Tugget om Varg

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Matin skrev:
Har för mig att det fortfarande betalas ut skottpengar på varg och att den anses som ett problemdjur.

Första delen är rätt, men att de ser den som ett problemdjur har jag inte hört/sett. Det är enbart i norden(med knappt några vargar överhuvudtaget) och i delar av Ryssland(med lokalt väldigt mycket varg) som det finns ett starkt varghat. I Italien tex där vargen tar väldigt mycket får så är det främst stadsborna som är negativt inställda till den. Fåraherdarna i Abruzzo har lärt sig tackla problemet.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Chris Ash skrev:
Första delen är rätt, men att de ser den som ett problemdjur har jag inte hört/sett. Det är enbart i norden(med knappt några vargar överhuvudtaget) och i delar av Ryssland(med lokalt väldigt mycket varg) som det finns ett starkt varghat. I Italien tex där vargen tar väldigt mycket får så är det främst stadsborna som är negativt inställda till den. Fåraherdarna i Abruzzo har lärt sig tackla problemet.

Grejen är att man i andra länder inte har samma höga moral när det gäller jakt som i sverige. Om ett rovdjut hotar en fårflock i ukraina så säger det bara pang, pang och sedan är det skitsamma om det är en dräktig hona eller annat som stryker med. Självklart skulle det fungera med en stor vargstam i sverige om
djurägarna skulle få tillgång till fria medel att skjuta bort dom vargar dom själva känner för på sina ägor vid vilken tidpunkt på dygnet som helst och med vilka hjälpmedel som helst.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag är vargvän men inte från Stockholm, jag förstår inte alls hysterin.
Visst kan jag förstå att folk som har boskap blir oroliga, andra förstår jag mig inte på alls, de har sett för många skräckrullar på TV.
Ersätt boskapsägarna och hjälp till att bygga stängsel, en varg är i mina ögon värd väldigt mycket jämfört ett får som man ju kan ställa dit 100 st likadana till om ett blir rivet, vargen som dog är mycket svår att ersätta.
Jag hörde att det fanns omkring 100 vargar kvar i landet och vi är 9 miljoner människor.
Vi breder helt enkelt ut oss hejdlöst mycket och så bor vi i gnällandet, allt är fel.

Det har kommit varg i mina trakter några gånger och var gång har det blivit rent hysteriskt, sk jägare gapar om at den tar deras hundar och måste skjutas osv, frågan är vem som har rätt tat finnas i våra skogar vargen eller den tama hunden?
För övrigt är det inte alls så vanligt att den tar en hund, det händer men räcker inte som skäl att skrika sig hes för utrotning av varg för.
Det finns Lodjur i mina trakter med det har det gjort länge men på senare år har media blivit uppmärksammad på detta och nu låter det exakt likadant om dessa, de är skadedjur och måste skjutas för att de tar jägarnas hundar osv zzzzzzzzz.

Vi ska vara rädda om vår nästan unika natur och våra vilda djur, vill vi verkligen ha det som många länder i Europa där allt är natuligt är skövlat?
Jag tror Sverige kan ha en framtid i att locka hit turrister just för att vi har en natur.
Men troligast kommer skogsbolagen och gaphalsarna förstöra alltihop för snabba pengar och bekvämlighet, sen är det för sent och då ska ni få höra hur det kommer bytas skivor.

Till er som är rent personligt rädda för vargar, väx upp.
När det gäller samer och deras renar så är väl vargar inget som helt plötsligt föll ner från en klar himmel?
De håller som någon sa på med traditioner men nu mera med modern teknik.

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
gthyni skrev:
Så råttor är insekter?
Man lär sig nåt nytt varje dag. :tummenupp

Helt uppriktigt så börjar jag uppfatta det som rätt meninglöst om än underhållande att diskutera med dig. Du läser ju inte ens läser vad jag skriver. Var har jag påstått att råttor är insekter och på vilket sätt är det ens det minsta relevant för vår diskussion?

gthyni skrev:
Antingen är en djurart utrotningshotat eller inte,
politiska gränser är knappast relevanta, eller hur?
Vargen är inte en hotad art.

Vargen tillhör den svenska faunan och betraktas ännu inte ha uppnått ett antal som krävs för att utgöra en livskraftig stam. Den är ju alldeles uppenbart hotad, inte bara av inskränkta landsbygdsbor utan också av inavel.

gthyni skrev:
Sagor och sägnar har iaf en relevans gm att man refererar till kända saker.
Fablernas värld som verkar vara basen på din naturlära är inte
riktigt lika bra. Fabler handlar inte om djurs utan om människors beteende.
Hehe…alltså nu är det inte jag som hänvisat till sagor i mina inlägg.

gthyni skrev:
Det skrev jag inte, jag skrev större.
för att få oändligt så måste vargrisken vara 0,
dvs ingen varg kan någonsin under några förutsättningar skada något barn. Så naiv är väl inte ens du?

Ja det är korrekt om man nu ska utvärdera mitt inlägg rent matematiskt. Men mig veterligen har det heller inte varit några rödluvsscenarion i Sverige, för att använda sagotermer. Jag tror definitivt inte att vargar är ofarliga men varför slösa tid på denna punkt när vi ju faktiskt är överens?

Att din kritik mestadels består av att märka ord, krystade feltolkningar och tom påhittade saker som jag skulle ha sagt som du sedan argumenterar emot (?!) tyder på att du har nått vägs ende i denna diskussion. Om du inte anstränger dig för att tillföra diskussionen något mer konkret och sakligt så föreslår jag att vi sätter punkt här.

/Olzki

Last edited:

Tobiass

Guest
Skjut Vargarna så de där gnälliga samerna tystnar nån gång!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept