Tsunamin i Japan

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
OK!

Det som inte kan hända har alltså hänt i FYRA av TRE reaktorer. SAMTIDIGT.

Och man har börjat evakuera personal från kraftverket.
Finns det någon kvar på anläggningen som försöker göra något.
Hade jag varit anställd av TEPCO så hade jag suttit på planet just nu.
Och då inte i det Japanska luftrummet.

Är visst 50 st kvar för att pumpa vatten, de fick väl inte VAB-ledigt.

Flyga är inte heller så bra i strålningssynpunkt, oavsett var på jorden man gör det (kosmisk strålning).

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur än jag nu ser fram emot bilddokumentation av i a f Geisha-aktiviteten kan det vara värt att notera UD:s senaste rekommendation angående resor till den uppgående solens rike:näsblod. Att åka iväg för att leta mat och transport under ett antal veckor kanske inte riktigt vad Ni tänkt Er...:gnissla

Med tanke på våra resplaner får man hoppas att "the big one" dröjer minst 1.5mån... :gnissla FAAN, jag ska ju bada varma källor, klättra Fuji, dyka på Ishigaki och hinna klä ut mig till Geisha!!! :mad:...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och på Aftonbladet snackar dom i princip om ond bråd död. Mätaren vissar förhöjda värden strax men sen bara normal bakgrundsstrålning (vad vi alltid utsätts för).
Igår såg jag att Aftonblaskan i rubrikerna skrev något i stil med:

HÄRDSMÄLTA
Folk flyr i panik - tusentals döda

Sen glömde de nämna att folket som omkommit har dött i tsunamin/jordbävningen och inte i någonting relaterat till kärnkraftverket.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Och på Aftonbladet snackar dom i princip om ond bråd död. Mätaren vissar förhöjda värden strax men sen bara normal bakgrundsstrålning (vad vi alltid utsätts för).

Fast det är ju anmärkningsvärt att en geigermätare som befinner sig över 30 mil från kärnkraftverket med problem faktiskt registrerar förhöjda strålningsvärden öht. Tydligen har tom. själva reaktorinneslutningen i reaktor2 brustit, och man har uppmätt akut skadliga strålningsnivåer intill verket, så det är nog lite mer än bakgrundstrålning det är frågan om...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tusentals människor döda.
Diskusionen handlar om något som man kanske kan bli sjuk av inom några årtionden?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Igår såg jag att Aftonblaskan i rubrikerna skrev något i stil med:

HÄRDSMÄLTA
Folk flyr i panik - tusentals döda

Sen glömde de nämna att folket som omkommit har dött i tsunamin/jordbävningen och inte i någonting relaterat till kärnkraftverket.

Typiskt upplagesäljare. Alla orden är ju rätta men att idioterna blandat flera dagars nyheter.
Undrar om de gillar att skapa panik.:va

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kruxet just nu är väl att förvaringen av uttjänat kärnbränsle står och brinner i reaktor 4.
:död

Det låter som den branden har slocknat nu, men byggnaden är skadad.
Utsläppen är just nu låga och inte så skadliga.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Enligt Aftonhoran är det i princip apocalyps, nu kan vi dra ner rullgardinerna, ta på oss kopparhattarna & gömma oss i källaren.
Men tack för den här tiden!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Hur än jag nu ser fram emot bilddokumentation av i a f Geisha-aktiviteten kan det vara värt att notera UD:s senaste rekommendation angående resor till den uppgående solens rike:näsblod. Att åka iväg för att leta mat och transport under ett antal veckor kanske inte riktigt vad Ni tänkt Er...:gnissla

Mnjo... vi noterade det nu på morgonen :(

Fast skit samma, just nu känns det som det kvittar. För oss är det bara en semesterresa (även om jag sett fram emot Geisha-grejen... :tuttar).

Nu är det väl bara att hålla tummarna för de stackare som redan har sina liv i spillror, och alla andra som riskerar att drabbas. "-Jordbävning, tsunami och... (trumvirvel) ...till efterrätt några härdsmältor på det, vassegoo gott folk!" Ett Kinderägg av olycka. Tragiskt är bara förnamnet känns det som. :(

Damen har iaf pratat med SAS idag, och de erbjuder pengarna tillbaka på alla resor till Japan med avresedag fram till den 31 mars. Datumet kan komma att skjutas framåt beroende på utvecklingen.

Faan, vi är väl glada pensionärer nästa gång man kan åka dit... :brinnerup

Men som kan drabba över 15,000,000 bara i Tokyos närområde...

Hur är läget för dig? :confused:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...