Tsunamin i Japan

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har följt bilder på nyhetskanalerna hela morgonen och det ser inte bra ut. Tippar på 2-300 000 döda, då det inte hann varnas ordentligt... Epicentrum låg bara 15 min från kusten tydligen.

Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Det känns inte som det bästa stället att resa till i nuläget! Vi skulle resa dit den 25 mars på semester, har suttit nu på förmiddagen och avbokat resa, hotell och Japan rail pass.

Det ser inte bra ut på de bilder som visats och sen alla andra länder som kan drabbas av tsunamis pga denna jordbävning.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
2 till 300.000 det var en bred gissning det;)

Dock är det över 2 stycken, 26 bekräftade. 300.000 tror jag verkligen inte det blir. Tror det slutar på ett betydligt mindre antal än 2004.

Ja, får hoppas du har rätt... Det var acheprovinsen som drabbades hårdast -04 och där var det väl mest plåtskjul till byggnader. Japan har redigare byggnader.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men nu är skillnaden fundamental mellan världens tekniskt mest utvecklade land och U-länderna runt Indiska oceanen. Runt Indiska oceanen bor det långt mer människor än efter den Japanska östkusten samt att dom bor i kojor och plåtskjul i största allmänhet medan japanerna bor i jordbävningssäkra hus och har oerhört avancerade varningssystem.

Även fast varningarna inte hann i tid vågar jag säga att dödssiffrorna kommer vara låga.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
2 till 300.000 det var en bred gissning det;)

Dock är det över 2 stycken, 26 bekräftade. 300.000 tror jag verkligen inte det blir. Tror det slutar på ett betydligt mindre antal än 2004.

Iof sas det väl även då att det var 10-20stycken i början, innan det hade räknats.

Nu är ju Japan ett mycket modernare land så borde gå fortare där att få korrekta siffror.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Man kände luften röra sig inomhus och då är det ett rejält skalv. Vi evakuerade kontoret och jag skickade hem mina anställda när det andra skalvet kom. Tyvärr är de flesta tåg inställda och det är svårt att komma i kontakt med anhöriga via telefon. Otäckt var det iaf och efterskalv pågår fortfarande.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Detta var andra gången jag upplevt en jordbävning. Första gången i onsdags... :gnissla

Det var riktigt otäckt.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...