan stöld/brand försäkring

DU skriver ju att man kan ställa av - säga upp förs.- och sen leta ny förs. i lugn och ro. Då har du ju ingen stöld eller brand förs :huvet

Vad är oklart??????????

Sen tar väl TFF ut för en helförsäkring eftersom de inte vet om du brukat fordonet eller inte.

Fattar över huvud taget inte varför detta är en som nyhet för vissa! Äger du ett fordon så har man ju en förs. på det! Vare sig det är på- eller avställt!

Frozt skrev:
2695918 Bla bla. Om man har hojjen påställd men inte har någon försäkring kostar det typ 800kr per dag.. Sanslöst konstigt. Men bra.. FÖr de finns ingen anledning att ha de så.. Aja.. peace out
Var har du hittat den siffran:va

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Nu fick jag svar från IF

"Helförsäkring självrisk 6 000 kr kostar 15 124 kr per halvår, halvförsäkring - 6 148 kr per halvår och endast en trafikförsäkring hamnar på 4 582 kr per halvår."

Låter som trafikförsäkring blir mitt val om det blir IF. Borde installera ett GPSLarm också

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
Niklasinorr skrev:
2694737 Det berodde ju på att den var påställd, ställ av när du säjer upp försäkringen så kan du leta en ny försäkring i lugn och ro:tummenupp

det var när jag köpte den , på en helg.... men men nu har man lärt sig den läxan..... å fler kommer det :huvet

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mikey skrev:
2696040 DU skriver ju att man kan ställa av - säga upp förs.- och sen leta ny förs. i lugn och ro. Då har du ju ingen stöld eller brand förs :huvet

Vad är oklart??????????

Fattar över huvud taget inte varför detta är en som nyhet för vissa! Äger du ett fordon så har man ju en förs. på det! Vare sig det är på- eller avställt!

Suck...

Nej man har inte en försäkring bara för att man har ett fordon.
Det var ju inte heller det som det hela handlade om, frågan var ju varför han fick pröjsa till TFF...vad är det som är svårt?:rolleyes:

Vi tar det igen: Om hojen är påställd och försäkringen säjs upp så träder TFF in och det kostar skjortan...är alla med?

Om man ställer av hojen och säjer upp försäkringen så behöver man inte pröjsa skjortan till TFF, detta innebär dock att man inte har någon försäkring eftersom den sas upp...är alla fortfarande med?

Då kan man ta en tillfällig garageförsäkring, som inte kostar redan nämda skjorta, så är man skyddad och kan i lugn och ro leta en ny försäkring...ok?

Jag ställer mej vid svarta tavlan och skriver "Om jag säjer upp försäkringen så har jag ingen försäkring" 4000 gånger så har jag också lärt mej det...

devo81 skrev:
2696099 det var när jag köpte den , på en helg.... men men nu har man lärt sig den läxan..... å fler kommer det :huvet

Det är lätt hänt...men det är det som kallas erfarenhet:tummenupp

Last edited:

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
Sen tar väl TFF ut för en helförsäkring eftersom de inte vet om du brukat fordonet eller inte.

TFF tar bara för trafikförsäkring, dom skiter fullständigt i om man får något för sin egna hoj. Kostanden är som någon sa ca. 190:-/dag vilket ska motsvara lite dyrare än vad den dyraste trafikförsäkringen är, detta för att tvinga alla att ha trafikförsäkring om man skadar någon annan eller någon annans saker.

Sen vet vi alla redan att det oftast är dyrt att köra sporthoj, men det är skitkul, så varför allt klagande över försäkringar. När allt kommer till kritan och vi sitter på hojen och drar iväg en solig sommardag:yoparty , så tänker nog ingen av oss på försäkringskostnaden.

Hurra för sporthojar

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Niklasinorr skrev:
2696229
Om man ställer av hojen och säjer upp försäkringen så behöver man inte pröjsa skjortan till TFF, detta innebär dock att man inte har någon försäkring eftersom den sas upp...är alla fortfarande med?

Då kan man ta en tillfällig garageförsäkring, som inte kostar redan nämda skjorta, så är man skyddad och kan i lugn och ro leta en ny försäkring...ok?
Detta var ju precis det jag lade till när du föreslog att man kan stalla av - säga upp förs. - och sen i lugn och ro leta förs. :huvet
Jisses...

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Frozt skrev:
2695918 Länsförsäkringar ville ha 16000 för hel/hel för min hoj. Det är ne -89 och kostade 15 o köpa.. Det är lite lurigt.. Samtidigt som jag vet att det inte är hojjen endast som man försäkrar. Om man har hojjen påställd men inte har någon försäkring kostar det typ 800kr per dag.. Sanslöst konstigt. Men bra.. FÖr de finns ingen anledning att ha de så.. Aja.. peace out

ring de här:

http://www.bilsport-mc.com/

Jag hade oxå en GS500E (dock en 99:a) som första hoj o jag betalde 3700 hel/hel på mig hos de o jag var väl 20 då.

-=Gandy=-

why drag knee when you can drag tail ?
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1 -03
ringde till salusansvar idag och fick 7400:- halvförsäkring på en yamaha r1 -01.haft körkortet i två år, och 27 år gammal. billigaste jag har kunnat hitta iaf.

LilleSKUTT

heldre på drift(ing) än ur kurs
Gick med
2 Oct 2006
Hoj
ktm 640 lc4 -02
meed nya reglerna för försäkring går det inte ställa på ett fordon som man inte har trafikförsäkrat gick inte när jag skulle ställa på en bil jag har iaf

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Mikey skrev:
2696320 Detta var ju precis det jag lade till när du föreslog att man kan stalla av - säga upp förs. - och sen i lugn och ro leta förs. :huvet
Jisses...

Ja, och? Jag lade till det för att du ville det eftersom du förutsatte att folk inte fattade att om man säjer upp sin försäkring så har man ingen försäkring...

Jag fattar fortfarande inte vad det är du hänger upp dej på?

Är problemet att jag skriver att man i lugn och ro kan leta försäkringar fastän hojen är helt oförsäkrad? Det är väl upp till var och en isåfall. Bor man i Yttre Långsele så är inte en brand och stöldförsäkring en nödvändighet under den dom timmarna/minuterna/dagen eller vad det är frågan om som man letar försäkring. Dessutom börjar det vara ganska många som bara kör med trafikförsäkring och då spelar det ju heller ingen roll.

Har man tänkt ha den avställd en längre tid (eller om man bor i storstan) så är det väl lämpligt att skaffa en garageförsäkring men det handlade inte den här tråden om. Frågan gäller fortfarande huruvida varför TFF går in och pröjsar ifall försäkringen säjs upp och det var det jag svarade på och det har ingenting med någon annan försäkring att göra.
Ifall TFF står för försäkringen för din hoj så har den ju under den tiden iallafall inte någon försäkring annat än trafik...

Men återigen så har det inte med frågeställningen att göra, kan du släppa detta nu och förslagsvis gå hem och ta en bärs? Det skall iallafall jag göra...:öl :)

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Niklasinorr skrev:
2696445 Ja, och? Jag lade till det för att du ville det eftersom du förutsatte att folk inte fattade att om man säjer upp sin försäkring så har man ingen försäkring...

Jag fattar fortfarande inte vad det är du hänger upp dej på?

Är problemet att jag skriver att man i lugn och ro kan leta försäkringar fastän hojen är helt oförsäkrad? Det är väl upp till var och en isåfall. Bor man i Yttre Långsele så är inte en brand och stöldförsäkring en nödvändighet under den dom timmarna/minuterna/dagen eller vad det är frågan om som man letar försäkring. Dessutom börjar det vara ganska många som bara kör med trafikförsäkring och då spelar det ju heller ingen roll.

Har man tänkt ha den avställd en längre tid (eller om man bor i storstan) så är det väl lämpligt att skaffa en garageförsäkring men det handlade inte den här tråden om. Frågan gäller fortfarande huruvida varför TFF går in och pröjsar ifall försäkringen säjs upp och det var det jag svarade på och det har ingenting med någon annan försäkring att göra.
Ifall TFF står för försäkringen för din hoj så har den ju under den tiden iallafall inte någon försäkring annat än trafik...

Men återigen så har det inte med frågeställningen att göra, kan du släppa detta nu och förslagsvis gå hem och ta en bärs? Det skall iallafall jag göra...:öl :)

Jag tyckte bara att det inte var så vidare värst smart att inte ha någon förs. allt medan man letar ny eftersom man står med neddragna brallor OM tjuven skulle vara framme. (Alla bor ju inte som du i utopia där allt är perfekt)

Allt ditt dravvel om TFF har jag inget att säga om, fattar SOM JAG SKREV TIDIGARE inte vad som är problemet, borde väl alla veta att man enligt lag är skyldig att ha en giltig trafikförs. på ett inreggat fordon om det är i trafik :huvet

"Jag fattar fortfarande inte vad det är du hänger upp dej på?"
Då har du nog redan druckit för många bärs...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Mikey skrev:
2697049
Allt ditt dravvel om TFF har jag inget att säga om, fattar SOM JAG SKREV TIDIGARE inte vad som är problemet, borde väl alla veta att man enligt lag är skyldig att ha en giltig trafikförs. på ett inreggat fordon om det är i trafik :huvet

Alla är inte lika duktiga som dej på att ha koll vet du...det är faktiskt mänskligt att fela och då får plånboken tala istället, men du har förmodligen aldrig gjort misstag i ditt liv va?:näsblod

Och nej, jag bor inte i Utopia och jag har gärna en stöldförsäkring motsvarande, men världen är inte svart eller vit, det finns faktiskt, tro det eller ej, människor som bara kör med trafik på sina hojar eftersom dom inte har råd med annat. Men återigen så handlade inte den här tråden om det utan om TFF...

Är du alltid så här grinig eller har du en dålig hårdag?

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Niklasinorr skrev:
2697069 Alla är inte lika duktiga som dej på att ha koll vet du...det är faktiskt mänskligt att fela och då får plånboken tala istället, men du har förmodligen aldrig gjort misstag i ditt liv va?:näsblod

Och nej, jag bor inte i Utopia och jag har gärna en stöldförsäkring motsvarande, men världen är inte svart eller vit, det finns faktiskt, tro det eller ej, människor som bara kör med trafik på sina hojar eftersom dom inte har råd med annat. Men återigen så handlade inte den här tråden om det utan om TFF...

Är du alltid så här grinig eller har du en dålig hårdag?

Kanske skulle ha formulerat mig så här istället: Tänk nu på att om man säger upp sin försäkring för att man skall leta efter en ny så är mc:n inte stöld eller brandförsäkrad under de timmarna/minuterna/dagen...tänkte bara upplysa alla om det, ifall ni inte tänkte på det...isf ber jag om ursäkt.

I ställer för: "...utan stöld/brand försäkring"

:tungan

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Mikey skrev:
2697097 Kanske skulle ha formulerat mig så här istället: Tänk nu på att om man säger upp sin försäkring för att man skall leta efter en ny så är mc:n inte stöld eller brandförsäkrad under de timmarna/minuterna/dagen...tänkte bara upplysa alla om det, ifall ni inte tänkte på det...isf ber jag om ursäkt.

I ställer för: "...utan stöld/brand försäkring"

:tungan

:tummenupp

Jag tycker bara att man inte skall behöva berätta självklara saker för vuxna människor. Däremot så är TFF missen ganska lätt att åka på, hur vuxen man än är...

Kan vi dricka bärs nu då?:D

vulgopervot

kör så skiten ryker
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
Såld
vbg_snake skrev:
2692080 Jodå Swedie, jag vet ju att det nästan inte har någonting med priset på motorcykeln att göra egentligen. Men 30 000 för helförsäkring, känns som gata börjar suga rejält nu. Önskar jag hade någon polare i närheten som gillade att köra bana. Då hade jag satsat. Önskar också på att jag kunde mecka rejält :).

Jag ställde av min motorcykel sista augusti (osmart beslut märker jag nu) ;).
Så TFF borde inte komma och tjata på mig :) Jag skall försöka ringa runt och mejla och se.

Kanske kan få halvförsäkring för 16 000 / år och köra 6 mån. Själva slutsumman blir dock inte 8000.
fan snake du får köpa en ducce så du får en hyffsad försäkring :yoparty

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Swedie skrev:
2691891 Man betalar ju inte för hojens värde utan dina läkekostnader, eller andras utgifter (om du blir vållande). Men japp, mitt mål att köra på gata det här året kanske inte blir nått denna gång heller.

Jodå Swedie, går gööörfint att åka gata, se bara till att det blir motarden :tummenupp

1850 hel/hel, tack för det BilsportMC :yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...