Tsunamin i Japan

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
hur hänger det ihop med alla kärnkraftverk de har...

Verken är väl byggda för att snabbstoppa vid jordbävningar, så jag antar att det är flera verk än dom som drabbats rent fysiskt som i nuläget står still. Har för mig att det tar en liten tid att få igång produktionen efter ett snabbstopp så det 25% bortfallet är väl bara tillfälligt?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eller så har de avreglerat elmarkanden så alla bolagen stryper tillgången till el när den är som störst.
Det är i varje fall så som det skulle fungera i Sverige ifall vi råkade ut för en jordbävning, tsunami, härdsmälta & vulkanutbrott samtidigt.
:glömdet

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Eller så har de avreglerat elmarkanden så alla bolagen stryper tillgången till el när den är som störst.
Det är i varje fall så som det skulle fungera i Sverige ifall vi råkade ut för en jordbävning, tsunami, härdsmälta & vulkanutbrott samtidigt.
:glömdet

De senaste två vintrarna har det funkat så utan varken jordbävning, tsunami, härdsmälta eller vulkanutbrott har jag en svag känsla av? :va

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
De senaste två vintrarna har det funkat så utan varken jordbävning, tsunami, härdsmälta eller vulkanutbrott har jag en svag känsla av? :va

Sant. Enl EON och dom andra idioterna är vinter ett utmärkt tillfälle att stänga en 20-30% av svensk elkapacitet för "underhåll"....Att avreglera elmarknaden framstår mer och mer som ett gigantiskt misstag. Man kan tycka vad man vill om att staten driver en sån verksamhet men det fungerade åtminstone då...:gnissla

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
En bild säger mer än tusen ord. Obeskrivligt att titta igenom det här bildalbumet.

http://framework.latimes.com/2011/0...n-in-aftermath-of-8-9-earthquake-in-japan/#/0

Det som slår mig mest är att vattnet verkar ha nått så mycket högre upp än tsunamin 2004. Hus och båtar som står uppe på 3- och 4-våningshus. :confused:

Inte för att det är det viktigaste men undrar just hur mycket materiella värden som gått förlorat. Där verkar det också ha förstörts mycket mer än 2004. Det var ju mest bungalows som blev till kaffeved då. Och hur faan gör man när man ska frakta tillbaks stora fartyg som ligger kilometer från havet?

Stackars japaner. Fyfan. Men å andra sidan, är det några som kan hämta sig från sånt här så är det dem.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En reaktor exploderade i natt...
Ny tsunamivarning utfärdat.

Det som slår mig mest är att vattnet verkar ha nått så mycket högre upp än tsunamin 2004. Hus och båtar som står uppe på 3- och 4-våningshus. :confused:

Inte för att det är det viktigaste men undrar just hur mycket materiella värden som gått förlorat. Där verkar det också ha förstörts mycket mer än 2004. Det var ju mest bungalows som blev till kaffeved då. Och hur faan gör man när man ska frakta tillbaks stora fartyg som ligger kilometer från havet?

Stackars japaner. Fyfan. Men å andra sidan, är det några som kan hämta sig från sånt här så är det dem.

:va har väl med att göra hur det ser ut där vågorna slår in..

Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Nan som hittat nan info ang hur radioaktiviteten kan komma att spridas?

Jag sitter nere i filippinerna, ar val en 300 mil fran fukushima.

Hade inte en aning om att jordbavningen intraffat utan det var tack vare en svensk tjej som satt brevid a googlade tsunami philippines som jag lutade mig over a fragade "va?"
Vart inte paverkad som tur ar..

Sag aven en artikel pa Ab ang "supermane" och jag tog 2 foton pa manen den kvallen nar tsunamin va igang a pa ena bilden ar manen hogt upp pa himmelen a 2 timmar senare ser det ut som den ska traffa vattnet, hmmm

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag hörde på nyheterna att 25% av strömförsörjningen i japan är borta. Det är en hel del. :gnissla

Om det (förutom ett par reaktorer) spolat bort lite ledningar och transformatorer, så tror jag att 25% kan försvinna ganska fort.
Ingen som kommer ihåg när en station brann i Sverige för en del år sedan och halva landet blev strömlöst?

Edit: Jag har händelsen i färskt minne.
Kollade "Wikipedia".
1983.
Fan vad gammal man börjar bli.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping