Tungt MC kort - krav på cykel?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Tjo, tänkte att tjejen skulle ta MC kort i år så har börjat kika på en övningskörningshoj till henne men då insett att jag kan ju fan ingenting om motorcyklar utanför extrema sporthojar :rodnar

vad är en bra nybörjar/övningskörningshoj för under 20K ?
vad ska kraven på en sådan vara?

kikat lite på cb 750 och vfr 750 tex, en sån borde väl duga?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
I regel funkar vilken nakenhoj som helst bara den är över 700cc.

80-tals hojarna fungerar utmärkt att ta kort på (CB750, GSX750, Z750, osv.) men dom är i regel rätt tunga. Fördelen du har där är att dom är billiga i inköp och kommer inte minska speciellt i värde om den ska säljas / bytas bort efter att hon tagit kortet.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag skulle tro att cb750 är lite mer lättkörd än vfrn. En annan helkåpad hoj är gsx 750 f. En fundering, skulle det inte gå att köpa sig en 600a men välja att köra upp på en annan hoj? Så slipper man välja bland cyklar som man kanske egentligen inte är förtjust i...:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle tro att cb750 är lite mer lättkörd än vfrn. En annan helkåpad hoj är gsx 750 f. En fundering, skulle det inte gå att köpa sig en 600a men välja att köra upp på en annan hoj? Så slipper man välja bland cyklar som man kanske egentligen inte är förtjust i...:)
Det är mycket enklare att köra upp på samma hoj som man har övningskört med! Att köpa en helkåpad hoj som övningskörningshoj är att be om dyra utgifter, 95% lägger hojen dom övningskör med, och en gammal CB eller GSX kan du kasta i backen och köra över med bandvagn utan att det syns :fakta Som Viktor skrev, värdeminskningen på CB/GSX från tidigt 80-tal är minimal, efter en liten stunds puts å gnuss kanske man tom får mer för den när man säljer den än man gav för den, kostar en dryg hundring i månaden i helförsäkring och dom bara går å går å går å går å går, ja du hajar :) Lättkörda är dom dessutom :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är mycket enklare att köra upp på samma hoj som man har övningskört med! Att köpa en helkåpad hoj som övningskörningshoj är att be om dyra utgifter, 95% lägger hojen dom övningskör med, och en gammal CB eller GSX kan du kasta i backen och köra över med bandvagn utan att det syns :fakta Som Viktor skrev, värdeminskningen på CB/GSX från tidigt 80-tal är minimal, efter en liten stunds puts å gnuss kanske man tom får mer för den när man säljer den än man gav för den, kostar en dryg hundring i månaden i helförsäkring och dom bara går å går å går å går å går, ja du hajar :) Lättkörda är dom dessutom :tummenupp

Instämmer på alla punkter. Köper du en gammal CB eller GSX för 10-15000kr så får du med 99% säkerhet tillbaka samma pengar för den.

Lättkörda är dom men börjar du tippa åt sidan så är det bara att kliva undan. 250kg hoj är tungt.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Det är mycket enklare att köra upp på samma hoj som man har övningskört med! Att köpa en helkåpad hoj som övningskörningshoj är att be om dyra utgifter, 95% lägger hojen dom övningskör med, och en gammal CB eller GSX kan du kasta i backen och köra över med bandvagn utan att det syns :fakta Som Viktor skrev, värdeminskningen på CB/GSX från tidigt 80-tal är minimal, efter en liten stunds puts å gnuss kanske man tom får mer för den när man säljer den än man gav för den, kostar en dryg hundring i månaden i helförsäkring och dom bara går å går å går å går å går, ja du hajar :) Lättkörda är dom dessutom :tummenupp

Visst är det enklare att köra upp på samma hoj som man övningskör på men kan man köra en mc kan man köra en annan, får man några timmar att köra in sig på den spelar det absolut ingen roll vilken hoj man kör upp på så länge man kan hantera en mc. Jag gjorde på detta sätt då vtrn jag hade inte var något vidare att svänga snävt med.

Enda anledningen till att jag skrev dit en annan hoj med kåpa var då TS själv hade lagt upp en. Självklart är det bättre med en kåplös, smidigare på alla sätt och vis. Visst en äldre hoj från 80-talet går alldeles utmärkt att köra på men för mig känns det onödigt att köpa sig en mc som man sedan ska byta bort det första man gör efter att kortet är taget. Pga detta som jag föreslog att skaffa en annan hoj som man sedan vill behålla, men visst byta hoj är alltid roligt :)

Edit: typiskt körskolehoj http://www.blocket.se/lund/Suzuki_GSX750_29395585.htm?ca=10&w=3 lite dyrare än 20k men dock så lättkörd. Fast ändå inget som man kanske vill behålla efter att kortet är taget :p
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Annars är ett tips att hålla utkik på lokala MC handlare då skolorna brukar sälja av gamla övnings hojar riktigt billigt på vårkanten (i bästa fall så är störtbågarna med oxo). :tummenupp Om man nu ska köpa en övningshoj (vilket verkar vanligt).
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
tack för tipsen, då var jag inte helt fel ute med dom hojarna jag nämnde.

att hon kommer vilja byta hoj när kortet är i hamn tar jag för givet, den här är ju bara nåt jag skaffar för att tummen ska komma ur som man säger :tummenupp och precis som nån nämnde så vill jag ha en hoj hon kan välta med utan att gråta blod ur plånboken.

eventuell värdeminskning på ~20 papp känns inte speciellt farligt heller den dagen det ska säljas.
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag köpte min nuvarande hoj (kawasaki gpz 900r -88) för övningskörning, gick på strax under 20K. Den har funkat bra och jag är så nöjd med den att jag lär behålla den i ett par år till, men som andra skrivit så blir det lätt lite repor (i mitt fall inget som inte går att fixa). Det är skönt att slippa oroa sig om värdeminskning och krångla med att sälja den gamla och köpa nytt nu. Visst, det är kanske lite svårare att krypköra med en tyngre hoj, men jag var ändå bättre på min hoj än körskolans bmw f 800 r så det är mest en vanesak. Dock så är det ju ingen dum idé att köra på en 80tals-streetfighter om hon ändå kommer vilja byta till något dyrare eller en 600cc när hon väl har körkortet. Om hon inte är vältränad och/eller liten till växten så är det också bra att ta med i beräkningarna.

Sammanfattning: Man måste inte köpa en hoj som man bara använder till övningskörning, även fast det kan vara en bra idé ibland.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top