TTR 600 Motard, råd vid köp tack!

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Tjena, kanske har blivit lite många frågor/trådar här i forumet angående diverse hojar, men har väldigt svårt för att bestämma mig för en modell att verkligen satsa på. Jag vill helst ha en offroad/motard hoj som inte behöver ligga utsprid i delar över hela garaget halva året och har nu tittat närmare på TTR 600, specifikt en 99a

1700mil, motard fälgar samt enduro fälgar, slipon samt orginal avgasrör. nytt drivpaket och besiktigad.

Hur är då dessa hojar att leva med, jag vill främst kunna busa med hojen, typ. Wheelie, stopies, drift/slad osv. vem vet man kanske till och med skaffar extra bromspump för bakhjulet på styret:tummenupp. Är detta en hoj som kan klara av detta? Leka med den som motard på vår/sommarn och sedan på med offroad sulorna för lite skogs/strand körning?

vad säger minna kunniga sporthojs vänner? kan de vara något? Jag är 21 bast och har enorma problem med försäkring:gnissla, denna tycks ligga inom rimlig gräns:)

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Den är ganska tung så det är inte bästa lek hojen direkt men allt går att wheela med. :tummenupp

Hade jag vart dig hade jag satsat på en "ligga utsprid i delar över hela garaget halva året hoj" istället bra mycket roligare och det är klart värt dom dagliga service..

Tex: Ktm 520,525 Husa 650, wr 450, mm

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
1700 mil på en 12 år gammal hoj...........????:va

That is bull!!!!!

Satsa på en 525| 530 EXC istället. De är strypta från fabrik så de är billiga å försäkra

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
TTR:n är trevlig. Med lite teknik får man upp den på bakan i 70. Inga problem med oljesmörjningen. Stabil hoj med få svagheter. Det som dock brukar kunna hända är att originalljuddämparen vibrerar sönder. En grej som var lite skum, iaf på min var bakbromsen, tyckte den tog för bra men efter lite moddar så blev den hyfsad.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Den är ganska tung så det är inte bästa lek hojen direkt men allt går att wheela med. :tummenupp

Hade jag vart dig hade jag satsat på en "ligga utsprid i delar över hela garaget halva året hoj" istället bra mycket roligare och det är klart värt dom dagliga service..

Tex: Ktm 520,525 Husa 650, wr 450, mm

nja jag har lite tajt med ekonomin och satsar på att ligga runt 25 000 dessa hojarna är ju både dyrare i drift och inköp :död

1700 mil på en 12 år gammal hoj...........????:va

That is bull!!!!!

Satsa på en 525| 530 EXC istället. De är strypta från fabrik så de är billiga å försäkra

nja jag har lite tajt med ekonomin och satsar på att ligga runt 25 000 dessa hojarna är ju både dyrare i drift och inköp :död

TTR:n är trevlig. Med lite teknik får man upp den på bakan i 70. Inga problem med oljesmörjningen. Stabil hoj med få svagheter. Det som dock brukar kunna hända är att originalljuddämparen vibrerar sönder. En grej som var lite skum, iaf på min var bakbromsen, tyckte den tog för bra men efter lite moddar så blev den hyfsad.

Ja jag lyckades göra fin fina wheelies med min gamla zx9r något som enligt folk skulle vara omöjligt på tvåan, gick ju hur enkelt som helst, ja originalldämparen är svetsad stod det, så antagligen har den det, men det följer med ett "white" slipon, ingen aning om vad de e för märke faktiskt

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina

Nja det är inte så dyrt som man tror blir under en liter olja vid varje service och ställa ventilerna gör man själv hyfsat enkelt.

TT är skön och pendla med men inte att leka med. Prov kör en "sportmotard" först och sen testar du en TT så kommer du märka stor skillnad. :tummenupp

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Nja det är inte så dyrt som man tror blir under en liter olja vid varje service och ställa ventilerna gör man själv hyfsat enkelt.

TT är skön och pendla med men inte att leka med. Prov kör en "sportmotard" först och sen testar du en TT så kommer du märka stor skillnad. :tummenupp

ja jag har testat en 640 lc4 och den nya 690 o där e ju mer kraft i dom, men hur står den sig mot xt660x? är kraften motsvarande tror jag det räcker fint för de jag tänkt ha den till:)

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Ktm 690 smc R
Jag har haft en ttr motard, orginal är dom ganska trötta precis som alla skriver. Fast det är en kul hoj ändå och det går att få fart på dom med ganska enkla medel. Kontakten under sadlen,förgasar kitt och högkompskolv,avgassystem sen går de snält upp på baken i 60-70km. Dock går dom inte som en race motard hade jag varit i samma sits som dig hade jag valt xr650r istället mkt trevligare hoj.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Jag har haft en ttr motard, orginal är dom ganska trötta precis som alla skriver. Fast det är en kul hoj ändå och det går att få fart på dom med ganska enkla medel. Kontakten under sadlen,förgasar kitt och högkompskolv,avgassystem sen går de snält upp på baken i 60-70km. Dock går dom inte som en race motard hade jag varit i samma sits som dig hade jag valt xr650r istället mkt trevligare hoj.

Okej ja jag vill ju främst ha den för att busa med, samt att jag vill få ner försäkringen till rimliga nivåer ttr går på 3000:- medan en xr650 går på 8200:-, Har du testat en xt660r/x? hur är det gentemot en sådan?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Är det inte bättre att sattsa på en ktm 640 eller xr650r istället för en tt600 ?

Last edited:

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Är det inte bättre att sattsa på en ktm 640 eller xr650r istället för en tt600 ?

njo, jag är ju rätt sugen på en 640 men priserna liggar så pass mycket högre och även försäkringen, alla de xr 650 jag ser på nätet ser väldigt sönderkörda ut, sprucken plast och ingen färgkvar. hur är servicen på en xr650? hörde att dom har ventil stälning och kolvbyte på 100h eller 1000mil

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
njo, jag är ju rätt sugen på en 640 men priserna liggar så pass mycket högre och även försäkringen, alla de xr 650 jag ser på nätet ser väldigt sönderkörda ut, sprucken plast och ingen färgkvar. hur är servicen på en xr650? hörde att dom har ventil stälning och kolvbyte på 100h eller 1000mil
De flesta XR används ju som grus/skogsmaskiner därför kan dom ju se lite sunkiga ut.

Servicen är olja när man känner för det och ventilinställning lika ofta, ungefär :tungan. Sen är det inget som behövs bytas dom första 5-10000 milen ;)

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
De flesta XR används ju som grus/skogsmaskiner därför kan dom ju se lite sunkiga ut.

Servicen är olja när man känner för det och ventilinställning lika ofta, ungefär :tungan. Sen är det inget som behövs bytas dom första 5-10000 milen ;)

Okej, ja grus hade jag väl kunna tänka mig använda den till men det främsta är ju wheelies/stoppies slada runt på gokart bana, är inte xrn liet väl tung för?

En 640 går på 35 000 utan problem med en försäkring runt 8-10 000, en xr ligger i samma intervall på 30-35 0000 och 8000 i försäkring. TTR ligger på 20-25 000 och 3000 i försäkring. frågan är vilket som ger mest för pengarna och är roligast på slangen?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Okej, ja grus hade jag väl kunna tänka mig använda den till men det främsta är ju wheelies/stoppies slada runt på gokart bana, är inte xrn liet väl tung för?

En 640 går på 35 000 utan problem med en försäkring runt 8-10 000, en xr ligger i samma intervall på 30-35 0000 och 8000 i försäkring. TTR ligger på 20-25 000 och 3000 i försäkring. frågan är vilket som ger mest för pengarna och är roligast på slangen?
Xr'n är inte tyngre ä ktm 625/640.. Dom är väldigt likvärdiga i det mesta.

Jag har kört gata och bana med min i fyra år, det funkar helt ok.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Hur kan en 640 kosta 8-10000 i förs? betalar 2431:- för min 660, endast trafik då givetvis!
något annat är väl inte att tänka på när du tänkt betala max 25000:-? det är ju faktiskt inget tvång att ha helförs! köp för guds skull ingen TTR! så jävla tung o trött!!

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Hur kan en 640 kosta 8-10000 i förs? betalar 2431:- för min 660, endast trafik då givetvis!
något annat är väl inte att tänka på när du tänkt betala max 25000:-? det är ju faktiskt inget tvång att ha helförs! köp för guds skull ingen TTR! så jävla tung o trött!!

Jag är 21 år, och alla pris uppgifterna på försäkring är "trafikförsäkring" en ktm 640/660 kostar mig runt 20 000 om året i helförsäkring, löjligt dyrt! nä har börjat förstå de nu :D

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
samma ålder på mig och jag betalar 2700:-? för halv på min xr650r på bilsport-mc offroad försäkring. det lilla jag provat ttr så säger jag xr650r alla dar i veckan! xr är även odödligt!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...