Tsunamin i Japan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det börjar se ganska illa ut nu...

Fukushima prefecture says Tepco's no.1 reactor ceiling has collapsed - Jiji
by Reuters_TonyTharakan at 3/12/2011 8:34:47 AM9:34

Tepco says explosion may have been hydrogen used to cool Fukushima plant - Kyodo; Tepco says 4 people taken to hospital after reported explosion, no word on condition - Jiji
by Reuters_TonyTharakan at 3/12/2011 8:20:55 AM9:20

Outer structure of building that houses reactor at Fukushima plant appears to have blown off - NHK
by Reuters_TonyTharakan at 3/12/2011 8:12:43 AM9:12

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Undrar hur räddningsarbetare som tänkt åka dit och hjälpa tänker... Med ett kärnkraftverk som håller på att gå åt pipan, i närheten.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
alltså lugn du som kan japanska eller har kompisar som kan, berätta vad som händer, hoppas du kommer därifrån fort ifall det behövs.

Ännu värre skalv kan vänta Tokyo

Fredagens skalv i Japan och de tusentals efterskalven utesluter inte risken för det värs*ta skräckscenariot: Det stora Tokyoskalvet som världens seismologer väntar på. "Det har gått flera tiotals år över tiden, men det kommer", säger Ari Tryggvason, seismolog på institutionen för geofysik vid Uppsala universitet.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/annu-varre-skalv-kan-vanta-tokyo

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Wiseguy, skulle precis själva länka till ett likadant klipp...

Men fan va sjukt!!! jag personligen tror att det lär vara värre än vad som sägs och raporteras från japan om det exploderade kärnkraftverket... Läste att det har raporterats om en radioaktiv läcka... :( :död

Edit: Hittade precis det här också, som visar en radioaktiv höjning.. i TYSKLAND..? Om det är sant eller ej, det vet jag inte men om man ska tro diagrammet så tyder det ju på att Tyskland har fått högre radioaktivitet. :eek:

http://inters.bayern.de/mnz/php/ifrmw.php?station=812&komp=207&tbltyp=2

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Undrar hur räddningsarbetare som tänkt åka dit och hjälpa tänker... Med ett kärnkraftverk som håller på att gå åt pipan, i närheten.

har man kunskapen och den verkligen behövs + det är beräknat befogat så åker man.

jag personligen tror att det lär vara värre än vad som sägs och raporteras från japan om det exploderade kärnkraftverket... Läste att det har raporterats om en radioaktiv läcka... :( :död

är du säker japanerna? kanske är de vana med svåra situationer?

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
är du säker japanerna? kanske är de vana med svåra situationer?

Tror inte att vi får veta hela sanningen helt enkelt, för att dom kanske heller inte vet hela sanningen om hur det igentligen står till med kraftverket. Dom vill inte sprida panik antar jag. Men det är bara vad jag tror. Kanske har jag sätt för mkt film :)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Tror inte att vi får veta hela sanningen helt enkelt, för att dom kanske heller inte vet hela sanningen om hur det igentligen står till med kraftverket. Dom vill inte sprida panik antar jag. Men det är bara vad jag tror. Kanske har jag sätt för mkt film :)

hoppas, om det nu spelar någon roll, tjenobyl blev som det blev.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Citat:
Tepco says explosion may have been hydrogen used to cool Fukushima plant - Kyodo; Tepco says 4 people taken to hospital after reported explosion, no word on condition - Jiji
by Reuters_TonyTharakan at 3/12/2011 8:20:55 AM9:20

Väte för att kyla, är inte det att be om problem?

Borde ju räcka med en liten läcka för att explosionsrisk ska uppstå, man bör ju t.ex undvika att ladda batterier i slutna utrymmen p.g.a den lilla mängd vätgas som bildas, att då släppa ut en större mängd i ngt som väl kan beskrivas som ett slutet utrymme känns som en dum ide, någon kärnkraftsbyggare på forumet som kan förklara?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Helvete helvete helvete! Detta kommer verkligen att gå åt skogen! :död

Höjda mätvärde i Tyskland? Kan det verkligen ha med Japan att göra. Kan verkligen något blåsa från Japan till Tyskland på så kort tid?

\Masonit

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Men fan va sjukt!!! jag personligen tror att det lär vara värre än vad som sägs och raporteras från japan om det exploderade kärnkraftverket... Läste att det har raporterats om en radioaktiv läcka... :( :död

Som nyhetsraporteringen från Japan avslöjar har de säkert allvarliga problem med åtminstonde ett kärnkraftverk. Eventuellt har en härdsmälta inträffat.

Bristen på saklig information från japanerna tror jag helt enkelt beror på att de själva inte har full överblick i exakt vad som har hänt och bara rapporterar det som de är helt säkra på. Allt annat än att bara vara 100% saklig är rent förkastligt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det intressanta är väl vad som exploderat.
Att det inte var en kärnreaktion är ju klart då den var en för förhållande lite smäll.

-Men var själva explosionen i reaktortanken = BIG Problem
-Var den utanför reaktortanken och själva tanken skadades och läcker = big problem
-Var den utanför och själva reaktortanken är intakt = problem men det går att hantera på sikt.

Helvete helvete helvete! Detta kommer verkligen att gå åt skogen! :död

Höjda mätvärde i Tyskland? Kan det verkligen ha med Japan att göra. Kan verkligen något blåsa från Japan till Tyskland på så kort tid?

\Masonit

Lika bra att sälja eventuell hoj till mig riktigt billigt då vi alla kommer att dö snart...
:tungan

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Av nyhetsrapportering på utländska kanaler att döma så handlar explosionen i Fukushima om någon intilliggande byggnad och inte själva reaktorn så ni kan nog lugna ner er en aning (för stunden).

Kika på SkyNews eller något så får man en betydligt mer sansad bild av situationen.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Lokala nyheter meddelar mätvärden i området minskade efter explosionen. Man verkar säker på att inre behållaren är intakt. Nu ska man begrava den i havsvatten för att kyla ner.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Reactor ceiling de pratar om är vad jag sett bjälklaget i reaktorinnerslutningen som ska sköta pressure-suppressureprincipen, dvs trycknedtagning (man blåser ner övertryck från ett utrymme ner till en kondensationsbassäng, vilket minskar trycket). Illa är det, men enligt rapporterna så är själva reaktorinnerslutningen fortfarande tät i sig.

Sen ska det nämnas att det är en lättvattenreaktor, en helt annan typ av konstruktion än Tjernobyl (sk RMBK-typ) och har inte ett explosivt förlopp vid frilagd härd som den. Det värsta som kan hända är härdsmälta som tar sig genom tankbotten och lägger sig på botten av reaktorinneslutningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Säkert har det redan nämnts, men jag fattar inte riktigt hur vågen kan komma från Japan till LA på 9tim enl SvDs grafik idag. :va
Det är väl en 8-9 tim flyg, går vågen lika fort som ett flygplan? :gnissla

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Säkert har det redan nämnts, men jag fattar inte riktigt hur vågen kan komma från Japan till LA på 9tim enl SvDs grafik idag. :va
Det är väl en 8-9 tim flyg, går vågen lika fort som ett flygplan? :gnissla

Enligt Sky News så gick vågen i ca 500 mph så det är väl inte så långt ifrån ett flygplan.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping