TT600R; minska risken för motorhaveri!

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
OK, har nu följt edra (flera ägare av TT600R) råd om att ta lossa kopplingskåpan för att kolla kilglapp i primärdrev samt balansaxel. Hur gör jag nu då? Hojen är körd 1600 mil och enligt mina öron kan man eventuellt tycka att det låter lite "slitna ramlager" från motorn när man drar på gasen lite. Inte på tomgång dock. Har alltså loss kåpan nu och tittar på underverket. Inget ser ut att vara rört eller löst, men bör jag knacka låsbrickorna raka och känna på muttrarna? Eller ska jag låta det hela vara ifred om allt ser tight ut?? Om jag ska komma åt balansaxelns mutter bör jag ju dessutom lossa på kopplingspaketet... Bra idéer och tips om eventuella specialverktyg som behövsför att spänna muttrarna emottages!
 

TTR-smisk

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
1999, Yamaha TTR600
Haveri

Muttern på balansaxeln låser mha en låsbricka.

Låsbrickan hindras från att rotera runt axeln med en liten pigg/tagg/läpp/flärp som vilar i krysskilsspåret (någon mm bred).

Piggen till min låsbricka hittade jag bredvid kopplingskorgen - i samband med att jag fick riva isär exakt HELA motorn - eftersom den gått av.

När piggen går av finns eg ingenting som hindrar muttern att gänga upp sig. Så skedde, och balansaxeln tappade synken med vevaxeln - som förenade sig med balansaxeln på ett icke fördelaktigt sätt, så att säga...

Vad som hände?
Bakhjulslås, frikoppla (reflex), stanna vid vägkanten, kallsvettas, konstatera att jag lever och är hel, känner på kicken - stum, parkerar, ringer, bärgar, skruvar... gråter en skvätt, skruvar mer, letar prylar, gråter igen, snart säsong, fan. vad göra?, läser forum, skriver här och nu.:glömdet

Mitt råd?
Kolla krysskilsspåren.
Byt låsbrickan om du nu tar bort den av ngn anledning.


//Stefan
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
OK, tack för det; det är precis dendär upplevelsen jag INTE vill vara med om! Men, kan nån visa på bra instruktioner för i vilken ordning och hur prylarna ska lossas samt bultas ihop igen. Vill gärna ha alla verktyg tillgängliga förrän jag börjar...
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
...eller är det så att det går att konstatera att allt är okej UTAN att öppna något??? Menar bara, hur ska jag se krysskilspåren utan att ta bort låsbrickorna och för at komma åt balansaxelmuttern måste ju kopplingskorgen bort, eller hur?

Har hittat manual på hur grejerna ska isär och ihop och konstaterat att man behöver två specialverktyg; ett för att hålla kopplingskorgen för att lossa dess mutter samt ett annat för att hålla svänghjulet för att få upp muttern till primärdrevet... Om det finns tips på gds metoder istället för dessa specialverktyg vore det ju toppen!
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Jag behöver hjälp att undersöka sammma sak. Då jag hört något ljud när jag accelererar (ej vid stillastående när jag gasar) så vet jag inte om de är ett okej ljud eller om de är något fel. Jag försöker lyssna var det kan vara och eventuellt är det på vänster sida av motorn.

Jag är absolut ingen mekare (tanka och köra-typen men med baskunskaper) så jag behöver hjälp, hur låter dessa missljud och hur öppnar jag och kollar? När man öppnar den vänstra kåpan, vad händer? Måste jag tömma hojen på olja först o.s.v?

Kanske är de ett vanligt ljud jag hör när man accelererar, det liksom klapprar..oftast på växel 2-4.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
OK, tack för det; det är precis dendär upplevelsen jag INTE vill vara med om! Men, kan nån visa på bra instruktioner för i vilken ordning och hur prylarna ska lossas samt bultas ihop igen. Vill gärna ha alla verktyg tillgängliga förrän jag börjar...

ALLT det där finns det genomgående bilder och förklaringar på i min byggtråd tråd. -Jag flyttade den till hojbyggen så nu vet du vart den tog vägen:tummenupp

Jag behöver hjälp att undersöka sammma sak. Då jag hört något ljud när jag accelererar (ej vid stillastående när jag gasar) så vet jag inte om de är ett okej ljud eller om de är något fel. Jag försöker lyssna var det kan vara och eventuellt är det på vänster sida av motorn.

Jag är absolut ingen mekare (tanka och köra-typen men med baskunskaper) så jag behöver hjälp, hur låter dessa missljud och hur öppnar jag och kollar? När man öppnar den vänstra kåpan, vad händer? Måste jag tömma hojen på olja först o.s.v?

Kanske är de ett vanligt ljud jag hör när man accelererar, det liksom klapprar..oftast på växel 2-4.

Tyvärr är det nästintill omöjligt att säga vad det kan bero på när det är konstiga ljud om man inte kan lyssna och/eller jämföra med annan hoj.
Jag har själv upptäckt att kicken som på min hoj är lite glapp i leden ibland kan skapa allehanda konstiga oljud. Den nedre kedjerullen är också en källa för en hel del kostigt ljud, dock bara i bland och av anledning till att lagret inte har presspassning på axeln/bulten så den kan klappra lite.
Det skulle kunna vara spikningar du hör? Avgasläckage?
Eftersom det bara sker när du accelererar måste det ju vara en ljud som uppkommer vid antingen belastning av motorn eller av drivpaketets/hjulens röresle. -Det är inte en skruv till någon av bromsskivorna som gängats upp och tar i någonstans?
 
Last edited:

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Kan ju vara något med kedjan..ska försöka lyssna mer nära utan hjälm nästa gång och se.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Garanterat muttern på veven som gängat upp sig en aning och smidd kilen lite. Muttern kan kännas sitta bra men ska liks förbenat dras åt hårdare. Bäst är att ta lös den och kolla så inte kilen blivit smidd till för liten dim . Man brukar få endera köpa en ny krysskil eller göra en egen som är en aning för stor faktisk så man får tvinga på drevet med våld,,,(klart bäst) Och tokrengöra gängorna och på med locktite mod starkast + dra stenhårt. Då kan det hålla riktigt länge.... Skulle det mot förmodan inte vara detta fel så är risken stor att kammen nött ner sig i glidlagren i toppen så kammen ligger o hoppar:gnissla.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Kan bidra med att jag utfört "operation kolla krysskilsspåren" nu efter att en vänlig kollega fixat specialverktygen som behövs för detta (att hålla i kopplingskorgen samt att hålla i svänghjulet). Mitt kilspår var dock i nyskick, men jag böt ändå kil + låsbricka samt locktitade gängorna och drog till 80Nm istället för det angivna 60Nm. Det finns också Loctite för att fylla ut glapp, typ om kilen sitter löst, så det kan också vara ett alternativ.

lmfmats

Glömde en grej; det som jag misstänker att för lite ljud i min motor KAN vara ett litet, litet glapp i antingen kolvbulten eller vevstakslagret. Märkte detta då jag höll i svängjulet med specialverktyget (40 cm hävarm) och vippade svagt lite uppåt och neråt med detta.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Kan bidra med att jag utfört "operation kolla krysskilsspåren" nu efter att en vänlig kollega fixat specialverktygen som behövs för detta (att hålla i kopplingskorgen samt att hålla i svänghjulet). Mitt kilspår var dock i nyskick, men jag böt ändå kil + låsbricka samt locktitade gängorna och drog till 80Nm istället för det angivna 60Nm. Det finns också Loctite för att fylla ut glapp, typ om kilen sitter löst, så det kan också vara ett alternativ.

lmfmats

Glömde en grej; det som jag misstänker att för lite ljud i min motor KAN vara ett litet, litet glapp i antingen kolvbulten eller vevstakslagret. Märkte detta då jag höll i svängjulet med specialverktyget (40 cm hävarm) och vippade svagt lite uppåt och neråt med detta.

HAr du glapp på svänhjulet så är det ramlager som ska bytas och inget annat. Du kan däremot känna om vevlager är paj genom att hålla på kolven å dutta med svänghjulet lite lite fram o tillbaka o se om det är glapp åt det hållet... men radiellt ska det icke glappa om det är vevlager som är käzz
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
HAr du glapp på svänhjulet så är det ramlager som ska bytas och inget annat. Du kan däremot känna om vevlager är paj genom att hålla på kolven å dutta med svänghjulet lite lite fram o tillbaka o se om det är glapp åt det hållet... men radiellt ska det icke glappa om det är vevlager som är käzz

Som jag tolkar hans förklaring till "vickande" så är det att man kan vrida veven något utan att kolven rör sig vilket låter rimligare än att de gigantiska rulllagrena som ramlagren består av skulle vara glappa.
Lilländan på vevstaken är dock ett erkänt problem på dessa motorer. Vevlagret är ett bastant rullager även det som kräver fantastiskt mycket stryk för att vara så slitet att det börjar glappa radiellt. Börjar det glappa i ett ruillager brukar det smälla till ganska snabbt då dem inte tål slagbelastning.
Ingen fara på taket, en ny stake med lager är förvånansvärt överkomlig i pris.
Jobbigare är ju att byta:gnissla

Nåja, jag löste det genom bussning med Ampco18 och kulpening samt nytt vevlager. -Overkill precis som allt annat i min motor. Hade inte Stig på Stigs motor i Axvall:tummenupp tyckt att en Faliconstake var fruktansvärt onödig hade det suttit en sådan i istället.
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Jag håller på och utersluter om det är något som slår mot något annat som t.e.x skyddsplåten men jag vette tusan...det låter som det är från vänstra sidan av motorn...klapprar när motorn belastas..inte om jag har höga varv.

Kan ju vara kedjan som slår mot något...tycker det låter så när jag försöker gissa var ljudet komemr ifrån. Kan det vara så att den skapar sånna ljud?
 
Last edited:

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Nu har jag kört utan hjälm och försökt gissa var ljudet kommer ifrån och det känns efter en massa försök som om det kan vara kedjan som slår i åt sidorna eller upp och ner på den främre delen alldeles en 5 cm innan framdrevet...en svart plastgrej.

Det kan ju förklara att det sker bara på vissa varvtal eftersom kedjan då sträcks då man ökar gasen och vibrationerna är höga just vid mellanvarv, därav att kedjan sträcks/vibrerar åt sidorna/uppåt??

Kan det vara fallet tror ni och är det då för att kedjan är för löst sträckt? Tycker inte kedjeglappet är ovanligt...kanske dreven är slitna så kedjan inte går rakt och slår åt sidorna....

La upp en bild med en beskrivning var det kan låta ifrån: http://pici.se/409543/

Svårt att veta dock var det låter....fan
 
Last edited:

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Misstänker att jag kan ha glapp i lilländan på vevstaken, alternativt då eventuellt storändan... OM det är lilländan, var hitta ett nytt lager till denna? Och OM det är storändan, blir det inte billigare att byta hela vevpartiet på en gång då?

lmfmats
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top