Tunga italienare

Bingo skrev:
Det är inte bättre (högre) vridmoment i en twin än det är i en radfyra med samma cylindervolym.
Helt rätt..

Let's consider, by way of example, the values of a twin-cylinder Ducati 748R (maximum torque 75 Nm at 9000 RPM) and of a four-cylinder Suzuki 750R (84 Nm at 10500 RPM). In terms of maximum torque values, the multi-cylinder model is more powerful, while the RPM at which this torque is produced is lower in the twin-cylinder.

However, the maximum torque value alone is not sufficient to describe a motorcycle's character: in terms of rideability, and hence, of global motorcycle efficiency, it is the trend of the torque curve that makes a difference. This curve must be "substantial" and consistent: occasional peaks or ups and downs can be harmful.

The RPM at which the maximum torque value is obtained is also important: this RPM figure must be low in order to obtain greater "pull" and prompt engine response. In general, in numerical terms, what undoubtedly increases, passing from a twin-cylinder to a multi-cylinder engine, is maximum power: displacement being the same, a multi-cylinder engine will certainly be more powerful.

On the other hand, the "pull", i.e. the engine response to opening the throttle, which many mistakenly believe is the maximum torque, will be higher in a twin-cylinder. In this "battlefield", Ducati, despite the slightly lower maximum torque value of its motorcycles, fears no competition.
 
BMI och pris.

gasglad skrev:
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...


Varför dom (Ducati) är "tunga" har du säker fått redan på nu. Annars kan du läsa amullos inlägg igen.

Att sedan påstå att italienska hojar är dyra :va är en generalisering som inte är så bra. Man får vad man betalar för. Så enkelt är det :fakta .

En riktig diamant väger mer och är dyrare än en glasbit från Taiwan :rolleyes: .

Muskler väger mer än fett :rolleyes:

Vin är dyrare än vatten :rolleyes:

Behöver du fler liknelser/exempel :D ?
 
Last edited:
amullo skrev:
On the other hand, the "pull", i.e. the engine response to opening the throttle, which many mistakenly believe is the maximum torque, will be higher in a twin-cylinder.
Hmmm... Är det inte så att "pullen" bara ligger högre upp i registret på en radfyra?

Eller låt säga så här, det är inget fel på gasresponsen när man ger fullt vid 10 000 varv på min 750. Jag kan tänka mig att det är ungefär samma drag som på en motsvarande Ducati, fast Ducatin ger samma dra liter längre ner. Eller?
 
Bingo skrev:
Hmmm... Är det inte så att "pullen" bara ligger högre upp i registret på en radfyra?

Eller låt säga så här, det är inget fel på gasresponsen när man ger fullt vid 10 000 varv på min 750. Jag kan tänka mig att det är ungefär samma drag som på en motsvarande Ducati, fast Ducatin ger samma dra liter längre ner. Eller?


Delvis korrekt. Om en rad4 ligger på ett tillräckligt högt varvtal så kommer effekten att medföra en snabb respons, dock så handlar det här om KÖRBARHETEN i motorn. Se mitt tidigare inlägg igen.

Om högt vridmoment uppnås tidigt i effektkurvan innebär det att motorn kommer att behålla sin respons även vid lägre varvtal (Ex. om man missar att växla ner och skall ge gas ut ur långsam kurva).

Riktigt så enkelt är det väl egentligen inte.. Men för enkelhetens skull.
 
amullo skrev:
Delvis korrekt. Om en rad4 ligger på ett tillräckligt högt varvtal så kommer effekten att medföra en snabb respons, dock så handlar det här om KÖRBARHETEN i motorn. Se mitt tidigare inlägg igen.

Om högt vridmoment uppnås tidigt i effektkurvan innebär det att motorn kommer att behålla sin respons även vid lägre varvtal (Ex. om man missar att växla ner och skall ge gas ut ur långsam kurva).

Riktigt så enkelt är det väl egentligen inte.. Men för enkelhetens skull.
Fast om högt vrid uppnås tidigt så brukar motorn också varva ut tidigt. Dvs du får en lägre körbarhet uppåt i registret. Det viktiga för körbarheten torde vara att det användbara registret är brett nog.

Fast jag förstår iofs vad du menar - det känns helt enkelt trevligt när motorn drar från låga varv.
 
Bingo skrev:
Fast om högt vrid uppnås tidigt så brukar motorn också varva ut tidigt. Dvs du får en lägre körbarhet uppåt i registret.


Där finns det en del typ exempel. En av de bästa tycker jag var när BIKE :död testade nya 749R mot andra japshojar. "För dåligt med effekt" skrev de. Att den sen hade högst effekt av alla i testet var ju tydligen något man inte tittade så noga på. Alla effektsiffrorna och accelerationssiffrorna visade att den var snabbast eller 2:a på alla acc. prov.

Däremot så tror jag det är så att dessa reportrar är så vana med Rad4 hojar att man har svårt att koppla över och att växla innan maxvarv för att få ut maximalt av motorn.

En av de få gångerna de uttalat sig positivt är om Ducati Monster 620 som jämfördesmed andra nakna 600cc hojar (Rad4). And i Quote: Monstret har lägst effekt av de testade hojarna, men det märks inte så mycket på vägen, då vridmomentet tar igen det den förlorar i toppeffekt.
 
ris har väll lägre volymvikt än pastan :arsele
sen att ducarna e goa att köra e ju en annansak hmmm
rsv-r oxå :yoparty
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top