Trygghansa skitbolag??

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Det är väl bara att byta till något annat bolag dårå???

TH har alltid haft premier som varierar pga "årstiden" och april är en av dessa högriskmånader och betalar du månads/halvårsvis så kostar denna månad/er mer men årsbeloppet blir detsamma.

Jag har 6000kr i års premie och för sommarhalvåret vill de ha 4500kr

Tyvärr är TH det bästa bolaget (för mig i alla fall) då bankörningar förutom smc:s är uteslutna...
I år fick jag en hel del försämringar i försäkringsvillkoren men villkoren ändras beroende på skadeutvecklingen.
MT03 är väl en typisk nybörjarhoj och får kanske därför sämre skadestatistik...

Inte alla har haft problem med utbetalningar efter skador - Farsan kraschade min bil och allt ordnades snabbt och effektivt - fick först ett "för lågt bud" som jag förkastade och därefter ett bättre. (detta verkar vara ett normalförfarande i branchen)

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Vad rekomenderar ni? Jag bor i Nässjö ~30000 invånare, 24 år och mc kort i 2. bor i lägenhet med garage.

Kollade på IF och det är DUBBELT så dyrt som Trygg Hansa på en Honda CBR 954 RR... då har IF ändå Honda special försäkring....

Vet att när jag skulle försäkra min bil för.. pfff 3 år sedan fanns det en sida som sökte rätt på det bolag som gav mej billigast försäkring. Vid det tillfället var det något företag i skåne som höll på med vete och sånt som skulle börja med försäkringar. fick en billig försäkring där.. någon som hört talas om denna websida som man kan söka så på.. den söker tydligen på massor av försäkringsbolags sidor...

Kolla folksam och salu ansvar, dessa 2 bolag låg på ca halva priset jämfört med övriga bolag, Dyrast var Bilsport och MC, de ville ha över 26 000/år i enbart trafikförsäkring. Salus ansvar ville ha lite knappt 9000 för halv/hel och Folkam ville ha 12 000 halv/hel (avställnngsbar). Om jag går SMC kursen så kostar halvförsäkringen hos folksam bara lite drygt 6 000/år.

Jag är 26 har en yamaha R6, har inget MC kort än och bor i innerstan i Stockholm så jag har sämsta möjliga förutsättningar att hitta försäkring :)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
2853852 Kolla folksam och salu ansvar, dessa 2 bolag låg på ca halva priset jämfört med övriga bolag, Dyrast var Bilsport och MC, de ville ha över 26 000/år i enbart trafikförsäkring. Salus ansvar ville ha lite knappt 9000 för halv/hel och Folkam ville ha 12 000 halv/hel (avställnngsbar). Om jag går SMC kursen så kostar halvförsäkringen hos folksam bara lite drygt 6 000/år.

Jag är 26 har en yamaha R6, har inget MC kort än och bor i innerstan i Stockholm så jag har sämsta möjliga förutsättningar att hitta försäkring :)
Fick en premie på enbart 267.000:- / helår för en HALVFÖRSÄKRING hos bilsport och mc. Detta var dessutom på r6an jag hade förra året..

Slå det om du kan :tungan

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Ja, trygghansa är skit. Hur lång tid skall det ta att få ordning på ett stycke inlösen av hoj.

1. +3 veckor innan besiktningsman kom och kolla in hojen på verkstaden
2. +2 veckor för att få papper ivägskickade till inlösen avdelningen
3. +2 veckor minst för att få den inlöst.

Jag har precis börjat på punkt 3.. Jag vet bara att folksam sköter sånthär bra mycket snyggare & snabbare.

Även om TH har bättre priser än andra bolag så skall jag säga upp hem, person & mc försäkringar jag har hos dem. För denna skiten vill jag inte veta av när det ska hända något igen.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Ja, trygghansa är skit. Hur lång tid skall det ta att få ordning på ett stycke inlösen av hoj.

1. +3 veckor innan besiktningsman kom och kolla in hojen på verkstaden
2. +2 veckor för att få papper ivägskickade till inlösen avdelningen
3. +2 veckor minst för att få den inlöst.

Jag har precis börjat på punkt 3.. Jag vet bara att folksam sköter sånthär bra mycket snyggare & snabbare.

Även om TH har bättre priser än andra bolag så skall jag säga upp hem, person & mc försäkringar jag har hos dem. För denna skiten vill jag inte veta av när det ska hända något igen.

då var de snabba!!!!

de tog dem 4 (FYRA) MÅNADER att lösa in min hoj....:va :va :va

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Du tror inte att det kan bero på att din krasch fortfarande ligger i en rättegång? :rolleyes:

då borde jag väl inte ha fått nå pengar än!!!!:huvet :huvet

jag är åtalad för vårdslöshet i trafik pga av bakhjulsåka..... som jag enligt åklagaren gjort på HUVUDLED.....

jag var EJ vållande till olyckan.... utan den bilist som sket i väjningsplikten..

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Missvisande namn dom har då.
Otrygg Chansa ! :-(
Jag har också bara hört dåligt om dom!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
då borde jag väl inte ha fått nå pengar än!!!!:huvet :huvet

jag är åtalad för vårdslöshet i trafik pga av bakhjulsåka..... som jag enligt åklagaren gjort på HUVUDLED.....

jag var EJ vållande till olyckan.... utan den bilist som sket i väjningsplikten..

Jag vet, men de har ju oxå en utredning att göra. Och i ditt fall var det ju i synnerhet komplicerat verkar det som med tanke på hur mycket rätten har krånglat.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det va fan vad alla gnäller på TH...:confused: Förutom en och annan pajas på kundtjänsten verkar det som om jag haft maximalt flyt för det har aldrig varit några problem med mina hojar + en bil.

Premierna är dessutom mkt konkurrenskraftiga: märkesförsäkring för Spettan på IF skulle tex kosta 3000 kr mer per år...

TH :yoparty :)

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag vet, men de har ju oxå en utredning att göra. Och i ditt fall var det ju i synnerhet komplicerat verkar det som med tanke på hur mycket rätten har krånglat.

ordet less och förbannad börjar få en ny innebörd!!!

fan ingen ide ens att börja rehab:a då jag lär ha kortet i jobbet...lika bra att inte rehab:a och vara sjukskriven.....

det räckte visst inte med 3,5 mån. i rullstol....nix nix...det ska jävlas!!

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2001 kawazaki zx12r
Har som en del andra inte haft några problem med T-H innan då jag tycker dom varit bra. Men nu när min försäkring skulle kosta efter att huvudförfallodagen gått ut 1/9. då den nu låg på ca 25000 per år helförsäkrad knappt 5000 i månaden. jag hittade en likadan hoj å kollade upp den 16000 låg den på, skit bra tänkte jag å ringde in å frågade (detta i början av augusti) varför dom sänkt så mycket å fick till svar din hoj har hamnat i en bättre/billigare klass (kör zx12r). när jag fick förlaget på papper så låg den nya premien på 27000. tycket jag var konstigt å ringde å frågade dom, dom svarade nej din hoj ligger på detta pris har alltid gjort, men lovade att dubbel kolla med supporten och åter komma efter 5 min. dagen gick å inget samtal kom. jaha tänkte jag när jag kom hem letade upp en likadan hoj igen så jag kunde kolla på T-H hemsida igen om jag gjort nått del förra gången jag kollade. 14000 låg den på nu, sparade offerten på deras hemsida. ringde dagen efter igen å sa att jag inte vill betala 27 för en hoj som ni har för 14 varför ligger min premie på det priset. hon som jag pratade med kunde inte fatta varför jag inte hade 14 och lovade att den person jag pratade med igår skulle kontakta mig i den snaraste (ringde kl 10) dagen gick men inget samtal förrän kl blev 17 så ringde hon upp mig. nu hade hon svaret på min fråga om varför jag hade 27 och inte 14. jo eftersom du har din hoj försäkrad hos oss så kan vi inte sänka den men hade du tecknat en ny försäkring så hade du fått det lägre priset. men om du inte har den försäkrad alls hos på 6 månader kan du nyteckna igen. Så jag sa uppförsäkringen. dessutom hade jag betalt in premien augusti månad som den vore påställd, ställde av 31/7. d.v.s. jag hade betalt knappt 5000 för mycket, då årspremien avställd ligger på ca 1300 har fått tillbaka ca 2600 ringde igen till dom och undrade när jag skulle få resten av pengarna då den stod ca 20 dagar på avställningsförsäkringen innan jag sa upp den. Men få till svart nej det stämmer du har förmodligen en skuld till oss och det är rätt du ska inte ha tillbaka mer pengar. men det konstiga är att den har varit påställd ca 2,5 månader och förra månaden fick jag tillbaka knappt 1500 för jag betalt in för mycket.......nu är IF tecknat ca 40000 om året men mindre premie per månad 3600. lycka till i försäkrings djungeln.

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Jag är 30. kör r1.a 99a jag har 5100:-/ per år i trafik. bra mycket billigare
än andra skitbolag kan erbjuda iallafall!
Bara för vissa har haft problem har inte alla det. Så kanske det går för skenförsäkrare??? Kolla självrisken med som ett exempel.
Vad vet jag.

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2001 kawazaki zx12r
billigast är dom ju fortfarade för mig om man kolla per år men då jag inte kör så mycket har jag börjat bryr mig om vad det kosat per månad men kommer troligen att ta T-H igen om jag få för 14000 per år då det fömodligen kommer att bli billigre ändå. nu är hojen ändå avställd ända fram till våren. då jag har haft T-H länge så har jag även en hoj som blivit kvadda och fick en bra bemötande då och fick ut en summa jag blev nöjd med. men skrev bara om mitt senaste möte med dom.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag är 30. kör r1.a 99a jag har 5100:-/ per år i trafik. bra mycket billigare
än andra skitbolag kan erbjuda iallafall!
Bara för vissa har haft problem har inte alla det. Så kanske det går för skenförsäkrare??? Kolla självrisken med som ett exempel.
Vad vet jag.

hojen stog på mig....

och jag får fan knappt ut min löne-ersättning....

ska invaliditetsbedömas snart...undrar när den ersättningen kommer..

fast utrustningen var de grymma med pynta...tog 2 veckor typ!!!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha