Tullinge uppkörning

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Kan meddela som kämpar med lappen att Tullinge nu har semesterstängt i två veckor...

Trots alla på väntelista... :huvet

Tjenis...

GeFeldz skrev:
2300235 Jobbigt det, men jag förstår att även uppkörningsbesiktningsmän vill ha semester.

Och personalen i Åre (eller valfri annan skidort) går på semester feb-apr? :7peta
Klart de ska få ha semester, men då ska de fixa vikarier också. :)

Nu är det väl lite apples to oranges? ;)
Jobbar man på en skidort så är det väl frågan om en säsongsanställning (om det nu går efter den fina reformen, BTT)
Jag gissar att de flesta mc-uppkörnings-tjommarna också kontrollerar uppkörningar med andra fordon under andra årstider.
Vikarier borde finnas, men det är väl inte direkt "arbete utan krav på yrkesutbildning" så det kanske inte är så lätt.

GeFeldz skrev:
2300334 Nu är det väl lite apples to oranges? ;)
Jobbar man på en skidort så är det väl frågan om en säsongsanställning (om det nu går efter den fina reformen, BTT)
Jag gissar att de flesta mc-uppkörnings-tjommarna också kontrollerar uppkörningar med andra fordon under andra årstider.
Vikarier borde finnas, men det är väl inte direkt "arbete utan krav på yrkesutbildning" så det kanske inte är så lätt.

Kna ju hålla med om detta till viss del...Vet man om att på sommarhalvåret så kommer det vara en stort tryck på MC uppkörningarna så ska man ju se till att deras semesterplaneringar inte skapa ett kaos och en flaskhals...
Tycker i alla fall jag..

Om en person som bokat en uppkörningstid men inte kommer av ngn anledning så går det inte att föra över den platsen på ngn annan.Om ngn skulle leta
sig ut och avvakta en sista minuten avbokning el " no show "

Helt omöjligt att vara flexibel i en statlig myndighet.

Men vet inte om en privatisering skulle göra saken bättre men lite flexibel kan mab ju önska....

GeFeldz skrev:
2300334 Nu är det väl lite apples to oranges? ;)

Ja okej, kanske lite äpplen och päron, men en viss poäng har jag iaf med vikarier och några arbetslösa vv-gubbar finns det säkert. :)
Jag kan väl erkänna att jag är väldans partisk i ämnet och i min kropp återfinns stor frustration. 1,5 månads väntetid, suck. :tungan

Hehe, jag som redan har kortet kan kosta på mig att vara medlidsam med VV ;)
Däremot tror jag inte att de stänger bara för att jävlas, de har säkert försökt pussla så gott det går. Helt plötsligt blir nå'n sjuk eller barnledig och tja...
Hoppas ni får köra upp snart grabbar och tjejer :tummenupp

infectious skrev:
2300433 Stängde dom idag eller? Jag var där i måndags! :banana

Jasså var du ute i Tullinge ??

För det verkar vara dom som tagit semester denna veckan och nästa..

Barkarby har dock öppet...

SwedB skrev:
2300430 Ja okej, kanske lite äpplen och päron, men en viss poäng har jag iaf med vikarier och några arbetslösa vv-gubbar finns det säkert. :)
Det är 2 års utbildning för att bli trafiklärare.

Tror inte VV-inspektörer kan jämställas med säsongsanställda på en skidort, beträffande utbildning & kompetens.

Så vikarier kanske inte är så lätt att fixa iallafall.
Skulle du överhuvudtaget vilja ha en obildad vikarie som avgör vem som är lämlig att inneha körkort?

"Arbetslösa vv-gubbar" ?? Menar du gubbarna som lagar hål i gatorna då eller? :va
(Du tror väl inte att alla som jobbar på vägverket har kompetensen att jobba som körkortsinspektörer?)

Nä, det är nog inte så enkelt att hitta vikarier till ett sånt yrke, som du verkar tro.
Iallafall inte om man ska ha någon form av kvalitet & säkerhet i det hela.

Att du har lång väntetid är väl snarare dålig planering från din sida.
Du kunde skrivit teorin tidigare, och bokat uppkörning i god tid istället.
Eller trodde du att du var ensam om att ta hojkort i år? :)

Det är samma sak med Bilprovningen, alla blir lika överaskade över att man inte är ensam om att besiktiga hojen på våren, och det är ju naturligtvis SBP-personalens fel. :tomten

Last edited:
War-psycho skrev:
2300606 Det är 2 års utbildning för att bli trafiklärare.

Tror inte VV-inspektörer kan jämställas med säsongsanställda på en skidort, beträffande utbildning & kompetens.

Så vikarier kanske inte är så lätt att fixa iallafall.
Skulle du överhuvudtaget vilja ha en obildad vikarie som avgör vem som är lämlig att inneha körkort?

"Arbetslösa vv-gubbar" ?? Menar du gubbarna som lagar hål i gatorna då eller? :va
(Du tror väl inte att alla som jobbar på vägverket har kompetensen att jobba som körkortsinspektörer?)

Nä, det är nog inte så enkelt att hitta vikarier till ett sånt yrke, som du verkar tro.
Iallafall inte om man ska ha någon form av kvalitet & säkerhet i det hela.

Att du har lång väntetid är väl snarare dålig planering från din sida.
Du kunde skrivit teorin tidigare, och bokat uppkörning i god tid istället.
Eller trodde du att du var ensam om att ta hojkort i år? :)

Hmm då ska inte VV gå ut med at deras målsättning är att INGEN ska behöva vänta längre än tre (3) veckor på prov oavsett teori el körprov och oavsett stad...
Då ska dom knäppa igen foderluckan ang det och istället informera alla som te x söker körtillstånd för MC att man ska räkna med en viss väntetid för prov...
Det jobbet ska inte körskolorna göra...

Bushojjen skrev:
2300623 Hmm då ska inte VV gå ut med at deras målsättning är att INGEN ska behöva vänta längre än tre (3) veckor på prov oavsett teori el körprov och oavsett stad...
Gäller inte det bara om man ska köra upp för bil?

Det tror jag, men jag kan mycket väl ha fel där.

Det var iallafall inte samma garantier för tunga behörigheterna för några år sen.
(Just p.g.a. att all deras personal inte hade kompetens för de högre klasserna.)

War-psycho skrev:
2300638 Gäller inte det bara om man ska köra upp för bil?

Det tror jag, men jag kan mycket väl ha fel där.

Det var iallafall inte samma garantier för tunga behörigheterna för några år sen.
(Just p.g.a. att all deras personal inte hade kompetens för de högre klasserna.)

Nope högsta hönset på VV meddelade i aftonbladet och via pressmeddelande att tumregeln VV skulle ha var att ingen skulle behöva vänta längre än tre veckor på prov för MC
efter Robert Collin klagat över för långa väntetider för just MC

Bushojjen skrev:
2300654 Nope högsta hönset på VV meddelade i aftonbladet och via pressmeddelande att tumregeln VV skulle ha var att ingen skulle behöva vänta längre än tre veckor på prov för MC
efter Robert Collin klagat över för långa väntetider för just MC
Jaja, du har väl rätt då...

Dom j-la inspektörerna ska f-nimej inte ha nån semester, å inte bilprovarna heller för den delen.
Förbjud även semester för brandmän, polis och ambulanspersonal också.
Det är ju deras fel att Poolia inte hittar några utbildade ersättare. :4skrika

Eller så begriper man att det kanske ÄR tajt om folk under industrisemestern, och planerar sin utbildning efter det.
Även om målsättningen säger annat, så kanske det är svårt att genomföra det över en natt.
Det tar bl.a. 1 år att utbilda en vv-inspektör.
(D.v.s. bokar sin uppkörningstid lite tidigare istället, så man slipper vänta så länge.)

Edit: Jag förstår att det känns surt att vänta, men det kommer väl inte som en chock att folk går på semester i Juli, och att fler än du skaffar MC-kort under sommaren?

PS: Om vv-personalen inte skulle få ta semester under sommrarna/industrisemestern, så tror jag inte att lika många skulle välja det yrket överhuvudtaget.
Då skulle du nog få samma långa (eller längre) väntetider över hela året, p.g.a. dom inte lyckats få tag på tillräckligt med folk.

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick