Tull & moms-tråden

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja som bekant så beställer ju många saker o ting från diverse andra land utanför EU.
Det som är lite svårt att hålla reda på är ju dock hur mkt man faktiskt får betala i tull och moms.
Det finns viss info med bland annat en kalkylator på www.tullverket.se men den är enligt mig ganska bristfällig och tänkte att man kanske därför skulle sammanställa lite real info från egna erfarenheter.

Så ni som tex har köpt ett skinnställ eller slipon nånstans ifrån, släng upp hur många procent ni fick punga ut med.

Även all annan info ni kan komma på ang import av varor är välkommet, var går den magiska gränsen för när man måste betala tull, finns det en sån? Finns det varor som är tullfria?
Ja fyll på med allt ni vet för att göra handlandet från utlandet enklare för oss alla :tummenupp

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Ja den där kalkylatorn var ju inte så där megabra.
Vad går ljuddämpare som.. barnvagn ? :)
Fanns ju lite för lite att välja mellan i mina ögon.

TroccA

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
Fireblade
Betalade igår 359 pistoler för ett paket som var märkt med gift och värde på 150 dollar. Det stod ingenstans att det var kolvar i paketet. Betalt 700 kr i schablon belopp på ett par kåpor för 6000 tusen förut.

Har beställt ett 10 prytlar utanför EU och det är olika belopp varje gång så de har nog inte koll de heller. Det är bara hoppas att de har en bra dag då paketet kommer in till tullen så att det blir så lite tull som möjligt.
/ M

Last edited:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Löste ut ett paket från BTP sports för 1170:- igår. Märkt som gift, 331usd, dvs runt 2000:- kr. Märkligt? Javisst! Jag var i kontakt med tullen flera gånger då dom bad mej skicka in ett kvitto på grejerna eftersom dom tyckte att paketet var värt för lite. Jag hävdade hela tiden att jag aldrig hade betalt något av grejerna då BTO skickat det till mej som sponsorgåvor.

Men tullen skiter fullständigt i vad man skkriver på paketet, sickar in för papper eller säger över både telefon och email, dom sitter endå och handräknar ihop varorna på BTO sports hemsida och tullar och momsar mej på det riktiga värdet, 780 USD. Fittos, svin och kuksugae är vad tullen är!

Från tullverkets hemsida: "Om du till exempel beställer CD-skivor från USA, som kostar 50 dollar, eller cirka 300 kronor på Internet och du betalar 50 kronor för frakt och försäkring samt 50 kronor i speditionsavgift, får du till slut betala drygt 500 kronor för att ta emot dina varor"

Det är ju för fan helt jävla sinnessjukt.

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hur funkar det om man åker på semester till usa och tar med sig en Icon-jacka, ett slipon, ett kameraobjektiv och en cykel hem? Måste kan tulla och momsa när man kommer till Arlanda?

.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Ja, du måste tulla grejerna då. Frågan e väl bara hur du ska förtulla frakten av varorna, ska man då betala moms på sin flygbiljett? Sjuka jävlar är det..

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ja, du måste tulla grejerna då. Frågan e väl bara hur du ska förtulla frakten av varorna, ska man då betala moms på sin flygbiljett? Sjuka jävlar är det..

Även om man har jackan på sig, objektivet i kameraväskan, cykeln.. ja cykeln och sliponet blir väl svårt kanske...

Men om man har jackan på sig och objektivet i kameraväskan så kan man ju hävda att grejorna inte är köpta i usa?

.

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Tullen är dumma i huvudet. Jag får antingen betala för mycket pengar eller ingenting alls.

De brukar ta hojdelar som antingen bil-delar eller industriprodukter och tulla efter det.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Även om man har jackan på sig, objektivet i kameraväskan, cykeln.. ja cykeln och sliponet blir väl svårt kanske...

Men om man har jackan på sig och objektivet i kameraväskan så kan man ju hävda att grejorna inte är köpta i usa?

.

Ja, om du kan visa kvitto på det. Typ. Jag får inte hoppas att det är så illa, men skulle de hitta mobilladdaren, kartongerna osv i resväskan så kan dom ju lägga ihop ett & ett! Jag säger det igen....tullen är riktiga f*ttor.

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Koreansk kombi
550kr tullavgift för ett kåpset värt 400$ + 200$ i frakt. Man får ju inte ut prylarna om man inte betalar när tullen skickar med postförskott :-(
Har ju hört hur andra beställt 120cm * 50cm paket från hongkong och där tullen struntat i att ens öppna paketet.
Dom kanske hade fika rast när de paketen kom...

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
550kr tullavgift för ett kåpset värt 400$ + 200$ i frakt. Man får ju inte ut prylarna om man inte betalar när tullen skickar med postförskott :-(
Har ju hört hur andra beställt 120cm * 50cm paket från hongkong och där tullen struntat i att ens öppna paketet.
Dom kanske hade fika rast när de paketen kom...

Jag fick pröjsa 1400kr i tull för ett kåpsett för samma pris och samma pris på frakt. Du ska nog vara glad du...

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ja, om du kan visa kvitto på det. Typ. Jag får inte hoppas att det är så illa, men skulle de hitta mobilladdaren, kartongerna osv i resväskan så kan dom ju lägga ihop ett & ett! Jag säger det igen....tullen är riktiga f*ttor.

Hur visar man kvitto på att nåt INTE är köpt i usa? Kartonger och liknande får man såklart slänga.

.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Rent tekniskt gör ju tullavgiften det den ska, avskräcka från att köpa billigare varor/tjänster utomlands för att gynna den inhemska handeln med varor/tjänster.
Det är inte tullen somsuger, det är upplägget på samhället som suger! ;)
(sen att momsen är skatt på lönen vi redan skattat för gör ju inte saken bättre.)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
De e helt enkelt jääävligt svårt att göra en lista på vad det kostar :D
Men det är ju iaf bra att man kan få ett liiitet liiitet hum om va de kanske möjligen kan kosta, eller inte :D
Hur många har råkat ut för att posten tar ut en avgift då?
Råkade ut för de sist jag.. en hundring tror ja de va, de va nog 100ggr mer irriterande än tullavgiften iaf..

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Köpte ett kåpglas från hongkong, fick hem det nu i veckan behövde inte betala någonting alls för det :tummenupp

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag tror att postens avgift läggs på i de fall paketen ska köras ut... Jag är inte säker dock. Det kan hända att posten tar en avgift för alla paket som hanteras, det kostar ju pengar att hantera paketen så det är ju inget konstigt egentligen. Iofs har man ju betalat frakt i utlandet... Knepigt det här och reglerna som finns går säkert att tolka på en massa skojiga sätt.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag tror att postens avgift läggs på i de fall paketen ska köras ut... Jag är inte säker dock. Det kan hända att posten tar en avgift för alla paket som hanteras, det kostar ju pengar att hantera paketen så det är ju inget konstigt egentligen. Iofs har man ju betalat frakt i utlandet... Knepigt det här och reglerna som finns går säkert att tolka på en massa skojiga sätt.

Körde ut nåt de gjorde de inte, fick glatt åka o hämta de själv.
O som sagt, man har ju betalat frakt o allt redan på skiten, de tullar de ju för tillome så, va ska man då betala ännu mera te posten för.
Jävla ocker..

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Överlag är det väl 10% tull, 25% moms (på pris inkl. tull)..

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Ja tullen är rätt sjuk, hittills har man kommit ganska bra undan dock...

Moms tilkommer ju oftast på 25 %. På tullverkets hemsida kan man se vilken kategori som det man beställt tillhör. Tror det är 5-12 % till där.

Sen om man har otur tillkommer en galen avgift som gör att beloppet överensstämmer med svenskt pris i vilket fall.

Det man bör göra är, för det är ju ändå svårt att byta eller liknande om man beställt från utlandet, att be personen man köper av ta bort samtliga prislappar etc, dvs sudda ut spåren av att det är nytt.

Jag tycker man gott kan beställa från U.S för att det jag beskriver ovan kanske händer 1-2 ggr av tio. Moms och den vanliga avgiften händer oftare. Men man måste va beredd på det värsta, för det går ju inte direkt att göra något åt det. Men vad kostar inte en Arai Rx7 där borta, 3-4 tusen? Hemma runt 7? :rolleyes: Sen om den sitter bra är ju en annan sak :tungan

Absolut bästa är ju om man känner någon som ändå ska till Sverige :tummenupp

Lycka till!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM