Tummen upp för Trygg-Hansa

No1 skrev:
En tanke att betänka:

Larmtjänst är inne på detta forum i stort sett VARJE dag och läser trådar likt denna!!!

Och det du gör dig skyldig till i och med dina inlägg i denna tråd är inget annat än FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERI vilket gör att det finns en mycket STOR risk att detta kan/kommer att leda till att TRYGGHANSA/LARMTJÄNST kommer att skicka dig ett brev där du uppmanas att redogöra för denna händelse mm...

Finner dom då att detta är ngt fel i från din sida kommer du med all säkerhet att uppmanas att återbetala hela summan och gör du inte detta kommer det enl deras rutiner att leda till en polisanmälan, du/din familj kan även komma att bli uppsagda i från TRYGGHANSA och därefter hamna på försäkrings bolagens sk SVARTA LISTA!!!

Var denna tråd värt allt detta!!! :va

Tror inte det...

No1...
Men nu får det snart vara nog med sånna här inlägg! :huvet

Killen har ju inte gjort något fel och råkar ha en bra hemförsäkring, vad är problemet?

Goodstuff skrev:
Är det vanligt att de betalar ut pengar baserat på vad saken i fråga ( inte just hjälmen i detta fall) kostar i dagsläget och inte baserat på vad man köpt den för eller vad den är värderad till, av försäkringsbolaget, nu?
Jag har aldrig hört om det som beskrivs i tråden så därför funderade jag rent hypotetiskt runt detta.

Om en sak är mindre än ett år gammal så går det på Nyvärdet. dvs vad produkten säljs för i butik som ny.
Är den mer än ett år gammal så sker en avskrivning av värdet i %. juh äldre den är desto högre % tills det kommer ner till ett lägsta belopp. Sen på det dras alltid självrisk oxå.
Sen vad du har köpt en vara för är inte relevant då det är värdet av den som är försäkrat. Man försäkrar eg. inte saken i sig utan man försäkrar sakers värde för att inte förlora en massa rent ekonomiskt på en skada.
Försäkringar är till för att ersätta ekonomiska förluster på saker dvs värdeminskning på saker när skada sker.
Kan man beskriva det så? jag provar med det iaf! :tummenupp

sandstream71 skrev:
Men nu får det snart vara nog med sånna här inlägg! :huvet

Killen har ju inte gjort något fel och råkar ha en bra hemförsäkring, vad är problemet?

Jag håller med.. efter att ha läst tråden så tycker jag att ZXRMANNEN har gjort helt rätt! Han har ju gjort precis som skaderegleraren har sagt åt han att göra!

På Trygg-Hansa har dom börjat med detta sätt att reglera skador genom att skicka kunden vidare till en hemsida (scalepoint) och så sköter kunden resten. Mycket smidigt sätt att reglera skador tycker jag! :tummenupp

(Sen så vet jag att dom egentligen vill ha in hjälmen/kvitto i vissa fall, ZXRMANNEN kanske lät så pass trovärdig och ärlig att det inte behövdes i det här enskilda fallet) :)

No1 skrev:
En tanke att betänka:
Larmtjänst är inne på detta forum i stort sett VARJE dag och läser trådar likt denna!!!
Och det du gör dig skyldig till i och med dina inlägg i denna tråd är inget annat än FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERI vilket gör att det finns en mycket STOR risk att detta kan/kommer att leda till att TRYGGHANSA/LARMTJÄNST kommer att skicka dig ett brev där du uppmanas att redogöra för denna händelse mm...
Finner dom då att detta är ngt fel i från din sida kommer du med all säkerhet att uppmanas att återbetala hela summan och gör du inte detta kommer det enl deras rutiner att leda till en polisanmälan, du/din familj kan även komma att bli uppsagda i från TRYGGHANSA och därefter hamna på försäkrings bolagens sk SVARTA LISTA!!!
No1...

hmm..
Knappast troligt att nåt liknande kan hända.
För att det skall kunna räknas som bedrägeri skall det finnas uppsåt. och detta kan knappast räknas som uppsåt. Killen har ringt in, använt sin hemförsäkring till en sak som den täcker, dvs han får ersättning.
Tror inte han först undersökte hur det går till sen smed en plan och sen gick lös på TH med en plan om att tjäna 600:- på en hjälm.
Enkelt! Sen om TH i sin behandling av ärendet har gjort nåt fel så är det TH som får stå för det. Det enda som TH kan göra är att begära in den skadade hjälmen dvs, i och med det också få en bekr. på att det verkligen är den hjälmen av det värdet. Hade det inte varit den hjälmen till det värde varav han fick ersättning för så, då är det bedrägeri...men det är det ju inte. Han har ersatts efter TH¨s egna tariffer så där har allt gått rätt till.

Så, jag tror att dina konspirationsteorier faller...
Men det va ett coolt scenario... nästan så man väntar på del 2, dvs när han åker till USA och fastnar i Tullen och blir skeppad som terorist ner till guantanamobasen, och blir sittandes där i 2 år, lite torterad. För att sen komma ut och bli en av dem som stämmer USA och klämmer dem på en si så där 600 milj. DÅ kan han köpa en nya hjälm... å då kanske han köper en ny till dig med! :tummenupp

tjing

nu är det en sån här "jag låtsas inte förstå" tråd igen.

Glöm zxrmannen, vad folk förvånas över är hur det plötsligt går bra tta ringa in så får man stålarna direkt.
Det ville vi diskutera, alltså om det var slappt av bolaget.
Larv som "han lät väl trovärdig" är ju skitprat, ska det gå ut på hur man låter i telefon så blir det ju rena lotteriet, men det är kanske så det är när man tänker på vilka konstiga offerter man kan få ibland.

Jag menar att om de ska klaga över sina förluster så ska de för fan se över sitt system, ingen som har ärliga avsikter har väl nåt emot att visa upp det förstörda eller kvitton för att få ut pengar eller nya grejor?

ZXRMANNEN skrev:
Kan man beskriva det så? jag provar med det iaf! :tummenupp

Kan inte bli bättre :klappar[/QUOTE]

Efter att ha läst den här tråden så tycker jag nog att ZXR-mannen inte har gjort någnting fel.
Att T-H väljer att ersätta med fullvärdet på hjälmen har säkert med att den inte var äldre än ett år, och i så fall ingen avskrivning(om inte jag minns fel). Om du senare väljer att köpa en billigare hjälm är ju helt upp till dig, försäkringen täckte värdet på den första hjälmen. Om du dessutom lyckats göra en bra affär på hjälmen spelar ingen roll eftersom det är marknadsvärdet som gäller.
Sedan så krävde inte T-H in något kvitto, och inte heller hjälmen. Detta tycker jag dock är lite konstigt eftersom anledningen till att dom löser in hjälmen är ju för att den anses farlig. Men återigen så är det ju inte upp till ZXRmannen att lära T-H hur dom skall jobba. Du kanske inte har några skador sedan tidigare, och dom ser därigenom ingen anledning att tvivla på ditt ord.
Det är bara att gratulera till att det gick smidigt som sig bör.
Håll hårt i hjälmen :)

Silwer skrev:
nu är det en sån här "jag låtsas inte förstå" tråd igen.

Glöm zxrmannen, vad folk förvånas över är hur det plötsligt går bra tta ringa in så får man stålarna direkt.
Det ville vi diskutera, alltså om det var slappt av bolaget.
Larv som "han lät väl trovärdig" är ju skitprat, ska det gå ut på hur man låter i telefon så blir det ju rena lotteriet, men det är kanske så det är när man tänker på vilka konstiga offerter man kan få ibland.

Jag menar att om de ska klaga över sina förluster så ska de för fan se över sitt system, ingen som har ärliga avsikter har väl nåt emot att visa upp det förstörda eller kvitton för att få ut pengar eller nya grejor?

Kan det verkligen vara så att du och jag är överens??!!?? :D :tummenupp

Fan, snart går vi säkert ut å tar en bärs oxå! haha :tummenupp

:fyllisar

No1 skrev:

No1 skrev:
Och det du gör dig skyldig till i och med dina inlägg i denna tråd är inget annat än FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERI...

No1 skrev:
...du/din familj kan även komma att bli uppsagda i från TRYGGHANSA och därefter hamna på försäkrings bolagens sk SVARTA LISTA!!!

Vilka j-a rövarhistorier!

:dummer

KaZ skrev:
Så, jag tror att dina konspirationsteorier faller...
Men det va ett coolt scenario... nästan så man väntar på del 2, dvs när han åker till USA och fastnar i Tullen och blir skeppad som terorist ner till guantanamobasen, och blir sittandes där i 2 år, lite torterad. För att sen komma ut och bli en av dem som stämmer USA och klämmer dem på en si så där 600 milj. DÅ kan han köpa en nya hjälm... å då kanske han köper en ny till dig med! :tummenupp
tjing

Hahaha :hihi
Klockren :)
Dessutom är det ju uppenbart att ZXRMANNEN inte gjort något fel alls. Snarare har han gjort mer rätt än vad många här inne skulle ha gjort :tummenupp

KaZ skrev:
Om en sak är mindre än ett år gammal så går det på Nyvärdet. dvs vad produkten säljs för i butik som ny.
--edit---
Kan man beskriva det så? jag provar med det iaf!

Tack för ett svar som går att förstå.

PenDragon skrev:
Snarare har han gjort mer rätt än vad många här inne skulle ha gjort :tummenupp

Jaså? Vad baserar du det på för spekulationer.

KaZ skrev:
Kan det verkligen vara så att du och jag är överens??!!?? :D :tummenupp

Fan, snart går vi säkert ut å tar en bärs oxå! haha :tummenupp

:fyllisar

nä, vi är nog inte överens?

Jag är absolutist.

Allvarligt talat zxrmannen har fått sina pengar o ska skaffa en ny hjälm EOD.
Har de som fortfarande hänger upp sig på att han gjort rätt osv inget annat att koma med när det gäller det som diskuteras.

Goodstuff: jo för att det var förvirring för 20 inlägg sen så har du fortfarande helt fel o gör helt fel i det här fallet, dvs det kvittar vad du skriver nu för du har fel.

äsch....................vi glömmer det, jag ringer o fixar en hjälm själv.

Last edited:
No1 skrev:
En tanke att betänka:

Var denna tråd värt allt detta!!! :va

Tror inte det...

No1...

Detta har inget med tråden att göra, men varför måste du ALLTIDskriva ord med CAPS LOCK i dina inlägg när du tycker att det är VIKTIGT att vi ska FATTA?

Blir lätt irriterande att läsa samt bidrar till en viss ÖVERSITTARATTITYD.

PS. Detta var KONSTRUKTIV kritik om hur du kan göra inläggen BÄTTRE. DS.

//jaG

Silwer skrev:
nä, vi är nog inte överens?
Som jag egentligen tänkte då... :hihi :tummenupp

Silwer skrev:
Jag är absolutist.
Då går du säkert efter ordspråket:
Man kan supa utan att ha roligt! :hihi

Silwer skrev:
Allvarligt talat zxrmannen har fått sina pengar o ska skaffa en ny hjälm EOD.
Har de som fortfarande hänger upp sig på att han gjort rätt osv inget annat att koma med när det gäller det som diskuteras.
Kan du utveckla den lite mer?

Silwer skrev:
Goodstuff: jo för att det var förvirring för 20 inlägg sen så har du fortfarande helt fel o gör helt fel i det här fallet, dvs det kvittar vad du skriver nu för du har fel.
äsch....................vi glömmer det, jag ringer o fixar en hjälm själv.
heh... en annan sak jag tänkte på när jag svarade tidigare på om detta var bedrägeri eller inte va just detta! Bedrägerierna kommer starta nu... dvs när alla vet att det går... fast... just det... det va juh inte bedrägeri! hmm ? eller?

haha Jag åker själv till guantanamo nu! :död :fyllisar :banana

Last edited:
Silwer skrev:

Som jag misstänkte. Fel som vanligt. :huvet

Bara ett litet inlägg från en tidigare hatad skadereglerare på ett försäkringsbolag (Moi!) men numer älskad vanlig dödlig! :tungan

Många bolag har gått över till att arbeta med en metod som kallas direktreglering vid skadereglering där skadebeloppet är mindre (oftast understigande 10 000 kr men det kan skilja sig åt mellan olika bolag). Hur skaderegleraren på TH reglerat skadan i detta fall beskriver väldigt typiskt hur en sådan reglering går till. Jag tror att anledningen till att börja med detta var att försäkringsbolagen fullständigt drunknade i skadeärenden som i sig var ganska enkla och snabbreglerade men drog ut på tiden pga. massa skickande hit och dit. Ett väldigt smidigt sätt för både kunden och f-bolagen men visst det öppnar för bedrägerier och som vanligt lär väl det försvinna då det missbrukas. Vad som tidigare sagt om dagsvärde m.m. stämmer oxå i stora drag. Och olika bolag har olika värderings- och avskrivningsregler så det är svårt att säga något generellt.

Men som vanligt när det gäller försäkringsbolag och skadereglering så är det väldigt beroende på handläggaren.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick